کاربرد فناوری نانو در حوزه آب و محیط‌زیست در حال گسترش است و این فناوری با هدف افزایش راندمان، کاهش مصرف انرژی و ارائه راه‌حل‌های اقتصادی و عملی، توسعه یافته است. ازجمله کاربردهای فناوری نانو در تصفیه آب و فاضلاب، می‌توان به نانوغشاها در فرآیند تصفیه آب و نمک‌زدایی یا نانوجاذب‌ها در فرآیند حذف فلزات سنگین اشاره کرد.
کد خبر: ۱۳۸۱۷۱۲
نویسنده علیرضا قاضی‌زاده - کارشناس آب، پساب و محیط‌زیست ستاد نانو
از فرآیند‌های مهم در صنعت آب و فاضلاب، تزریق هوا یا گاز به سیال است. در تصفیه فاضلاب طی فرآیند هوادهی، اکسیژن لازم برای واحد‌های زیستی تأمین می‌شود. در سیستم‌های متداول این فرآیند، با تجهیزاتی تحت‌عنوان بلوئر صورت می‌پذیرد که عمدتا از کشور‌های خارجی تأمین می‌شود. سامانه هوادهی با نانوحباب در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است. عملکرد این سامانه به‌صورت مستمر و طی مدت‌زمان نسبتا طولانی مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آن در قالب طرح پایلوت بسیار امیدوارکننده است. سامانه نانوحباب، علاوه‌بر این‌که شرایط هوادهی واحد‌های زیستی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را مهیا می‌کند، ویژگی‌های منحصر به‌فردی نیز دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش راندمان هوادهی
کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه ۲۰ الی ۳۰ درصد
کاهش هزینه‌های بهره‌برداری ۴۰ الی ۶۰ درصد
کاهش قابل توجه صدا
کاهش مصرف انرژی ۴۰ الی ۶۰ درصد

همچنین با پیش‌بینی زیرساخت‌های مناسب، در حال حاضر دانش فنی ساخت این سامانه‌ها در ابعاد صنعتی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور مهیا شده است و امید آن می‌رود تا جایگزین مناسبی برای تجهیزات متداول فعلی باشد. سامانه‌های نانوحباب در تصفیه آب نیز موثر بوده به نحوی که قابلیت حذف طعم و بو از آب آشامیدنی و گندزدایی نهایی در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب با بازدهی بسیار بالاتر و هزینه‌های به‌مراتب کمتر را مهیا می‌کند. کاربرد فناوری نانوحباب تنها به صنعت آب و فاضلاب محدود نمی‌شود و این فناوری در حوزه‌های مختلف ازجمله کشاورزی، شیلات، نفت و گاز و سایر صنایع به‌صورت گسترده در سطح دنیا به‌کار گرفته شده است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها