گفت و گو با سیروس دهقان شیری، محافظ و همراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

ببینید | راز تاثیرگذاری و ماندگاری شهید سلیمانی، در شخصیت فرهنگی و مردمدار حاج قاسم نهفته بود!

حجت‌الاسلام شیخ هادی شیرازی، مدیر انتشارات خط‌مقدم اوایل تابستان امسال به جام‌جم گفت: در نگاه من، کتاب «سرباز، قاسم سلیمانی» مهم‌ترین کتاب تاریخ ادبیات مقاومت در ایران است. یکی از علل آن، موضوعش است. چون شخصیت حاج‌قاسم در برابر سایر شهدا بی‌نظیر است. دومین علت، حرف‌های ناگفته و مغفولی است که درباره جبهه مقاومت از بوسنی و عراق گرفته تا لبنان و افغانستان در این کتاب دیده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۰۷۶۱
نویسنده میثم رشیدی مهرآبادی - دبیر گروه پایداری

این کتاب که مدت مدیدی است در انتظار اخذ مجوز برای انتشار به‌سر می‌برد، قرار بود نیمه اول امسال منتشر شود اما حالا که کمتر از یک‌ماه به سومین سالگرد شهادت آن سردار دلاور باقی مانده، هنوز خبری از انتشار آن رسانه‌ای نشده است.

این کتاب را مصطفی رحیمی، از نویسندگان پرسابقه ادبیات پایداری نوشته و دراین‌باره گفته است: این کتاب، زندگینامه کامل و مستند سردار دل‌هاست که به وجوه گوناگون زندگی ایشان پرداخته و تمام حوادث در آن گزارش شده است.

وی معتقد است: کتاب‌هایی که تاکنون درباره شهید سلیمانی منتشر شده‌اند، بسیار متعدد و متنوع و با اسامی گوناگون هستند اما بسیاری از آنها از نظر استنادی، جایگاهی ندارند. اغلب آنها خاطراتی است که تدوین و در قالب کتاب منتشر و با توجه به جذابیت این خاطرات، برخی از آنها نیز خواندنی شده است. با وجود این جای یک کتاب زندگینامه کامل و مستند که به وجوه گوناگون زندگی او پرداخته و تمام حوادث گزارش شده باشد، احساس می‌شد.

رحیمی، نگارش این اثر را به پیشنهاد انتشارات خط‌مقدم از مهر۹۹ آغاز کرده است و برای این کار، در ابتدا تمام اسناد موجود جمع‌آوری شده و در اختیار او قرار گرفته است. شروع این کتاب از تولد شهید سلیمانی در روستای قنات ملک است و تا شهادت ایشان در فرودگاه بغداد ادامه می‌یابد.

به دلیل خطی‌بودن سیر زندگینامه، رحیمی سعی کرده از نثری استفاده کند که خسته‌کننده نباشد؛ چه این‌که کار‌هایی از این دست بسیار هستند که جنبه استنادی قوی دارند اما به دلیل نثر خسته‌کننده، قابل خواندن نیستند.

این نویسنده معتقد است: یکی از مشکلاتی که در زندگینامه‌نویسی‌های شهید سلیمانی در آثار منتشرشده دیده می‌شود، تک‌بعدی بودن آنهاست، یعنی برخی فقط به بحث حضور ایشان در جبهه توجه کرده و به مبارزه با داعش و حضور در سوریه و عراق و ... نپرداخته‌ یا بسیار کمرنگ و تک‌خاطره‌هایی از وی بیان کرده‌اند. بنابراین وقتی این شخصیت در رسانه‌ها و جراید خارجی به‌عنوان بزرگ‌ترین استراتژیست خاورمیانه یا فرمانده سایه‌ها مطرح می‌شود باید برای مخاطب تبیین شود که چرا این عناوین به وی داده شده است. از این رو در این کتاب سعی کردم این مسائل برای مخاطب روشن شود. بزرگ‌ترین درس این زندگینامه، یک نگاه لانگ‌شاتی و کلی به ۶۲سال زندگی شهید سلیمانی است که می‌توان به‌روشنی سیر تطور و تکامل و رشد و ارتقای شخصیتی ایشان را دید و این بسیار تکان‌دهنده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها