پادشاهی غیررسمی محمد بن‌ سلمان آغاز شد

دردسرهای شاهزاده تاریکی

کد خبر: ۱۳۸۲۲۱۳
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
آتش‌بسی که شش ماه در یمن برقرار‌شده بود یکشنبه‌شب به پایان رسید و نگرانی‌ها درباره تبعات ادامه جنگ در این کشور افزایش یافته است. این آتش‌بس با میانجیگری فرستاده ویژه سازمان ملل، ابتدا به مدت دو ماه برقرار و بعدا دو بار تمدید شد، اما صنعا اعلام کرد به دلیل کارشکنی‌های طرف سعودی، دیگر امکان تمدید آن وجود ندارد.

در این شش‌ماهه که از آتش‌بس می‌گذرد ائتلاف سعودی همچنان به محاصره یمن ادامه داده و به طور روزانه با حملات خود آتش‌بس را نقض کرده است و همین مساله باعث شد آتش‌بس دیگر تمدید نشود و شرایط به سمت ازسرگیری تقابل نظامی پیش برود. اگرچه این فرصت شش‌ماهه، زمان مناسبی برای رژیم سعودی بود تا راه‌حل آبرومندانه‌ای برای خروج از باتلاق یمن پیدا کند، اما هیچ گونه جدیتی از سوی این رژیم در حل پرونده انسانی به عنوان یک اولویت فوری و مهم دیده نشد و این مساله باعث ایجاد بن‌بست در ماجرای یمن شد. سعودی‌ها در این مدت از هر ابزاری برای به زانو درآوردن یمن استفاده کرده و در کنار حملات نظامی، فشار اقتصادی و محاصره این کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند که جنایت بشری را در یمن رقم زده است. همین شرایط، ریشه‌های پایان آتش‌بس در یمن است و طبیعتا سعودی‌ها و حامیانشان مسوول عواقب این مساله هستند. پس از اعلام پایان آتش‌بس یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در پیامی در توییتر به تمامی شرکت‌های نفتی در امارات و عربستان هشدار داد که به سرعت این کشور‌ها را ترک کنند.
وی تصریح کرد که این هشدار تا زمانی که کشور‌های متجاوز آمریکایی - سعودی به آتش‌بسی پایبند نباشند که به ملت یمن حق بهره‌برداری از ثروت‌های نفتی خود برای پرداخت حقوق کارمندان دولت یمن نمی‌دهد، پابرجاست.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها