کد خبر: ۱۳۸۶۵۴۳
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

نامزد‌های مورد حمایت دونالد ترامپ گرچه توانسته بودند با عملکرد خود در انتخابات درون حزبی در ماه‌های گذشته، نظر‌ها را جلب کنند، اما در انتخابات روز سه‌شنبه گذشته عملکرد ضعیفی داشتند تا جایی که بسیاری از تحلیلگران، این انتخابات را شکستی برای ترامپ دانستند. با این‌که هنوز نتایج نهایی انتخابات میاندوره‌ای اعلام نشده، اما کاملا روشن است که گزینه‌های مورد حمایت ترامپ نتیجه قابل توجهی کسب نکرده‌اند. مثلا از میان نامزد‌های انتخابات سنا که او از آن‌ها حمایت کرده بود، فقط یک نفر، جی‌دی ونس جمهوریخواه در اوهایو به پیروزی قاطعی رسید و سایر نامزد‌های مورد حمایت ترامپ از جمله «مهمت اوز» که امید به کرسی سنا در پنسیلوانیا داشت و تودور دیکسون، نامزد فرمانداری میشیگان شکست خوردند و نتایج چند رقابت دیگر هنوز مشخص نشده است.

جان هوداک، پژوهشگر ارشد مؤسسه بروکینگز در واشنگتن گفته است که شکست نامزد‌های تحت حمایت او «پرسش‌هایی را درباره هوش سیاسی او» در میان حامیان بالقوه و رأی‌دهندگان مردد ایجاد می‌کند. البته ترامپ که با روحیات عجیب و غریب خود، فضای جدیدی در عرصه سیاسی آمریکا ایجاد کرده است هرگونه مسئولیت در خصوص شکست کاندیدا‌های مورد حمایت خود را رد کرده و گفته او فقط «مسئول» پیروزی‌هاست و «نباید مطلقا مسئول شکست‌ها» تلقی شود. اما با این وجود عده‌ای او را مقصر نتایج می‌دانند.


در این میان آنچه بیش از شکست نامزد‌های مورد حمایت ترامپ، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته پیروزی قاطعانه ران دوسانتیس در انتخابات فرمانداری فلوریدا بود؛ فردی که از او به عنوان رقیب بالقوه دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات سال ۲۰۲۴ یاد می‌کنند.
دوسانتیس ۴۴ساله به پیروزی قاطعی در برابر رقیب دموکراتش چارلی کریست دست یافت و این در حالی است که وی چهار سال پیش، با کمتر از نیم‌درصد برنده شده بود.


این پیروزی گمانه‌زنی‌ها را برای رقابت ریاست جمهوری بالقوه در سال ۲۰۲۴ تقویت کرده و در جشن پیروزی دوسانتیس حامیانش شعار می‌دادند «دو سال دیگر!» که به معنی طرفداری از او در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است.


در میان کسانی که دوسانتیس را قدرتمندتر از ترامپ برای پیروزی در انتخابات آینده می‌دانند مایک سرنوویچ است که رسانه‌های غربی از او به عنوان «مشوق خستگی‌ناپذیر ترامپ» یاد می‌کردند. این تحلیلگر سیاسی پس از انتخابات میاندوره‌ای در مطلبی نوشت: بخت ترامپ در سال ۲۰۲۴ به طور کلی صفر است. بعد از امشب، دیگر جای بحثی درباره‌اش باقی نمی‌ماند. یا دوسانتیس برای سال ۲۰۲۴ یا قبول شکست محض.»
این در حالی است که ترامپ پیش از این هشدار داده بود که دوسانتیس «ممکن است به خودش صدمه بدی بزند» و ممکن است ترامپ «چیز‌هایی درباره او افشا کند که خیلی دلپذیر نباشند.»
همین مسائل باعث شده تا پاتریک روفینی، تحلیل‌گر نظرسنجی و راهبرد محافظه‌کار، در گفت‌وگویی اعلام کند که ترامپ «حیوانی زخم‌خورده» است.


با وجود این گونه اخبار منفی که از انتخابات میاندوره‌ای کنگره برای ترامپ می‌رسد نکات مثبتی نیز برای او وجود دارد و آن پیروزی احتمالی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان است چرا که پیروزی جمهوریخواهان می‌تواند کمیته‌ای را که به تحقیق درباره شورش‌های ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مشغول است و به دنبال محکومیت ترامپ به دلیل ارتباط به آن شورش است، منحل کند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها