در شرایطی که کشور ما در تمام زمینه‌های علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی راه‌های تعالی و ترقی و همیاری را طی می‌کند، همچنان دشمنان و بیگانگان برای خدشه وارد کردن بر آرامش و امنیت و اختلال در نظم‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور مشغول تهاجم گسترده هستند.
کد خبر: ۱۳۸۴۳۵۹
نویسنده جبار آذین - منتقد
در واقع یکی از هجمه‌های بزرگ کهن بیگانه‌های مخالف ایران اسلامی، تهاجم فرهنگی است که این تهاجم فرهنگی از طریق ماهواره‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی و انواع رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی شکل می‌گیرد. این اتفاق که تداوم دارد و گاه ضربه‌های مهلکی می‌تواند بر جامعه‌ای مانند ایران زده و مسیر فرهنگی و اجتماعی کشور را تغییر دهد، ضرورت نگاه منتقدانه و فرهنگی با تولید آثار مناسب و شایسته که بتواند پاسخگوی این نوع تهاجم‌ها بوده و با تولیدات قوی که بتوانند با این نوع آثار رقابت کنند، در دستور کار رسانه‌های بزرگ کشور از جمله رسانه ملی قرار دارد. به همین دلیل رسانه ملی برای آن‌که به‌نوعی با این نوع تهاجم‌ها مقابله کرده باشد، در کنار برنامه‌های مختلف روزانه و تولید آثار فراوان تماشایی در عرصه فیلم و سریال، در بخش برنامه‌ای اجتماعی و حتی سرگرم‌کننده اقدام به تولید برنامه‌هایی کرده که با توجه به برنامه‌های مختلف رادیو‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای خارجی که ایران را مورد هجمه قرار می‌دهند به نوعی با برخورد طنزآمیز و البته فرهنگی و عبرت‌آموز آن‌ها را به نقد می‌کشاند که علاوه بر مقابله فرهنگی و افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی ماهیت این نوع برنامه‌ها را هم به تحلیل و مورد تماشا بگذارد یکی از این نوع برنامه‌ها که مدتی است در رسانه ملی پخش آن شکل گرفته است و توانست در همین مدت کوتاه علاوه بر نشاندن لبخند بر چهره مخاطبان، برنامه‌های رسانه‌های بیگانه را به تحلیل بکشد، برنامه «دی بی سی» است.

در این برنامه مخاطب، حتی کسانی که پای ماهواره‌های خارجی می‌نشینند و با این نوع برنامه‌ها آشنا هستند هم تماشای آن برایشان خالی از لطف نیست. چرا که بخشی از علاقه‌مندان این نوع برنامه‌های خارجی ساخته شده از اهداف پس پرده این نوع برنامه‌ها و تولیدکنندگان آن‌ها که تحقیر و تخریب فرهنگ جامعه ماست اطلاع ندارند. استقبال از این طنز به نوعی انتقادی، اجتماعی و سیاسی در قالب هنر نشان‌دهنده این است که هنرمندان قدر کشور ما با همکاری و مساعدت فعال و هدفمند مدیران رسانه ملی می‌توانند برنامه‌های قوی‌تر و کارآمدتر و تاثیرگذارتری در این راستا تولید کنند و حرف‌های مهمی را در این عرصه مطرح کنند. یعنی در واقع علاوه بر این‌که به نقد و تحلیل عالمانه و کارشناسانه و فرهنگی این نوع برنامه‌های مخرب می‌پردازند، با ارائه مسائل آموزشی باعث می‌شوند سطح آموزش همگانی بالاتر رفته و به نوعی در مسیر فرهنگسازی جامعه، قدرتمندانه‌تر اقدام‌کنند.

آنچه که در این ارتباط لازم به ذکر است این است که معمولا گاه وقتی یک برنامه در تلویزیون مورد استقبال قرار می‌گیرد، دیگران هم با بضاعت‌های کم و متوسط و بالا شروع به تولید این نوع برنامه که مورد توجه قرار گرفته، می‌کنند، اما اگر قرار است این نوع برنامه‌ها در عرصه تولید رسانه ملی تداوم داشته باشد، شرط اصلی آن تحقیق مناسب و استفاده از هنرمندان حرفه‌ای و مدیریت شایسته است که این آثار منطبق با فرهنگ جامعه به عرصه تولید برسد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها