وقتی خانه‌داری به کاری دست‌چندم تنزل داده می‌شود

جنگ‌سرد رسانه‌ای علیه زنان‌خانه‌دار

جمعیت، ابر چالش این روز‌های کشور است؛ چالشی که برای مواجهه و مدیریت آن فرصت چندانی نمانده و پنجره جمعیتی کشورمان در حال بسته شدن است. با تصویب و ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اما تکالیف دستگاه‌ها برای حل این ابر چالش مشخص شده است. سامانه ملی باروری سالم به‌عنوان یکی از تکالیف قانونی ماده۵۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که با رونمایی از آن بخشی از این قانون به اجرا نزدیک‌تر می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۹۵۰۴
نویسنده یگانه شریعت - گروه جامعه

آمار‌های جمعیتی سال‌هاست زنگ خطر را به صدا در آورده و درباره پیری و منفی شدن آمار رشد جمعیت هشدار می‌دهد. با وجود این، اما تاکنون برای اصلاح این آمار‌ها و رشد جمعیت اقدام قابل ملاحظه‌ای نشده است. حالا با تصویب و ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و از آن مهم‌تر اجرای آن می‌توان کمی به بهبود شرایط امیدوار شد.

روز گذشته هم در پانزدهمین نشست قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت، سامانه ملی باروری سالم به‌عنوان بخشی از این قانون رونمایی شد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هدف از راه‌اندازی این سامانه را ارائه خدمات مفید، مؤثر و به‌موقع به زوجین و مادران باردار دانست. با ایجاد این سامانه، خدمات‌رسانی به مادران باردار بهتر انجام می‌شود و مادران باردار می‌توانند در سراسر کشور از کمک‌ها و تسهیلات آن، بهره‌مند شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت در سامانه ملی باروری سالم در نظر گرفته شده که یکی از ارکان سلامت الکترونیک است. این سامانه از ابتدا تا پایان بارداری می‌تواند به مادران باردار کمک کرده و از نابهنجاری‌های جنینی، پیشگیری کند. وی با بیان این‌که تمام امکانات وزارت بهداشت برای اجرای قانون جوانی جمعیت بسیج شده است، گفت: در حال حاضر ۲۸ پروژه مرکز درمان ناباروری در ۱۵۹هزار متر مربع و ۱۵۹۹ تخت، ۱۳پروژه بلوک زایمانی با ۱۵۰تخت و ۲۹هزار متربع و ۱۶پروژه تسهیلات زایمانی در ۱۸هزار متر مربع در حال ساخت است.

عین‌اللهی، ارزان و آسان شدن دسترسی زنان باردار و شیرده را به خدمات بهداشتی و درمانی از اهداف رونمایی از این سامانه دانست. به گفته وی، سامانه ملی باروری سالم دارای امکانات پیشرفته و متصل به پرونده الکترونیک سلامت است.

زنان باردار از ابتدای بارداری تا زمان شیردهی می‌توانند از خدمات این سامانه استفاده کنند که موجب سهولت در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، آزمایش‌های مورد نیاز و مراکز تصویربرداری می‌شود و سلامت جنین و غربالگری نیز در این سامانه به‌درستی صورت می‌گیرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها