مدیر کل دامپزشکی استان یزد:

بیماری های مشترک دام وانسان مهمترین تهدید شغلی دامپزشکان می باشد / 20هزار دام سیل زده استان درمان رایگان شدند

یزد - مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت : وجود بیش از 800 بیماری مشترک در حوزه دام وانسان از مهمترین عوامل سختی کار در حوزه دامپزشکی می باشد و این بزرگترین تهدید شغلی برای افراد شاغل در این حوزه است .
کد خبر: ۱۳۸۲۳۳۲

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، علی فاتحی صبح روز پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته دامپزشکی اظهارداشت : بی تردید سلامت بهداشت و امنیت غذایی ازمقوله های بسیار مهم است و 14مهر ماه روزملی دامپزشکی وسرآغازهفته دامپزشکی با شعار«دامپزشکی ،سلامت غذا ازمزرعه تا سفره » نامگذاری شده و با توجه به اینکه بخش عمده ای از غذای انسان ها  از دام و فرآورده های  دامی تامین می شود بر همین اساس دامپزشکی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این روزفرصتی است که عموم مردم از دامنه وسیع و تنوع خدمات  گسترده و وسیع  فعالیتهای دامپزشکان ،مدیران و کارکنان خدوم  دامپزشکی بیش از بیش مطلع شوند .

 وی با بیان اینکه بیش از 800 بیماری مشترک در حوزه دام وانسان وجود دارد افزود: یکی از مهمترین عواملی که باعث سختی کار در حوزه دامپزشکی شده وجود بیماری های مشترک حوزه دام وانسان می باشد و این بزرگترین تهدید شغلی برای افراد شاغل در این حوزه است و افزاد شاغل در حوزه دامپزشکی بیشتر بصورت میدانی در مزارع و واحدهای تولیدی دام وکشتارگاهی صنعتی و سنتی حضور دارند و بر تولید غذای سالم نظارت دارند.

 درمان رایگان  20هزار  دام سیل زده

فاتحی تصریح کرد: درسیل مردادماه سالجاری به جمعیت دام استان به خصوص دام های عشایر شهرستان ها ی خاتم مروست و ابرکوه خسارات بسیاری  وارد شد که با حضور به موقع پرسنل دامپزشکی استان دراین سه شهرستان در کمتر از یک هفته  بیش از 20هزار دام معاینه و درمان رایگان شدند و جلوی بوجودن آمدن تلفات دامی گرفته شد و در حال حاضر ارائه خدمات به جمعیت دامی سیل زده استان نیز درحال  انجام  است .

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: اردوهای جهادی با هدف خدمت رسانی به مناطق محروم و مبارزه با بیماری  های دامی با همکاری  گروه جهادی  اداره کل دامپزشکی استان برگزار و دام های  مناطق کمتر برخوردار استان تحت واکسیناسیون پاستور لوز،تب برفکی و سمپاشی قرار می گیرند و همچنین 10اکیپ جهادی  در 9 منطقه محروم استان طی 4روز 50هزار راس دام  را واکسینه کرده و مشاوره هایی را به جامعه هدف که عمدتا مناطق کمتر برخوردار استان هستند را  ارائه می دهند .

معدو سازی68کیلوگرم فرآورده دامی غیر قابل مصرف

وی با بیان اینکه 9کشتارگاه صنعتی و سنتی و 5 کشتارگاه طیور در استان دایر است خاطر نشان ساخت : در حوزه نظارت بر فرآورده های خام دامی در یک سال گذشته ،دامپزشکی استان بر تولید 118هزار تن گوشت قرمز و 38هزار تن گوشت سفید در کشتارگاها ی استان نظارت داشته و در همین راستا بیش از 68کیلوگرم فرآورده دامی غیر قابل مصرف  در استان معدوم شده است .

فاتحی تصریح کرد: در طول یک سال گذشته بیش از 35هزارو 816 بارزسی از مراکز فروشگاهی مواد غذایی و واحدها ی کشتارگاهی صورت گرفت و3هزار348 واحد عرضه فرآورده های خام دامی نیز مورد بارسی آنلاین قرار گرفت و 63پرونده در این زمینه تشکیل و به مراکزقضائی ارسال شد.

وی با بیان اینکه برخی نکات بهداشتی در کشتارگاه های سنتی قابل مقایسه با کشتارگاههای صنعتی نیست گفت: با توجه به بعد مسافت برخی از کشتارگاه های صنعتی  وجود کشتارگاهای سنتی برای پیشگیری از بروز بسیاری از بیماریهای مشترک در برخی مناطق ارزشمند است و از ابتدای سال جاری سه کشتارگاه  سنتی بهاباد ،خاتم ، و مروست به صورت مقطعی و در بازه ها ی زمانی مختلف به دلیل لزوم برخی تعمیرات تعطیل  و دچار وقفه کاری شده اند.

توقیف 853هزار دام قاچاق

مدیر کل دامپزشکی استان در خصو ص وضعیت قاچاق دام در استان افزود : در یک سال گذشته از قاچاق 853 راس دام در استان جلوگیری به عمل آمد و با تامین فرآوردهای خام دامی در استان با تلاش مسئولان به اندازه کافی تولید و درصورت نیازوارد در بازار استان عرضه شد .

وی از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان را راه اندازی مجدد یکی از سردخانه ها ی بزرگ استان به ظرفیت 8 هزارتن عنوان کرد و افزود:  بهره برداری 2واحد تولیدی  خوراک دام با ظرفیت 90تن، فعالیت دو کارگاه مرتبط با  تولید فرآورده ها ی دامی، راه اندازی 5 خط  تولید محلول ضد عفونی و 8خط مکمل سازی از دیگر اقدامات دامپزشکی استان در یک سال گذشته بوده است.

 فاتحی در مورد واردات فرآوردههای خام دامی به استان گفت: در زمینه گوشت ترخیصی در یک سال گذشته  7میلیون 976هزارو 862کیلو گوشت گوساله و 8میلیون و 936هزار کیلو گرم گوشت مرغ تحت نظارت دامپزشکی استان ترخیص و دریکی ا زسردخانه های بزرگ استان جهت توزیع در بازار تخلیه شد. 

 وی در خصوص صادرات محصولات و فرآوردههای دامی در استان گفت : طی یک سال گذشته 156تن پشم گوسفندی ،یک میلیون 169هزار تن پای مرغ ، 69هزار تن تخم مرغ نطفه دا ر،  25 تن تخم خوراکی ،149 تن دنبه و 78 تن محصولات پروتینی و مقادیری  فرآورده های خام دامی ازاستان صادر شده است 

صدور 13هزارو 386موردمجوز حمل دام 

 وی همچنین از صدور 13هزارو386موردمجوزصادرشده برای حمل دام زنده و فرآورده های خام دامی در استان طی یک سال گذشته خبر داد .

این مسئول در خصوص طرح های افتتاحی این اداره گفت: پست دامپزشکی اسفیج در شهرستان بهاباد و افتتاح واحد قرتطینه شهر یزد در محل جاده کنار گذار ازمهمترین طرحهای عمرانی دامپزشکی استان دراین هفته است که به بهره برداری می رسد.

فاتحی در خصوص اقدامات پیشگیرانه جهت شیوع برخی بیماری های مشترک دامی گفت :  در شش ماهه اول سال جاری 90هزار دام در استان در برابر تب برفکی واکسینه شدند تا از نگرانی های اقتصادی دامداران درخصوص این بیماری مهلک کاسته شود و با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد سال برنامه های پیشگیرانه برای شش ماهه دوم نیز در دستور کار سازمان است و با توجه به فعالیت استان در زمینه پرورش اسب، تست مشمشه 3هزار راس اسب در استان انجام شد که خوشبختانه هیچ مورد از بیماری مشمشه در بین اسبهای استان مشاهده نشد .

 وی ازواکسیناسیون 7 هزار قلاده سگ  صاحبدار در استان برای مقابله با بیماری هاری خبر داد و افزود: درسه ماهه اول امسال  نیز بیش از 700هزار راس دام سبک استان دربرابر بیماری طاعون نشخوار کنندگان موسوم به پی پی آر با مشارکت بخش خصوصی و دولتی واکسیناسیون شدند .

 سمیه شرف دینی / خبر نگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها