رقابت های بین المللی کشتی رنکینگ اتحادیه جهانی

ببینید | رضا اطری طلایی شد

تیم‌ملی کشتی آزاد، نایب قهرمان جام‌جهانی آمریکا شد

«باروز» درخاک ایران

تیم‌ملی کشتی آزاد ایران در شرایطی به عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲آیووا(آمریکا) رسید که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد به چنین نتیجه‌ای برسد. به هر شکل با توجه به ترکیب جوانی که این تیم داشت، تنها انتظار این بود که آزادکاران بتوانند فینالیست شوند. دیدگاه کادرفنی تیم‌ملی کشتی آزاد در این دوره از پیکارهای جام‌جهانی این بود که به کشتی‌گیران مطرح خود مثل حسن یزدانی، رضا اطری، یونس امامی، امیرحسین زارع و... استراحت بدهد و بیشتر نگاهش به پشتوانه‌سازی باشد.
کد خبر: ۱۳۹۰۵۸۱

برای همین نیمی از ترکیب تیم اعزامی به آیووا با نفرات جوان بسته شد تا به این وسیله فرصت کشتی گرفتن در یک میدان بزرگ‌تر به آنها داده شود.

با این حال اما شاگردان پژمان درستکار، عملکرد نسبتا رضایت بخشی در این مسابقات داشتند و پس از شکست دادن ژاپن و تیم منتخب جهان، در فینال مقابل آمریکا قرار گرفتند؛ فینالی دیدنی که گرچه نتیجه آن به نفع آمریکایی‌ها تمام شد اما اتفاقاتی داشت که در نوع خودش برای ایرانی‌ها هم تاریخی بود.

مرد شکست‌ناپذیر باخت
اتفاق ویژه این دوره از رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ برد تاریخی علی سوادکوهی برابر جردن باروز، چهره نامدار آمریکایی بود. جایی که کشتی‌گیر ما بالاخره بعد از سال‌ها به طلسم شکست‌ناپذیری این مرد پایان داد. جردن باروز را باید متفاوت‌ترین حریف خارجی برای کشتی ایران دانست؛ یک آمریکایی خاص که هر بار برابر آزادکاران ایرانی حاضر شده، پیروز و شکست‌ناپذیر بوده است. جردن از زمانی که به ورزش حرفه‌ای پا گذاشته تا الان که بیش از یک دهه از آن می‌گذرد، همیشه گربه سیاه گوش‌شکسته‌های ایرانی‌ها بوده است؛ حتی همین الان که در ۳۴سالگی و نزدیک‌شدن به بازنشستگی است. جردن باروز تاکنون برابر هیچ کدام از کشتی‌گیران ایران شکست نخورده بود. او سال گذشته پس از قهرمانی در مسابقات جهانی نروژ با شکست محمد نخودی، این بار مقابل علی سوادکوهی در جام یاشاردوغو به سختی و در ثانیه‌های پایانی به برتری رسید؛ اتفاقی که با توجه به عملکرد خوب سوادکوهی مقابل این کشتی‌گیر سیه‌چرده آمریکایی باعث شد کادر فنی تیم‌ملی، محمد نخودی را که دو مرتبه در فینال‌های مسابقات جهانی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مقابل جردن باروز شکست خورده بود برای فینال جام‌جهانی کنار بگذارند و علی سوادکوهی را به میدان بفرستند تا در نهایت طلسم شکست‌ناپذیری جردن باروز مقابل کشتی‌گیران توسط او شکسته شود. باروز سال‌های گذشته و در رویدادهای مختلف در مجموع ۱۴مرتبه مقابل صادق گودرزی، عزت‌ا... اکبری، پیمان یاراحمدی، مرتضی رضایی‌قلعه، علیرضا قاسمی، سیدعلی موسوی، مصطفی حسین‌خانی، محمد نخودی و علی سوادکوهی صاحب پیروزی شده بود این بار برابر علی سوادکوهی در خانه تن به شکست داد. جردن باروز تاکنون هرگز در خانه از یک کشتی‌گیر غیرآمریکایی شکست نخورده بود. نکته دیگر این که او در تاریخ حضورش در رقابت‌های جام‌جهانی نیز متحمل باخت نشده بود. اما همه چیز زمانی تغییر کرد که علی سوادکوهی موفق شد مقابل باروز با نتیجه ۶ بر ۶ به برتری برسد.

باروز، مردی که سفیر ایران شد
جردن باروز گرچه طی سال‌ها حضور در ترکیب تیم‌ملی کشتی آمریکا، باخت‌های تلخی را به کشتی‌گیران ایرانی تحمیل کرد اما به همان اندازه هم نزد هواداران کشتی در ایران محبوب است. البته نه به دلیل کشتی‌ها و عناوین قهرمانی و المپیک که به دلیل روابط انسان‌دوستانه‌اش و تعلق خاطری که به ایرانی‌ها دارد. باروز به‌درستی و در زمانی که دونالد ترامپ سعی می‌کرد تصویر نادرستی از ایرانی‌ها در دنیا نشان دهد، نقش سفیر ایران را ایفا کرد. جردن در عصری که ترامپ ایرانی‌ها را در فهرست ممنوعه سفر به آمریکا قرار داده بود، همراه تیم‌ملی کشتی آمریکا به ایران آمد و بعد علیه دونالد ترامپ مصاحبه کرد!

تست عجولانه قاسمپور در ۹۷کیلوگرم
تیم‌ملی کشتی آزاد ایران در شرایطی با حساب ۶بر۴ به تیم‌ملی آمریکا باخت که به اعتقاد برخی از کارشناسان این شانس را داشت که روی سکوی قهرمانی هم برود. اهالی کشتی معتقدند تدبیر کادر فنی در خصوص تغییر وزن کامران قاسمپور از ۹۲ به ۹۷ کیلوگرم مناسب نبوده است. آن هم برای کشتی‌گیری مثل قاسمپور که این روزها به ستاره‌ تیم‌ملی کشتی آزاد تبدیل شده است. کامران از سال ۲۰۱۸ با مبارزه در وزن ۸۶ کیلوگرم پا به تیم‌ملی بزرگسالان گذاشت اما تمام مدت پشت خط حسن یزدانی ماند و نتوانست در هیچ رویدادی برای ایران روی تشک برود.
قاسمپور به ناچار تصمیم به تغییر وزن گرفت و به ۹۲کیلوگرم آمد. وزنی که نشان داد این کشتی‌گیر چه پتانسیل و توان بالایی دارد. او در دو سال گذشته و در ۹۲کیلوگرم دو طلای پیاپی جهان و یک طلای آسیا گرفت. در جام‌جهانی۲۰۲۲ آیووا اما او به عنوان نماینده وزن ۹۷کیلوگرم معرفی شد تا به مصاف کایل اسنایدر، چهره صاحب نام و عنوان‌دار جهان و المپیک برود. تصمیم ناگهانی سرمربی تیم‌ملی که به شکست ۵ بر صفر قاسمپور انجامید.
شکست قاسمپور برابر اسنایدر در شرایطی به‌دست آمد که با توجه به ۲کیلوگرم ارفاق وزن در رقابت‌های جام‌جهانی، قاسمپور با داشتن وزنی در حدود ۹۰کیلوگرم و حتی کمتر، حدود ۱۰کیلوگرم از حریف پر قدرت آمریکایی وزن کمتری داشت و همین موضوع باعث شد چهره شاخص کشتی ایران و جهان برابر اسنایدر هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد. اهالی کشتی بر این باورند اگر قاسمپور در همان وزن خود به میدان می‌رفت شاید می‌توانست با امتیاز عالی برابر رقیب آمریکایی صاحب برتری شود و در این شرایط اگر امیررضا معصومی در فینال سنگین وزن یک امتیاز به حریف خود نمی‌داد، ایران این شانس را داشت تا با کسب نتیجه مجموع ۵ بر ۵ و با امتیاز فنی بیشترفاتح جام‌جهانی شود.

نتیجه تیمی ایران
چهار برد ایران در فینال جام‌جهانی توسط رحمان عموزاد، صادق فیروزپور، علی سوادکوهی و امیررضا معصومی در اوزان ۶۵، ۷۴، ۷۹ و ۱۲۵ کیلوگرم به دست آمد. رضا مومنی، ابراهیم الهی، امیرمحمد یزدانی، علیرضا کریمی، محمدصادق فیروزپور و کامران قاسمپور مقابل رقبای خود شکست را پذیرا شدند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها