بعد از اتفاقات بارندگی سال ۹۸ و آبگرفتگی‌های گسترده، طرح ضربتی یک و دو ساماندهی آبگرفتگی مصوب شد؛ باید بررسی شود شهرداری و آبفا به وظایف‌شان در این طرح‌ها عمل کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۲۲۹۵
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا؛  رئیس شورای شهر اهواز گفت: پروژه شبکه فاضلاب اهواز که در حال اجرا است، جوابگوی میزان و شدت بارندگی اهواز در مدت زمان کوتاه نیست و همان گونه که مشاهده می‌شود قطعا ماندآب خواهیم داشت.

سیاوش محمودی در نودمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۵ دی‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در چند روز گذشته شاهد بارش رحمت الهی بودیم و امیدواریم این برکت الهی دائما جاری باشد. این بارندگی مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد که باید قضاوت در این خصوص بر اساس اطلاعات صحیح انجام شود و ببینیم دستگاه‌هایی که در این حوزه مسئولیت‌هایی داشته‌اند قصوری داشته‌اند یا نه.

به گزارش ایسنا، وی افزود: متاسفانه عده‌ای در فضای مجازی به خاطر متامع و مسائل دیگری به این موضوعات دامن می‌زنند در حالی که قضاوت باید عادلانه باشد.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی خوزستان میزان بارندگی سامانه اخیر در ایستگاه دانشکده نفت کارون ۶۵.۲ میلیمتر، استانداری خوزستان ۶۱.۶ میلیمتر، ایستگاه شهرداری ۵۱.۹ میلیمتر، ایستگاه فرودگاه اهواز ۴۹.۲ میلیمتر و در ایستگاه فرهنگ شهر ۴۱.۶ میلیمتر بوده و در نتیجه، متوسط بارندگی در اهواز ۵۴ میلیمتر بوده است این در حالی است که بارندگی در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۶ میلیمتر، در سال ۹۹ نیز ۳۱ میلیمتر و در سال ۹۸ که در برخی جاها ۱۰ روز ماندآب داشتیم ۷۴ میلیمتر بوده است بنابراین باید بر اساس اطلاعات دقیق قضاوت عادلانه‌ای داشته باشیم.

محمودی بیان کرد: بعد از اتفاقات بارندگی سال ۹۸ و آبگرفتگی‌های گسترده، طرح ضربتی یک و دو ساماندهی آبگرفتگی مصوب شد؛ باید بررسی شود شهرداری و آبفا به وظایف‌شان در این طرح‌ها عمل کرده‌اند و در جاهایی که طرح‌ها اجرا شده است آیا ماندآب داشته‌ایم و آب وارد منازل شده است یا نه؟

وی عنوان کرد: بر اساس گزارش ارائه شده تاکنون ۵۲ درصد طرح جامع شبکه فاضلاب اهواز اجرا شده است.

باید توجه شود اگر شبکه فاضلاب اهواز هم تکمیل شود قطعا در اهواز آبگرفتگی خواهیم داشت. پروژه شبکه فاضلاب اهواز که در حال اجرا است، جوابگوی میزان و شدت بارندگی اهواز در مدت زمان کوتاه نیست و همان گونه که مشاهده می‌شود قطعا ماندآب خواهیم داشت.

رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: شورای شهر اهواز پیش از این در مورد لایروبی جوی‌های روباز تذکر داد که باید میزان لایروبی جوی‌های روباز نیز بررسی شود.

محمودی عنوان کرد: مساله جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز بودجه جداگانه‌ای می‌خواهد و باید دولت در این زمینه کمک کند. در خیابان علوی منطقه ۶ یک خط انتقال آب‌های سطحی به رودخانه در حال اجرا است که اگر تکمیل می‌شد شاید زیاد مشکل نداشتیم. اگر لازم است شهرداری جداگانه طرح‌هایی در این زمینه اجرا کند باید بودجه خاصی در نظر گرفته شود و نیازمند حمایت دولت هستیم که باید در سفر رئیس جمهور به خوزستان این موضوع مطالبه شود.

وی بیان کرد: در پی بارندگی اخیر در ۱۵ تا ۲۰ نقطه بارندگی داشتیم که در پنج شش نقطه وضعیت بحرانی بود و آب وارد منازل مردم شد اما باید توجه شود که در تابستان سال‌های گذشته نیز در ۵۰۰ نقطه بالازدگی فاضلاب داشتیم و نباید کارهای انجام شده نادیده گرفته شوند. در خیابان زکی‌زاده نیز با قایق حرکت می‌کردند اما در بارندگی اخیر یک قطره آب در این خیابان وجود نداشت.

محمودی افزود: باید توجه شود در بسیاری از قسمت‌ها شبکه فاضلاب به هم متصل است و اگر تکمیل نشود نمی‌تواند بهره‌وری کامل داشته باشد.

وی با بیان اینکه در صورت لزوم طرح ضربتی ۳ با زمان‌بندی تصویب می‌شود، گفت: با تقسیم کلر می شد میطان ماندآب در خیایان ها را کاهش داد بنابراین باید تقسیم کار انجام شود و بدانیم رفع آبگرفتگی در یک خیابان وظیفه کدام دستگاه است.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: دوستان گفتند که در این بارندگی غافلگیر نشدند و آنچه در توان داشتند در میدان آوردند بنابراین باید پس از بررسی‌ها قضاوت کنیم.

محمودی با اشاره به پیش‌بینی ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر بارندگی در این هفته، تصریح کرد: در بارندگی اخیر ستاد مدیریت بحران کوتاهی زیادی کرد و هماهنگی بین دستگاه‌ها و تقسیم کار اتفاق نیفتاد و فرمانده میدان نیز وجود نداشته است؛ در جلسه شهرداری و آبفا به این موارد رسیدگی می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها