درباره «آن مرد بی‌نهایت»

به معجزه «بازنویسی» ایمان دارم

یادداشتی بر کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»

مسیر قهرمان

از زندگی مردان و زنان بزرگ و قهرمان و اسطوره، همواره نقاط اوج و زمانی که آن انسان به موفقیت رسیده بارز است و بیشتر گفته می‌شود. اما آیا آن فرد از ابتدا در این سطح و موقعیت قرار داشته‌ است؟
کد خبر: ۱۳۹۳۰۸۶
نویسنده ​​​​​​​محمدرضا خراسانی‌زاده - نویسنده

بی‌شک او سیری را طی کرده تا به این نقطه رسیده‌است که افراد زیادی چه دوست چه دشمن او را بزرگ می‌شمارند. همچنین در بسیاری از مقایسه‌ها، افراد، خودشان را بسیار دور از فرد قهرمان می‌دانند و جایگاه او را دست نیافتنی می‌بینند. اما اگر سیر زندگی او بیان شود، همگان می‌بینند او نیز مانند بسیاری دیگر از افراد در همین محیط‌های معمولی، کنار بقیه مردم زندگی کرده سپس با همت و تلاش و تصمیم درست و به موقع به سوی موفقیت حرکت کرده‌است. حال این قهرمان، دست‌یافتنی‌تر و قابل‌الگوبرداری می‌شود. 
حاج‌قاسم یکی از این قهرمانان است که بسیاری خودشان را کاملا دور از منش و جایگاه او می‌دانند و گمان می‌کنند هیچ‌وقت نمی‌شود کسی مانند او باشد. در بالا بودن شخصیت و توان و تلاش شهید سلیمانی هیچ شکی نیست اما اگر زندگی او کامل بررسی شود، می‌توان از ایشان الگو گرفت و افراد زیادی مانند او تربیت شوند که این روزها بسیار به چنین انسان‌هایی نیاز است. این سیر زندگی اگر از زبان خود آن قهرمان بیان شود که دیگر نور علی نور است. هرکس بیشتر از بقیه به افکار و احساسات و تصمیماتش آگاه است و نقاط عطف زندگی‌اش را می‌شناسد. الحمدلله از حاج‌قاسم نیز دستنوشته‌هایی در بیان دوران کودکی و نوجوانی و جوانی‌اش به جا مانده که در قالب کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» به چاپ رسیده‌ است. 
حاج‌قاسم در این نوشته‌ها ابتدا از خانواده، طایفه، محل زندگی و دوران بسیار سخت کودکی‌اش می‌گوید. او که در روستای قنات ملک کرمان به دنیا آمده‌است، در خانواده‌ای فقیر و با کمترین امکانات رشد کرد. پدر و مادرش انسان‌هایی مومن و معتقد به حلال و حرام بودند و همین مسأله در تربیت او اثر مهمی داشته‌است. مشکلات مالی و قرض پدر باعث شد قاسم 13 ساله برای اولین بار راهی کرمان شود و آن‌جا با جثه ضعیف اما همتی قوی، مشغول کار شود. کار زیاد و در کنارش تحصیل و همچنین ورزش مداوم، عناصری است که در این کتاب به عنوان مهم‌ترین فعالیت‌های ایشان در این دوره ذکر می‌شود. این نوشته‌ها تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرده و حاج‌قاسم از آشنایی‌اش با انحرافات و ظلم‌های شاه و همچنین امام‌خمینی(ره) و مبارزاتش می‌گوید که چطور مسیر زندگی او را عوض کرد و وارد کارهای مبارزاتی شد.
از چیزی نمی‌ترسیدم کتابی بسیار عالی برای کسانی است که فکر می‌کنند برای به‌جایی رسیدن باید امکانات زیادی داشت.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها