یزد - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از بازگشایی سه باب کتابخانه عمومی بهسازی شده در سه شهرستان‌ همزمان با سی‌امین دوره هفته کتاب خبر داد و گفت : سرانه مطالعه غیردرسی در استان یزد روزانه ۳۰ دقیقه است و یزد با این عدد در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۳۸۶۷۹۲

به گزارش خبرنگارجام جم آنلاین یزد ، محسن رفیعی، در نشست خبری سی‌امین دوره هفته کتاب با اشاره به پیشتازی استان یزد در شاخص‌های کتابخوانی، اظهار داشت: سرانه فضای کتابخانه ای استان یزد نیز به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵.۸ مترمربع بوده و کل فضای کتابخانه‌ای استان ۷۱ هزار و ۶۵۰ مترمربع است  و در حال حاضر ۱۱۲ باب کتابخانه در یزد فعال است و ۸۹ هزار و ۴۳۷ نفر که 7 درصد مردم استان یزد را شامل می‌شود، عضو این کتابخانه‌ها هستند و در بیشتر شاخص‌ها استان رتبه نخست را دارد، اما در شاخص عضویت به دلیل تأثیرات کرونا، افت داشته‌ایم.

وی افزود: در شاخص تعداد کتاب نیز به ازای هر یزدی، دو جلد کتاب در کتابخانه‌ها وجود دارد و در مجموع ۲ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۹۸ جلد کتاب در دسترس مردم استان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در مورد سرانه مطالعه در استان گفت : بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در سال 99، سرانه مطالعه غیردرسی در استان یزد روزانه ۳۰ دقیقه است و یزد با این عدد در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

کتابخانه‌ها باید به پاتوق فرهنگی تبدیل شوند

وی با تأکید بر اینکه کتابخانه‌ها باید به پاتوق فرهنگی تبدیل شوند، افزود: تلاش اصلی ما بهسازی و شاداب‌سازی فضاهای موجود است و سیاست ما دیگر توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها نیست.

رفیعی همچنین با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد کتابخانه های یزد نیاز به بهسازی دارند، گفت: البته مناطقی مانند صدرآباد، آزادشهر و عیش‌آباد در شهر یزد که جمعیت زیادی را نیز در خود جای داده‌اند، نیاز به کتابخانه دارند و یا فضاهای فعلی آن باید توسعه یابد.

این مسئول خاطرنشان ساخت: در بخش مرکزی نیز نیازمند راه اندازی یک کتابخانه سیار هستیم و نیاز روستاهای شهرستان تفت نیز به دلیل پراکندگی، با کتابخانه سیار تأمین می‌شود که امیدواریم فرمانداری تفت در این زمینه همکاری لازم را به عمل آورد.

بروزرسانی منابع کتابخانه‌ها؛

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در مورد به روزرسانی منابع کتابخانه‌ها، اظهار داشت: چند سال پیش طرحی به عنوان «کتاب من» در کتابخانه‌های سراسر کشور اجرا می‌شد که متأسفانه به دلیل عدم تأمین منابع مالی آن، حدود 9 سال پیش متوقف شد.

وی ادامه داد: در عین حال، سیاست ما بعد از بازسازی فیزیکی و شاداب سازی فضای کتابخانه‌ها، به روزرسانی منابع است که تلاش داریم این اقدام را با استفاده از سهم نیم درصد پرداختی شهرداری‌ها و کمک‌های خیران به انجام برسانیم و برخی منابع فرسوده نیز در کتابخانه های استان وجود دارد که باید جمع‌آوری شود و این مهم نیز به عنوان یک اولویت پیگیری می‌شود.

کتابخانه شهید بابایی زارچ در انتظار بودجه

رفیعی در مورد کتابخانه‌های در دست احداث افزود: کتابخانه شهید بابایی زارچ که متولی آن مسکن و شهرسازی است، اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم امسال به بهره برداری برسد و ساختمان کتابخانه روستایی اله‌آباد زارچ نیز تکمیل شده و با اختصاص بودجه لازم برای تجهیز، امکان بهره‌برداری آن در سال جاری وجود دارد.

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی

وی از عضویت رایگان در روز ۲۴ آبان در کتابخانه های استان یزد خبر داد و اظهار داشت: بخشودگی جرایم دیرکرد عضویت نیز از ۲۱ تا ۲۷ آبان در نظر گرفته خواهد شد و در مراسمی که با حضور مسئوالان ارشد استان در روز یکم آذرماه برگزار می‌شود، از کتابداران، کتابخوانان و فعالان برتر عرصه کتاب و کتابخوانی در یزد تقدیر می‌شود.

رفیعی ازبرگزاری اختتامیه پویش کتابخوانی «قصه‌های من و بابا آذر» خبر داد و گفت: ۱۳۵ اثر به دبیرخانه این پویش ارسال شده که در مراسمی به میزبانی کتابخانه فرخی یزدی در روز ۲۹ آبان، از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.

بازگشایی سه کتابخانه در هفته کتاب

رفیعی همچنین از بازگشایی سه باب در شهرستان‌های یزد، بافق و خاتم خبر داد و گفت: کتابخانه شهدای شاهدیه پس از بهسازی و افزایش گنجایش سالن‌های مطالعه، آماده بهره‌برداری شد و در روز دوشنبه 23 آبان با حضور مسئولان استانی بازگشایی خواهد شد.

وی افزود: ساختمان جدید کتابخانه پروفسور سمیعی چاهک نیز آماده بهره‌برداری است و در پنجمین روز از هفته کتاب به بهره‌برداری رسمی می‌رسد و بهره‌برداری از ساختمان جدید کتابخانه روستایی مبارکه شهرستان بافق که به همت خیر مجموعه، محمد فرزین بافقی آماده شده از دیگر پروژه‌های قابل بهره‌برداری در هفته کتاب سال جاری است.

ما همانیم که می‌خوانیم

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کتابخانه‌های عمومی، گفت: غبارروبی گلزار شهدای گمنام میدان امیرچقماق، دیدار با پدر شهید و خیّر کتابخانه شهید مطلب شفیعی، اهدای خون توسط کتابداران در پویش کتاب‌خون، برگزاری جشن کتاب در مدارس شهرستان بهاباد، برگزاری جشنواره ادبی اعضای کتابخانه‌های روستایی شهرستان مهریز و برگزاری کارگاه آموزشی نویسندگی با حضور هادی حکیمیان، نویسنده برجسته استان یزد در اردکان از برنامه‌های این هفته است.

رفیعی تصریح کرد: سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از روز 21 آبان با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» آغاز شده است و تا 27 آبان ادامه دارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها