۱۵ سال پیش، دانشمندان دانشگاه کیوتو در ژاپن به کشف عجیبی دست یافتند. هنگامی که آنها فقط چهار پروتئین را به یک سلول پوست اضافه کردند و حدود دو هفته منتظر ماندند، برخی از سلول‌ها دچار تحول غیرمنتظره و حیرت‌انگیزی شدند: آنها دوباره جوان شدند. تحقیقاتی که ژاپنی‌ها سرمنشأ آن بودند، هنوز از راه‌های گوناگونی مانند کشف ژن پیری (و خنثی‌کردنش) ادامه دارد. هفته‌ گذشته آزمایشگاه آلتوس داده‌هایی را منتشر کرد که در آن موش‌های بیمار با تغییرات ژنتیکی به سن جوانی بازگشته‌اند. روش آزمایشگاه آلتوس ایجاد تغییرات اپی‌ژنتیک است. اپی‌ژنوم‌ها مواد شیمیایی‌ای هستند که بر روی DNA وجود دارند و تعیین می‌کنند که چه ژنی فعال شود یا خاموش شود.
نویسنده هفته‌نامه سایبرنما

در گزارش آزمایشگاه آلتوس، موش‌های چاقی نشان داده شده که از بیماری دیابت نجات یافته‌اند. نتایج آزمایشگاه سه میلیارد دلاری آلتوس (پرهزینه‌ترین استارت‌آپ تاریخ بیوتکنولوژی که قسمت عمده‌ای از هزینه آن توسط ثروتمندان خلیج‌فارس تامین شده است) هنوز به تایید دانشمندان دیگر نرسیده است اما ادعای آلتوس علمی و قابل باور است. با این حال باید توجه داشت که تبدیل مس به طلا نیز از جهت علمی مدلل بود: بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا مبارزه علیه پیری، سرنوشتی مانند کیمیاگری خواهد داشت یا تاریخ علم با آن مهربان خواهد بود؟

بیومکانیک نوری: مشاهده اپتیکال عصب‌ها
امروزه تکنولوژی‌های مختلفی برای ساخت رابط‌های کاربری مغزی توسعه داده شده‌اند: از تشخیص سیگنال‌های مغزی توسط کامپیوتر گرفته تا نورولینک تسلا. مشکل بسیاری از این روش‌ها تعداد بسیار زیاد نورون‌ها و شلیک‌های عصبی است. حدود ۸۶ میلیارد نورون در مغز وجود دارد و برای ارتباط برقرار کردن با این نورون‌ها باید تعداد زیادی سنسور تولید کرد. یک گروه بینا رشته‌ای در دانشگاه UNSW سیدنی، یک راه‌حل قابل توجه برای این مشکل پیدا کرده‌ است: تبدیل الکتریسیته نورون‌ها به نور. آنها سنسورهایی از جنس کریستال مایع ساخته‌اند و با استفاده از تکنولوژی‌های اپتیک توانسته‌اند تکانه‌های الکتریکی نورون‌ها را ثبت کنند. به گفته محققان، مزیت این روش آن است که می‌توان با تعداد اندکی سنسور، تکانه‌های گسترده نورونی را رصد و ثبت کرد. این تکنولوژی پاسخ‌های مشابهی با ثبت الکتریکی نورون‌ها ارائه داده هرچند با توجه به خردسال‌ بودن این تکنولوژی، نویز بیشتری نسبت به روش قدیمی مشاهده شده است. کاربرد اصلی این پروژه در ساخت پروتز‌های مصنوعی یا اندام‌های مصنوعی و اتصال آن به اندام‌های ارگانیک است. به طور مثال اگر یک تراشه با هزاران اتصال نوری بتواند به مغز یا جایی در بازو متصل شود، می‌تواند عملیات کنترل دست را تحت اختیار خود بگیرد.

راه‌حلی جدید برای مسأله حافظه‌ کوانتومی
این هفته سراغ دانشمندان اتریشی می‌رویم که با روشی کاملا متفاوت به جنگ علیه این معضل اساسی کوانتوم رفته‌اند. آنها در سال ۲۰۱۵ یک تئوری فیزیکی ارائه دادند که معماری جدیدی از کامپیوتر‌‌های کوانتومی در آن لحاظ شده بود. هفته‌ گذشته این گروه از دانشمندان اتریشی یک قدم به پیش برداشتند و تئوری موازی‌سازی کیوبیت‌ها را ارائه دادند. در کامپیوتر‌های کوانتومی همه‌ کیوبیت‌ها باید با یکدیگر در ارتباط باشند اما مدل جدید عرضه‌شده این امکان را فراهم می‌کند که دو رشته‌ کیوبیت موازی توسعه داده شود و در نتیجه همه‌ کیوبیت‌ها با همه‌ کیوبیت‌های دیگر در ارتباط نباشند. این معماری کوانتومی علاوه‌بر کاهش مصرف انرژی کارآمدی بالایی در پردازش‌های وسیع و طولانی دارند. همچنین تصحیح خطا در آن بسیار ساده‌تر است، زیرا تصحیح خطا در سطح سخت‌افزار‌های موازی انجام می‌شود و نه در داخل پردازش نرم‌افزاری کوانتومی. توسعه‌ چنین کامپیوتری می‌تواند یک قدم رو به جلو برای تحقق رویای «کامپیوتر کوانتومی جهانی» باشد. کامپیوتر کوانتومی جهانی آن کامپیوتری است که بتواند همه‌ کارکرد‌های کامپیوتر معمولی را انجام دهد و در عین حال از معماری کوانتومی بهره‌مند باشد.

مهندسی معکوس استارلینک برای تبدیل شدن به یک سرویس مشابه  GPS
همان‌طور که می‌دانید GPS یک سیستم ناوبری تحت مالکیت و هدایت دولت ایالات متحده است. این سیستم برای سال‌ها به‌خوبی کار کرده است؛ با این‌حال ارتش ایالات متحده چندی پیش به صورت رسمی از اسپیس ایکس درخواست کرد که استارلینک را به یک سرویس پشتیبان از سیستم GPS تبدیل کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که با وجود همکاری‌های ابتدایی اسپیس ایکس، این شرکت داده‌های لازم برای این کار را به دانشمندان ارتش آمریکا ارائه نداده است. به همین دلیل آنها با مهندسی معکوس ارتباطات رادیویی دیش‌ها و ماهواره‌های استارلینک، بدون هر نوع همکاری با استارلینک یک سرویس مشابه با GPS را از طریق ماهواره‌های استارلینک راه‌اندازی کردند. مقاله‌ منتشرشده در arXiv کامل‌ترین توصیف ارائه‌شده از سیگنال‌های استارلینک تا به امروز است. تحقیقات نشان داده که ماهواره‌ها و دیش‌ها سیگنال‌های قابل پیش‌بینی و تکراری برای یکدیگر ارسال می‌کنند و در نتیجه می‌توان از این سیگنال‌ها برای ایجاد یک سیستم ناوبری تحت هدایت ماهواره‌های استارلینک استفاده کردند. نتیجه کاملا قانع‌کننده است و مهم‌تر از آن، نشان می‌دهد که افسانه‌ غیرقابل ردیابی‌ بودن سیگنال‌های استارلینک نادرست است: می‌توان این سیگنال‌ها را شناسایی کرد و حتی از طریق این سیگنال‌ها موقعیت دقیق هر دیش و کاربر را شناسایی کرد.

اکنون بازار هوش مصنوعی در هند بالغ‌تر از آمریکاست
موسسه‌ تحقیقاتی Peak در جدید‌ترین پژوهش اقتصادی در زمینه هوش‌های مصنوعی اعلام کرده است که پس از شش سال پیش‌تازی آمریکا، اکنون این هند است که بالغ‌ترین بازار نسبت به هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده است. براساس داده‌های منتشرشده، ضریب نفوذ هوش مصنوعی در بازار هند ۶۴ از ۱۰۰ برآورد شده است اما این رقم در آمریکا تنها ۵۲ از ۱۰۰ است. این در حالی است که مبتنی بر یکی دیگر از شاخص‌ها یعنی میزان انطباق‌پذیری کسب و کار‌ها با هوش مصنوعی، آمریکا با ۲۸ درصد پیشتاز است و هند با ۲۵ درصد و انگلستان با ۲۰ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. هند در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری فراوانی در زمینه آموزش و فرهنگسازی هوش مصنوعی انجام داده است و به همین دلیل عمده‌ شاغلان در حوزه‌‌های مختلف صنعتی به‌خوبی با این تکنولوژی آشنا شده‌اند. ۷۸ درصد از شاغلان در هند انتظار دارند که هوش مصنوعی در پنج سال آینده تاثیر مثبتی بر رفاه کارگران و کارکنان داشته باشد اما این رقم در ایالات متحده تنها ۴۷ درصد است. پیشتازی هند در زمینه‌ کسب و کار‌ها در حالی رقم می‌خورد که چین نیز در نبرد سرد هوش مصنوعی (نبردی در زمینه‌ توسعه‌ تکنولوژی‌های پیشرفته هوش مصنوعی) شرایط سختی را برای ایالات متحده ایجاد کرده است.

منبع:‌ ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم