ورشتاپن و ردبول «فرمول» یک را فتح کردند

مکسِ قهرمان

ظاهرا «مکس ورشتاپن» غیرقابل پیش‌بینی‌ترین راننده تمام تاریخ فرمول یک است. سال گذشته را به یاد بیاورید. آخرین راند فصل در پیست مارینای ابوظبی. لوئیس همیلتون با فاصله اختلافی زیاد قهرمان فصل و جهان شده بود، اما یک تصادف شرایط عجیبی و غریبی را رقم زد.
کد خبر: ۱۳۸۲۷۸۳
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش
ورشتاپن با نهایت بهره از ورود سیفتی کار و از بین رفتن فاصله زمانی، با وجود داشتن لاستیک‌های نرم توانست در پیچ آخر همیلتون را بگیرد و برای اولین بار قهرمان جهان شود.

روایت قهرمانی دیروز او هم از آن داستان‌های خنده‌دار و به یادماندنی است. خنده‌دار از این جهت که بعد از پایان مسابقه ژاپن، با تعجب می‌گفت: «قهرمان شدم؟!» حالا اصل داستان چه بود؟ دیروز در مسابقه ۴۰دقیقه‌ای ژاپن ورشتاپن (ردبول) با اختلاف فاحش اول شد. بعد از او شارل لکلرک (فراری) و سرجیو پرز (ردبول) از خط پایان گذشتند. به دلیل دوم شدن لکلرک، قهرمانی ورشتاپن به مسابقه آمریکا کشید. مکس هم مصاحبه کرد و رفت. تا اینجا را داشته باشید... دقایقی بعد از پایان مسابقه، به دلیل خروج لکلرک از پیست در دور پایانی و بازگشت دوباره آن هم درست در لحظه رقابت نزدیک با سرجیو پرز، داوران به او اخطار ۵ثانیه دادند. بدین ترتیب سرجیو پرز دوم شد و لکلرک سوم. در این لحظه کل قصه عوض شد. به دلیل اختلاف امتیازی با لکلرک، مکس ورشتاپن قهرمان جهان شد! خودش هم هاج و واج مانده بود. گزارشگر فرمول یک او را دوباره جلوی دوربین فراخواند و گفت: «تبریک، قهرمان جهان شدی.» ورشتاپن هم که جا خورده بود، این قهرمانی را جشن گرفت، بماند که حتی بعد از این ماجرا‌ها برای نشستن روی صندلی قهرمان فصل و جهان دوباره شک داشت و می‌گفت: «قهرمان شدم یا نه؟»

بدین ترتیب او موفق شد برای دومین سال متوالی در فرمول یک و این بار هم به طرز جالبی مرد شماره یک جهان شود، آن هم چهار راند مانده به پایان رقابت‌ها. مسابقات آمریکا، مکزیک، برزیل و امارات در پیش است و با قهرمانی ورشتاپن، قطعا مسابقات به اندازه قبل هیجان‌انگیز نخواهد بود، اما بدون شک رقابت لکلرک و پرز برای مقام دومی همچنان جذاب ادامه پیدا می‌کند. همچنین راسل و ساینز هم به بالای جدول نگاه می‌کنند. دیروز ساینز به دلیل تصادف، مسابقه را از دست داد و غایب بود.

ورشتاپن: قهرمانی دوم زیباتر بود

صحبت‌های قهرمان هلندی این فصل فرمول یک بعد از مشخص شدن قهرمانی‌اش، بیشتر تحت تاثیر فضای عجیب و غریب مسابقه دیروز بود. وقتی خبرنگار اسکای اسپورت در مورد حس و حالش بعد از دبل قهرمانی پرسید ورشتاپن این طور جواب داد: قهرمانی اول برایم احساسی‌تر بود و قهرمان دوم برای زیبایی بیشتری داشت. راننده ۲۵‌ساله تیم ردبول در مورد سالی هم که پشت سر گذاشت، این طور حرف زد: سال بسیار فوق‌العاده‌ای برای من رقم خورد. بعضی اوقات لازم است چنین روز‌ها و سال‌هایی را برای خودت بار‌ها یادآوری کنی، زیرا ممکن است همیشه این طور نباشد. مسلما احساس بسیار خوبی دارم. بخش زیادی از خوشحالی‌ام به این دلیل است که وقتی از خط پایان عبور کردم نمی‌دانستم به چنین موفقیتی رسیده‌ام.

انتقاد مسئولان فراری

بعد از اتفاقاتی که روز گذشته در پیست افتاد و با رفتن لکلرک به رده سوم، قهرمانی ورشتاپن مسجل شد، انتظار می‌رفت که صدای انتقاد و اعتراض مسئولان تیم فراری بلند شود. در همین راستا، متیو بنیتو، رئیس تیم فراری اعلام کرد که این تغییر تصمیم مسئولان برگزاری مسابقه بسیار بی‌معنی و مسخره بوده است. او همچنین اعلام کرد که مطمئنا نسبت به این تصمیم اعتراض می‌کنند.

درآمد تیم‌ها چقدر است؟

هنوز میزان دقیق درآمد ردبول از قهرمانی امسال مشخص نیست، اما قطعا آن‌ها سرجمع پول کلانی به جیب می‌زنند. مثلا سال ۲۰۱۹ تیم فراری درآمد ۲۰۵ میلیون دلاری از مسابقات داشت. حالا هم که ردبول قهرمان شده رقم هنگفتی به جیب خواهد زد. از مجموع درآمد سال، ۵۰درصد به تیم‌های اول تا دهم می‌رسد و ۵۰درصد دیگر به سهامداران فرمول یک. احتمالا درآمد ردبول بالای ۳۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

۱۰ راننده گران فرمول یک

رقم‌های زیر رقم قرارداد رانندگان فرمول یک با کمپانی‌هاست، ولی قطعا با توجه به جایگاه در پایان فصل، میزان دریافتی‌ها برای بعضی از راننده‌ها مثل سرجیو پرز یا مکس ورشتاپن بیشتر و بیشتر خواهد بود.

۱- لوئیس همیلتون ۴۰ میلیون دلار مرسدس

۲- مکس ورشتاپن ۴۰ میلیون دلار ردبول

۳- فرناندو آلونسو ۲۰ میلیون دلار آلپاین

۴- سباستین فتل ۱۵ میلیون دلار استون مارتین

۵- دنیل ریکاردو ۱۵ میلیون دلار مک‌لارن

۶- چارلز لکلرک ۱۲ میلیون دلار فراری

۷- کارلوس ساینز ۱۰ میلیون دلار فراری

۸- والتری بوتاس ۱۰ میلیون دلار آلفا رومئو

۹- لنس استرول ۱۰ میلیون دلار استون مارتین

۱۰- سرجیو پرز ۸ میلیون دلار ردبول

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها