معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: تغییر مزه و بوی آب در برخی از نقاط این شهر ارتباطی با سلامتی آب ندارد و این مجموعه سلامت آب شهر همدان را تضمین می کند.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۹۱

به گزارش جام جم آنلاین همدان، فاطمه ترکمان اسدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سلامت آب روزانه آزمایش و کنترل می شود افزود: دانشگاه علوم پزشکی این استان برای تامین سلامت آب مصمم بوده و بنابراین روزانه آزمایش های مختلفی بر روی آب انجام می دهد.

وی ویژگی های آب سالم را شامل کُلرزنی مناسب، املاح کافی، آرسنیک زیر ۱۰ پی.پی.ام، نداشتن کدورت بالا و رضایت و مطلوبیت طعم و بوی آن دانست.

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی درباره علت تغییر رنگ، مزه و بوی آب در برخی مناطق شهر اضافه کرد: مهمترین مولفه برای آب آشامیدنی مطلوب، نداشتن طعم، بو، مزه و کدورت پایین است اما برخی فاکتورها در صورت وارد نکردن لطمه ای به سلامت آب، می تواند بنا به شرایط در آب تغییر کند.

ترکمان اسدی ادامه داد: برخی مواقع به علت ماندگاری بالای آب در داخل لوله ها مجبور به استفاده از کلر بیشتر البته نه بیش از حد استاندارد می شویم که این می تواند باعث ایجاد مزه و بو در آب آشامیدنی شود اما زیانی برای سلامتی مصرف کنندگان ندارد.

وی با بیان اینکه پزشکان تایید کننده سلامت آب، همگی در مقابل مردم دارای سوگند نامه پزشکی هستند اضافه کرد: سلامت مردم خط قرمز علوم پزشکی همدان است و به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم آنچه برای سلامت مردم مضر است در دسترس آنها قرار بگیرد.

رییس مرکز بهداشت استان همدان در خصوص میزان آرسنیک موجود در آب نیز گفت: هنگام تکمیل خطوط آبرسانی سد تالوار به همدان، وجود آرسنیک در آب تالوار مطرح شد که برای بررسی صحت این موضوع، نمونه گیری ها از آب سد تالوار صورت گرفت و تا زمان بهره برداری از این خط ۷۰ مورد نمونه گیری حتی از عمق ۷۰ متری آب صورت گرفت.

ترکمان اسدی ادامه داد: مطالعه بر روی نمونه های اخذ شده توسط معاونت بهداشتی، شرکت آبفا و معاونت تحقیقات آغاز و مراحل آرسنیک زدایی از آب توسط تیم علمی دانشگاه انجام شد و در این راستا هفت جلسه آرسنیک زدایی با حضور مداوم سه نماینده از شرکت آب و فاضلاب کشور برگزار و در نهایت از آخرین شیوه های روز جهان برای آرسنیک زدایی آب استفاده شد.

وی اضافه کرد: به دستور استاندار همدان یک تیم ۶ نفره مامور به آنالیز وضعیت آب تالوار و انجام کار تخصصی در این باره شدند تا بتوانند بدون هیچ ملاحظه ای، اعداد خروجی تصفیه خانه شهید بهشتی را اطلاع بدهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نتایج نظارت های به دست آمده گویای این است که در حال حاضر میزان آرسنیک آب خروجی از تصفیه خانه پایین تر از حد استاندارد جهانی است و این نتایج به صورت مستند نیز موجود است.

ترکمان اسدی در خصوص توصیه ها برخی افراد به جوشاندن آب پیش از مصرف بیان کرد: جوشاندن آب سریع ترین و مطمئن ترین راه برای از بین بردن آلودگی میکروبی آب است بنابراین توصیه به جوشاندن آب در زمان قطعی های مکرر اطمینان خاطر را افزایش می دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بروز حساسیت های پوستی و ریوی به دنبال مصرف آب گفت: به عنوان یک متخصص عفونی می گویم که حتی اگر آب دارای آلودگی میکروبی باشد هم نمی تواند حساسیت پوستی یا ریوی ایجاد کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: بیماری های گوارشی مهمترین علت مصرف آب آلوده است و در تابستان سالجاری بعد از ایجاد بحران آب نگران بروز بیماری های اسهالی در همدان بودیم که آمار ابتلا به این بیماری ها در سالجاری نسبت به سال گذشته تغییری نکرده بود.

ترکمان اسدی افزود: هنگام قطعی های مکرر آب شهر همدان نشست های مستمری با مهندسان شرکت آب برگزارشد و به هیچ عنوان در این موضوع ملاحظه کاری انجام نشد چرا که در صورت آلودگی یکی از خطوط آب شهر همدان، بیماری اسهالی فراگیر شده و همه بیمارستان ها و مراکز درمانی شهر درگیر و چه بسا نیاز به برپایی بیمارستان صحرایی بود.

وی اضافه کرد: تنها در شهر مریانج آمار ابتلا به بیماری های گوارشی افزایش یافت که علت آن هم استفاده مداوم برخی از اهالی این شهر از آب چاه های آلوده بود که با ورود به موقع معاونت بهداشتی بیماری مهار شد.

رییس مرکز بهداشت استان همدان عنوان کرد: هنگام تامین آب آشامیدنی شهر همدان با بهره گیری از تانکرهای سیار کارشناسان بهداشت محیط در کنار نظارت مداوم بر تانکرها و انجام تست های مختلف بر روی آب در مناطق مختلف شهر حضور داشته و روزانه چندین نوبت از آب هر منطقه نمونه برداری می کردند.

ترکمان اسدی نمونه گیری از آب چشمه ها،آب های معدنی و چاه ها را از دیگر اقدامات کارشناسان بهداشت محیط عنوان کرد و گفت: ۱۳ هزار و ۵۰۰ نمونه از ۱۵ مرداد تا ۳۰ آبان ماه توسط کارشناسان بهداشت محیط گرفته شد و آزمایشگاه مرجع آب معاونت بهداشتی که یکی از آزمایشگاه پیشرفته کشوری است آنالیز نمونه ها را انجام می داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها