کد خبر: ۱۳۸۹۸۰۵
نویسنده محمد نبی صالحی - استاد دانشگاه ایلام

روان‌شناسی زرد نه علمی است و نه نرمال. تنها هنری که در آن می‌توان دید این است که با جملات زیبا و قشنگ، فرد را تحریک می‌کنند تا تک‌بعدی حرکت کند.

همه ما انسانیم، ممکن است یک روز شکست بخوریم و یک روز در کارمان پیروز باشیم. یک روز سرحال باشیم و یک روز توان انجام کاری را نداشته باشیم. در واقع ذات انسان همین است، اما در روان‌شناسی زرد مدام به ما این موضوع گوشزد می‌شود که مسائل زندگی را تک‌بعدی نگاه کنیم. اگر در شرایطی شکست خوردیم انتقام بگیریم، چون حتما باید پیروز شویم. باید موفق باشیم. باید همیشه حال خوب داشته باشیم. این جملات شاید در ظاهر خوب و فریبنده باشند، اما در دنیای واقعی همیشه این اتفاقات رخ نمی‌دهد و ممکن است به هر دلیلی فرد در زندگی آن‌طور که می‌خواسته موفق نبوده و این رواج تک‌بعدی بودن است. متاسفانه این مطالب و شعار‌های زیادی در فضای مجازی دست به دست می‌شود، کلیپ‌های مختلف و مطالب فریبنده‌ای که به شما این پیغام را می‌دهد که شما باید همیشه موفق باشید. در واقع می‌توان گفت این‌ها با دنیای واقعی فاصله زیادی دارند.
در واقع باید گفت روان‌شناسان زرد بیشتر از مطالب انگیزشی استفاده می‌کنند. این‌ها تنها جملاتی هستند که ممکن است افراد را تحریک کند و این تحریک نیز اثرات مخربی به‌خصوص بر نوجوانان برجای می‌گذارد. این‌ها نشان می‌دهد که باید آگاهی و دانش در‌خصوص علم روان‌شناسی در بین مردم بالا برود. اگر قرار است به روان‌شناس مراجعه کنید یا از مطالب و تحقیقات علمی آن‌ها استفاده کنید حتما مطمئن شوید که روان‌شناسی که انتخاب کرده‌اید حتما مجوز رسمی کار مشاوره را دارد. به این نکته هم توجه کنید که چیزی به نام روان‌شناسی مجازی و مشاوره مجازی مورد تایید هیچ مرجع علمی نیست و بیشتر این روان‌شناسی‌های مجازی تاثیر مخربی به‌خصوص روی نوجوانان می‌گذارد و ذهن آن‌ها را تک‌بعدی کرده و در آن‌ها خطای شخصیتی ایجاد می‌کند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها