۱۹آبان، ترانه علیدوستی کشف حجاب و تصویر بدون حجاب خود را در پیج اینستاگرامش منتشر کرد. سپس دنیا مدنی نیز تصویر بدون حجاب از خود گذاشت و خزر معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون نیز لحظاتی بعد تصویر بدون حجاب خود را بارگذاری کرد.
کد خبر: ۱۳۸۶۶۳۱

چند روز قبل‌تر از اینها، تصویری از دنیا مدنی بدون حجاب در حال مصاحبه با یک شبکه خارجی منتشر شده بود و با این‌که مدت‌هاست از دنیا مدنی و خزر معصومی در صداوسیما و سینما خبری نیست، اما این‌بار این موج اعتراضی نمادین و کشف حجاب سازماندهی شده، هیچ بازخورد خیابانی نداشت. برخلاف موج اول که با کشف حجاب کتایون ریاحی، مریم بوبانی، آبان عسگری و تعدادی دیگر که موجب التهاب در فضای مجازی و در پی آن اعتراضات خیابانی شده بود.

چرا کشف حجاب سلبریتی‌ها منجر به خیزش نشد؟


به نظر می‌رسد این موج دوم بیشتر با هدف پمپاژ امید برای معترضان و مخالفان جمهوری اسلامی ساکن ایران باشد. موج اول موجب شده بود برخی از مردم فریب‌خورده این‌گونه تامل کنند که دیگر کار نظام تمام شده و تمام ورزشکاران و هنرمندان به صف معترضان پیوسته‌اند و جمهوری اسلامی دیگر پشتوانه اجتماعی ندارد. ترانه علیدوستی با توجه به رفت و آمدش در جشنواره‌های بین‌المللی و بازی در فیلم‌های پرطرفداری همچون فروشنده و شهرزاد، گزینه خوبی برای ایجاد موج دوم بود که این‌بار آورده‌ای نداشت. نکته قابل توجه دیگر این است که ترانه علیدوستی مدت‌هاست به یک مانیفیست اعتراضی و ضدجمهوری اسلامی تبدیل شده و بار‌ها در جشنواره‌های خارجی ضمن ابراز افکار فمینیستی و ضد قوانین جمهوری اسلامی، به عنوان یک فرد معترض شناخته شده و این اقدام او هیجان و تازگی چندانی برای مخاطب به دنبال نداشت. در ادامه حتی می‌توان به حضور سوشا مکانی در شبکه ایران اینترنشنال نیز اشاره کرد که سعی شده بود همچون حضور نیما کرمی در شبکه من و تو، موجی از واکنش‌ها و هیجانات خیابانی راه بیندازد که این هم ناموفق بود.

چرا کشف حجاب سلبریتی‌ها منجر به خیزش نشد؟


در اعتراضات ۱۴۰۱، کسانی لیدر و قهرمان مردم تلقی می‌شدند که در ایران حضور داشتند و اقدامات تحریک‌آمیز و اعتراضی از خود نشان می‌دادند، همچون توماج صالحی که گاهی از به دام نیفتادن خود کری‌هم می‌خواند. شاید علیدوستی نیز طعمه‌ای دیگر از رسانه‌های معاند بوده تا با توجه به حضور کنونی‌اش در ایران و ممنوع‌الخروجی وی از او قهرمان‌سازی کنند و ادامه راه لیدر‌های دربندشان را به او بسپارند. این ترفند با هدف محبوب شدن یه تفکر ضدجمهوری اسلامی دنبال شده بود که همین هم شد. واکنش‌های فضای مجازی به این اقدام علیدوستی نشان از این دارد که او مورد حمایت سلبریتی‌ها و مردم فریب خورده و امیدوار به انقلاب ۱۴۰۱شده است. تعداد زیادی از هنرمندان و همکاران علیدوستی، در فضای مجازی خود تمام‌قد از او دفاع کرده و اظهارات حمایتی از خود نشان دادند. فعالان رسانه‌ای شبکه‌های ماهواره‌ای و سایبری‌های‌شان نیز پس از این اقدام در فضای مجازی به راه افتادند و از او حمایت کردند. اما رویکرد کاربران انقلابی متفاوت بود. آن‌ها به دستمزد‌های او و همکارانش در هنرنمایی در رسانه‌های جمهوری اسلامی اشاره کردند و مدعی شدند اگر قرار است برای مردم دلسوزی شود، آن پول‌ها را به بیت‌المال و مردم برگردانند. حتی به حواشی سریال شهرزاد نیز اشاره شده که علیدوستی هیچ واکنش منفی و پشیمانی از نقش‌آفرینی در این فیلم از خود نشان نداده است. حواشی فیلم شهرزاد به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار آن سید محمد امامی و سید‌محمد هادی‌رضوی مربوط می‌شود. دو فردی که متهم به اختلاس و پولشویی شده و در سال‌های اخیر واکنش‌های منفی زیادی را از سوی مردم شاهد بودند. هنوز هم بعضی‌ها عقیده دارند سلبریتی‌ها و عوامل این سریال، باید این پول‌های «کثیف» که منشا نامشروع دارند را پس بدهند و حالا این‌بار با اقدام اعتراضی علیدوستی دوباره بحث آن داغ شده و در فضای مجازی مطرح می‌شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۶ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها