یکی از روند‌های اصلی توسعه‌ هوش مصنوعی، ساخت هوش‌هایی است که بتوانند به صورت تیمی یا گله‌ای به انجام یک فعالیت بپردازند. همین چند هفته پیش بود که از ساخت ربات‌هایی سخن گفتیم که به‌صورت تیمی به یادگیری می‌پرداختند و این یادگیری را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند. حال این هفته از ساخت گله‌های رباتیک چهارپا حرف خواهیم زد. این ربات‌های چهارپا که از حشرات طبیعی الهام گرفته ‌شده‌اند، می‌توانند در محیط‌های چالش‌برانگیز مانور‌های جالبی بدهند و وظایف متفاوت و سختی را به‌راحتی انجام دهند. هم‌چنین این ربات‌ها می‌توانند به صورت فیزیکی به یکدیگر متصل شوند و و‍ظایف پیچیده‌تری را انجام دهند. تولید این ربات‌ها با استفاده از چاپ سه بعدی است و بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر طول دارند. کار تیمی و هوشمند ربات‌ها، آینده علم رباتیک را شکل می‌دهد؛‌ آینده‌ای که تحولات چشمگیری را به‌خصوص در حوزه‌ امداد، تولید و صنعت و هم‌چنین نظامی رقم خواهد زد.
کد خبر: ۱۳۸۵۰۱۸
نویسنده هفته‌نامه سایبرنما

  فیسبوک در حال توسعه‌ یک هوش دستیار ویژه برای زندگی شخصی شماست
امروزه ما انسان‌ها از هوش‌های مصنوعی برای انجام کار‌‌هایی استفاده می‌کنیم که خودمان توانایی انجام آن را نداریم؛ به‌طور مثال محاسبه‌های پیچیده یا رصد‌های دقیق محیطی‌ای که خودمان نمی‌توانیم انجام دهیم. شرکت فیسبوک (که اساسا یک شرکت مربوط به زندگی عرفی و روزمره‌ ما انسان‌هاست) مسأله‌ جدیدی را مطرح کرده است؛ هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در زندگی شخصی و روزمره‌ ما انسان‌ها مدخلیت داشته باشد؟
این همان سؤالی است که منجر به تولید هوش مصنوعی‌ای با عنوان Ego4D شده است؛ هوشی که از زاویه‌ اول شخص، تمام رفتار‌های صاحب خودش (مانند ویدئو‌هایی که ضبط کرده‌، متن‌هایی که نوشته است و‌...) را تحلیل می‌کند تا فهمی از «شما» داشته باشد. بعد از این‌که این هوش شما را یاد گرفت، به شما در کار‌های روزمره‌ای مانند پختن غذا یا تعمیر کردن سینک ظرف‌شویی (با توجه به مهارت‌های شما) کمک می‌کند یا به شما می‌گوید که کلید‌هایتان را کجا جا گذاشته‌اید. با توسعه عینک‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت آمیخته، ما به‌زودی و در سال‌های آینده خبر‌های بسیار بیشتری از هوش‌های مصنوعی دستیار خواهیم شنید.

  معرفی ربات تک‌تیر‌انداز، نفس‌ها را در سینه حبس کرده است
یک‌سال پیش بود که سایبرپژوه یک پرونده‌ کامل در مورد جنگ‌افزار‌های آینده منتشر کرد و در آن پرونده پیش‌بینی کرده بود که مسیر جنگ‌های آینده لاجرم به سمت هوشمند‌سازی رباتیک پیش خواهد رفت. در همین راستا در ایالات متحده سلاحی معرفی شد که فیلم‌های علمی‌-‌تخیلی را به واقعیت تبدیل کرده است: یک ربات سگ‌سان تک‌تیرانداز. هنوز اطلاعات تکمیلی و دقیقی از ویژگی‌های این سلاح فاش نشده است اما مشخص است که یک اسلحه‌ تک‌تیرانداز خودکار و هوشمند روی یک پلتفرم رباتیک سگ‌سان نصب شده است. بنا بر آنچه که متخصصان نظامی می‌گویند، این اسلحه سفارش ارتش ایالات متحده است و می‌تواند موجب برتری نظامی این ارتش در نبرد‌های شهری شود زیرا توانایی تخریب و کشتار یک یگان از این سگ‌سان‌ها بسیار بالا تخمین زده می‌شود. جنگ‌افزار‌های آینده، جنگ‌های آینده را شکل می‌دهد و قوت و قدرت نظامی آینده هر کشوری، بسته به آنهاست.

 یک مقام رسمی پنتاگون:‌ ایالات متحده ۱۵ تا ۲۰ سال در زمینه هوش مصنوعی از چین عقب‌تر است
یک افسر ارشد نرم‌افزار در پنتاگون چندی پیش اعلام کرد که ایالات متحده حدود ۱۵ الی ۲۰ سال از چین در نبرد سرد هوش مصنوعی عقب‌تر است. این اولین‌بار است که یک مقام رسمی ایالات متحده به چنین فاصله‌ای میان چین و آمریکا در زمینه‌ هوش مصنوعی اشاره می‌کند. ایالات متحده سال‌‌ها پیشران حوزه‌های های‌تک و کامپیوتری بوده است و حال که به‌نظر می‌رسد چین گوی رقابت را از این کشور برده است، معادلات قدرت در سراسر جهان در حال تغییر است. این مقام پنتاگون اعلام کرده که دلیل اصلی این عقب‌افتادگی، نظام شرکت‌محور توسعه هوش مصنوعی در آمریکاست.
به گفته او، گوگل برای سرویس‌دهی نظامی به دولت ایالات متحده هزار و یک بهانه‌ اخلاقی و غیر‌اخلاقی می‌آورد اما شرکت‌های چینی کاملا متعهد به همکاری با دولت و هم‌چنین «سرمایه‌گذاری کلان» روی هوش مصنوعی هستند، بدون این‌که بخواهند به اخلاق اهمیتی بدهند. در سال‌های آینده قطب‌های جدید قدرت ذیل محور هوش مصنوعی شکل می‌گیرند و احتمالا، تنها یک «جنگ واقعی هوش‌های مصنوعی» سرنوشت این معادله‌ قدرت را رقم خواهد زد.

  دانشمندان داده‌ها را روی DNA ذخیره‌ کردند
در سال ۲۰۲۵ مجموع داده‌ جهانی ۴۶۳ اگزا بایت (۴۶۳ میلیارد گیگابایت) خواهد بود. روندهای فعلی در سیستم‌های حافظه مانند HHD و SSD نمی‌توانند گزینه‌های مناسبی برای ذخیره‌سازی این حجم انبوه داده‌ها در آینده باشند زیرا این سیستم‌ها هم طول عمر پایینی دارند، هم انرژی زیادی مصرف می‌کنند و هم حجم فیزیکی زیادی را اشغال می‌کنند. تا‌کنون راه‌های گوناگونی مانند حافظه‌ کوانتومی برای حل این مسأله پیشنهاد شده است. سایبرنما در این هفته به یکی دیگر از راه‌حل‌های امید‌بخش برای این مسأله می‌پردازد. در روشی که دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن اختراع کرده‌اند، یک DNA ساخته می‌شود که می‌توان در عرض چند دقیقه داده‌ها را روی آن به‌صورت کد‌های ژنتیکی ذخیره کرد. ادعا می‌شود که با چند کیلوگرم DNA می‌توان تمام هارددرایو‌های دنیا را بازیافت کرد. دنیایی را فرض کنید که تمام اطلاعات مورد نیاز شما در همان «بدن» شماست و شما می‌توانید تنها با استفاده از اتصال بدنی و رابط کاربری مغزی همه‌ اطلاعات مورد نیازتان را در کامپیوترتان داشته باشید. آینده‌ حافظه‌ها، شاید، به این نحو باشد.

  والمارت به ناوگان لجستیک هوشمند مسلح می‌شود
رقابت بر سر هوشمندسازی زنجیره‌ تامین و لجستیک روز‌به‌روز در حال شدت ‌گرفتن است. گوگل و فیسبوک دو رقیب اصلی در این زمینه هستند و شرکت‌های دیگر نیز سعی می‌کنند هر‌کدام با توجه به مزیت رقابتی خود (ولو در حمل‌و‌نقل و آمازون در فروشگاه) وارد این میدان شوند. در همین راستا فروشگاه زنجیره والمارت که بزرگ‌ترین ابرشرکت خرده‌فروشی در ایالات متحده است نیز اعلام کرده که سیستم حمل‌و‌نقل خودران را به فروشگاه‌های خود اضافه خواهد کرد. ناوگانی از کامیون‌های خودران تهیه دیده شده است که قرار است کالاها را از انبار‌های والمارت به فروشگاه‌های والمارت انتقال دهند تا هیچ‌کدام از فروشگاه‌ها از کالاهای مورد نیاز مردم خالی نباشند. سیستم جدید والمارت به این فروشگاه اجازه می‌دهد نه تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند بلکه زمان‌بندی دقیق و آهنینی را نیز به اجرا درآورد. آیا ما باید به‌زودی با رانندگان و پیک‌های اسنپ تاکسی و اسنپ‌فود (که اکنون دو بازوی اصلی لجستیک حمل‌ونقل و غذایی هستند) خداحافظی کنیم؟ به احتمال زیاد.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها