کد خبر: ۱۳۸۶۱۰۷
نویسنده افشار فتح اللهی - مدیرعامل منطقه آزاد قشم
قشم در وهله اول متعلق به هرمزگان و مردم این خطه است و فعال شدن ظرفیت‌های این جزیره می‌تواند موتور محرکه توسعه استان باشد.

معتقدیم اگر قرار باشد توسعه‌ای اتفاق بیفتد که برای اقتصاد ملی منافعی به همراه داشته باشد، در ابتدا باید مردم جزیره قشم از آن بهره‌مند شوند. غرب جزیره قشم از ظرفیت‌های استثنایی در حوزه تولید محصولات دریامحور و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بهره‌مند است که می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان و افزایش کیفیت زندگی جزیره‌نشینان کمک کند.

جزیره قشم برای دستیابی به رشد اقتصادی به توسعه زیرساختی نیاز دارد و در این مسیر، آب یکی از زیرساخت‌های اصلی محسوب می‌شود. متأسفانه در سال‌های گذشته روی این موضوع سرمایه‌گذاری درستی نشده بود. تأمین آب شرب باکیفیت و مناسب، یکی از خواسته‌های اصلی مردم قشم است و در دولت انقلابی خود را موظف می‌دانیم این خواسته را برآورده کنیم. بر همین اساس، اوایل شهریور و با حضور معاون قضایی دادستان کل کشور عملیات اجرایی طراحی و احداث آب‌شیرین‌کن جدید ۱۰هزار مترمکعبی شهر قشم و یک مخزن ذخیره آب با اعتباری بالغ بر ۲۵۵۰میلیارد ریال آغاز شد.

آنچه در حوزه آب جزیره می‌توان گفت، این‌که با تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل در پنج ماه نخست امسال ظرفیت تولید آب قشم با افزایش ۳۰درصدی به ۲۰هزار مترمکعب رسیده‌است و در فاز بعدی نیز با افتتاح این آب‌شیرین‌کن ظرفیت تولید آب به ۳۰هزار مترمکعب افزایش می‌یابد. طبق قرارداد منعقد شده، این پروژه در مدت زمان یک سال به بهره‌برداری خواهد رسید و با اتصال آن به شبکه توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تا سال ۱۴۰۴ در شهر قشم و روستا‌های اطراف مشکلی نخواهیم داشت.

علاوه بر تأمین آب شرب بهداشتی، مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی جزیره با هدف احیای کشاورزی با جدیت پیگیری می‌شود و یک تیم متخصص در این زمینه در حال تحقیق هستند. زمانی می‌توان از تأثیرگذاری کار‌ها و به ثمر نشستن تلاش‌ها حرف زد که شهروندان شغل پایداری داشته باشند. بر همین اساس و برای رسیدن به هدفمان، پردیس بین‌الملل دانشگاه تهران در قشم افتتاح شد. حضور این پردیس در این جزیره که مهم‌ترین و بهترین دانشگاه کشور است، فرصتی برای توسعه اقتصادی مشاغل سنتی جزیره بر پایه علم روز خواهدبود. روشمندکردن فعالیت‌های اقتصادی کلید اصلی پیشرفت است، بنابراین قشم نیازمند رشته‌های تخصصی با اولویت زیست‌بوم منطقه است.

با توجه به موقعیت استراتژیک جزیره در تنگه هرمز و همسایگی با کشور‌های پرشمار حاشیه خلیج‌فارس باید گفت راه‌اندازی پردیس بین‌الملل دانشگاه تهران یک فرصت ویژه و امتیازی ارزشمند برای قشم برای جذب دانشجویان خارجی و بین‌المللی است که در کنار اعتبار علمی دانشگاه تهران در سطح دنیا، می‌تواند به موقعیتی برای درآمدزایی اقتصادی تبدیل شود. با این کار می‌توانیم سفیران فرهنگی تربیت کرده و جهت ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به کشور‌های دیگر اعزام کنیم. در یک کلام باید گفت قشم سرشار از ظرفیت‌های مختلف است که فعال‌سازی این نیرو‌های بالقوه و بهره‌برداری از ظرفیت می‌تواند مشکل بیکاری و فقر در هرمزگان را به صفر برساند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها