معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی استان کرمانشاه؛

“سراب قنبر” کرمانشاه مرکز تفریحی گردشگری می‌شود

شیوع آنفلوآنزای جدید در بین کودکان و نوجوانان کرمانشاهی طی یکی دو ماه اخیر بسیاری از شهروندان و خانواده ‌های را کرمانشاهی با مشکل کمبود دارو مواجه کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۶۹۵۳

جام جمآنلاین کرمانشاه-فرحناز متعالی- هر چند تلاش معاونت غذا و داروی استان حل این مشکل است اما  کمبود برخی اقلام دارویی کماکان باعث سرگردانی مردم  کرمانشاه شده است.

به گفته معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی طی روزهای گذشته تنها در بیمارستان محمد کرمانشاهی بیش از ۲۲ هزار کودک و نوجوان مبتلا به آنفلوآنزا مراجعه کرده‌اند.

براساس برخی شایعات امحا برخی اقلام دارویی در مرکز  باعث کمبود  اقلام دارویی در این روزها شده است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با ابراز بی اطلاعی از این موضوع، این شایعه را کذب محض عنوان می‌کنند.

یک مادر ۳۳ ساله  کرمانشاهی که دختر دو ساله اش مبتلا به آنفلوآنزا جدید شده است، می گوید: چندین دکتر  برای درمان دخترم عوض کرده‌ام اما هنوز خوب نشده است. وی اضافه می کند: باید دخترم بستری می شد اما نه  بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی جا داشت و نه بیمارستان حضرت معصومه؟!

این مادر کرمانشاه  کمبود تخت را دلیل عدم پذیرش فرزندش از سوی این بیمارستان عنوان می کند و می گوید: دخترم خیلی کم اشتها شده و هیچ غذایی جز آب نمی خورد. از بیرون  فردی را می آوریم تا برایش سرم تزریق کند. داروهایش را هم به سختی پیدا کردیم.

وی با اشاره به کمبود انواع سرم و آنتی بیوتیک ها، اضافه می کند: داروها را بواسطه آشنایی که در داروخانه داشتیم،  پیدا کردیم.

مادر یک کودک ۴  دیگر نیز می‌گوید: برای درمان فرزندم خیلی زود اقدام کردم. ابتدا به درمانگاه بیمارستان محمد کرمانشاهی مراجعه کردیم ، چند روزی فرزندم داروها را مصرف کرد اما  خوب نشد.  به پزشک متخصص دیگری خارج از بیمارستان مراجعه کردیم که بعد از یک هفته از شدت بیماری فرزندم کم شد.

وی نیز که از کمبود دارو گلایه مند است، می‌گوید: بسیاری از اقوام و آشنایان که فرزندان شان مبتلا به این بیماری شدند برای پیدا کردن اقلام دارویی چون شربت بروفن، استامینوفن و …سردرگم داروخانه‌های شهر بودند .

وی می افزاید: ما  تعدادی از داروها را بواسطه آشناها به سختی پیدا کردیم. کسانی که دوست و آشنا ندارند، باید چکار کنند؟!

یک  شهروند مبتلا به سرطان نیز درباره هزینه درمان و مشکلاتی که با کمبود داروها دارد، می گوید : با اینکه تحت پوشش بیمه و انجمن بیماریهای خاص است اما برای هربار شیمی درمانی حدود چهار میلیون تومان هزینه می کند.

وی اضافه می کند: هزینه تنها یک قلم از آمپول های تجویزی با حمایت بیمه و انجمن بیماریهای خاص یک میلیون و هشتصد هزار تومان است.

این شهروند کرمانشاهی تصریح می‌کند: مراکز رایگان نیز برخی از اقلام داروها مشابه که تاثیر ی در روند درمان ندارند را به بیماران ارائه می دهند.

متصدی یکی از داروخانه های شهر نیز در این باره می‌گوید: تعداد اقلام دارویی که کمیاب، هر روز بیشتر می شود. از  انواع سرم ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، آمپولهای بتامتازون ، هیدرو کورتیزون،دگزا متازون و… شربتهای سوسپانسیون، شربت سینه، انسولین های قلمی حتی شیر خشک معمولی و رژیمی هم، برای نوزادانی که از شیر مادر محرومند ، این روزها بسیار کمیابند.

وی که از ذکر نامش خودداری می کند، می‌گوید:  قطعی اینترنت از مشکلات داروهای بیماری های خاص است که دستیابی به دارو را برای بیماران با مشکل روبرو کرده است. همچنین قیمت داروها در بازار آزاد نجومی و کمیاب هستند.

وی با اشاره به بازار سیاه داروهای بیماران خاص می افزاید: اگر دارو کمیاب است چرا و چگونه در اختیار افراد سود جو قرار می‌گیرد؟ افرادی که به داروخانه ها مراجعه و با قیمت ده برابری می خواهند دارو را به داروخانه بفروشند؟!

این درحالی است که  سرم ها و بسیاری از این اقلام دارویی کمیاب در ایران تولید می شوند. دلیل این بازار سیاه چیست؟

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره کمبود سرم و داروهای آنتی‌بیوتیک در بیمارستانها و داروخانه های استان می‌گوید: این کمبودها به خاطر اپیدمی آنفولانزا و تقاضای بیشتر از حد معمول است و  قرار است در اسرع وقت به اندازه مورد نیاز دارو در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد.

«خدیجه نجفی » ادامه می‌دهد:  بیمارستان‌ها در شرایط فعلی موظفند همه داروهای موجود خود  را در اختیار بیماران قرار دهند و در صورت کمبود از مراجع دیگر درخواست کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط پیک آنفلوآنزا جدید و کمبود دارو بیشتر پزشکان سرم تراپی و داروهای تزریقی تجویز می کنند در واقع اکثر پزشکان، بیماران را به سرم تراپی و داروهای تزریقی عادت داده‌اند. طبق تحقیقات انجام شده آنفولانزای جدید از نوع ویروسی است و نیاز به بسیاری از این داروهای تجویزی ندارد.

همچنین در مورد تفاوت قیمت در داروخانه های مختلف می گوید :مردم در صورت مشاهده تخلف، می توانند  با شماره ۱۴۹۰  یا تلفن ۳۷۱۰۶۳۰۹  برای رسیدگی به شکایت خود تماس بگیرند .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه معتقد که وضعیت دارو در داروخانه ها و بیمارستان های طی روزهای اخیر نسبت به مهر ماه بهتر شده است.
«مهدی مجرب» می افزاید: در بیشتر داروخانه‌های کرمانشاه آنتی بیوتیک ها و سرم به اندازه وجود دارد و تلاش مسئولان بر این است که سهمیه استان‌ها را تامین کنند.

معاون غذا و داروی  کرمانشاه تاکید می‌کند: احتکار دارو در داروخانه‌های استان کرمانشاه وجود ندارد و بر اساس سامانه‌های نظارتی توزیع دارو توسط کارشناسان پایش و رصد می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها