روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی محسوب می‌شود که سیستم ایمنی به بافت‌های خود حمله می‌کند و موجب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۲۵۹۸

به گزارش جام جم آنلاین، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید اغلب مزمن بوده و اگر بدون درمان رها شود در دراز مدتمی‌تواند به مفاصل آسیب رسانده و موجب تخریب مفصل شود.

حبوبات منبع خوبی از پروتئین و همچنین غنی از اسید فولیک، منیزیم، آهن، روی و پتاسیم بوده که همگی به دلیل مزایای حفاظتی از قلب و سیستم ایمنی بدن، برای بیماری کنترل آرتریت روماتوئید مناسب شناخته می‌شود. لوبیای سیاه و قرمز و نخود چشم سیاه نیز گزینه‌های خوبی برایب مبتلایان به روماتیسم محسوب می‌شود.

میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که با کاهش رادیکال‌های آزاد بدن به پایین آوردن سطح التهاب در بدن کمک می‌کنند. همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن و پلی فنول‌ها به کاهش مولفه‌های التهابی منجر می‌شوند.

مصرف سبزی‌های حاوی کارتنوئید‌ها مثل هویج، سبزی‌های زرد و نارنجی، دیگر توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبتلایان به روماتیسم است.

مصرف غذا‌های دریایی از جمله ماهی، دست کم دو بار در هفته نیز به بیماران مبتلا به روماتیسم توصیه می‌شود.

آجیل‌ها مثل گردو، پسته، فندق و بادام منبع خوبی از چربی اشباع نشده و سالم است که مصرف آن به افراد مبتلا به روماتیسم توصیه می‌شود؛ زیرا سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است. بذر کتان نیز یکی دیگر از منابع خوب گیاهی امگا ۳ محسوب می‌شود.

روغن ماهی از طریق کاهش تولید پروستاگلاندین‌های مضر باعث کاهش درد و تورم مفاصل می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها