محدودیت‌های کمی و کیفی منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، بحران فزاینده آب را به‌دنبال داشته که حالا بهترین راهکار برای مقابله با این بحران، ایجاد و توسعه الگوی جدید برای مدیریت صحیح منابع آب است.
کد خبر: ۱۳۸۱۱۹۷
نویسنده سجاد مرسلی - گروه ایران
قبل از هر چیز افزایش جمعیت نیاز هر چه بیشتر به آب را در زمینه‌های مختلف در پی خواهد داشت و در نتیجه تولید پساب افزایش می‌یابد. تولید پساب‌های صنعتی در کشور‌های پیشرفته، حجم قابل ملاحظه‌ای را شامل می‌شود و در کشور‌های در حال رشد با توسعه صنایع در آنها، حجم تولیدی این گونه پساب‌ها روز به روز افزایش می‌یابد.

به خاطر تصفیه و استفاده مجدد از پساب‌های صنعتی برای تأمین بخشی از نیاز‌های آبی روزمره، این مسأله از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه با پیشرفت فناوری‌های تصفیه، می‌توان از پساب در مصارف مختلفی اعم از کشاورزی، صنعت، شهری، مصارف تفرجی و نیز تغذیه آبخوان‌ها استفاده کرد که در این میان، مصارف صنعتی در اولویت قرار دارد؛ بنابراین پساب تصفیه شده، صرفه اقتصادی بسیار بالایی برای بخش صنعت داشته و صنایع بزرگ باید برای مشارکت در طرح‌های فاضلاب و تامین آب‌مورد نیاز خود پیشقدم شوند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، استفاده از پساب برای تامین آب صنایع یک سرمایه‌گذاری مطمئن است و باید شهرک‌های صنعتی استان‌ها بر آن متمرکز شوند تا بتوانند از این سرمایه‌گذاری بیشترین بهره و استفاده را ببرند که نتیجه آن در ابعاد کلان قابل مشاهده خواهد بود و تاثیر مستقیمی بر ذخیره منابع آبی به همراه دارد. بر همین اساس یکی از برنامه‌های مهم در زمینـه اسـتفاده مجـدد از پساب‌ها در صنعت، امکان باز چرخانی و استفاده دوباره از پساب خود صنایع است که این امر می‌تواند به صـورت برنامـه‌ریـزی شده بـرای استفاده از پساب بخش‌های مختلف برای همدیگر باشد. استفاده دوباره از فاضلاب‌ها در صنعت با دو هدف کلی امکان باز چرخش آن‌ها در واحد‌های صنعتی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست برنامه‌ریزی می‌شود. صنایع شیمیایی، نفت، پتروشیمی، کاغذ سازی، نساجی و فولاد در زمره صنایعی هستند که امکان برگشت پساب‌های تصفیه شده جهت مصارف مختلف در آن‌ها وجود دارد و در فعالیت‌های صنعتی نظیر برج‌های خنک کننده، دیگ‌های بخار، فرآیند تولید محصولات و همچنین برای آبیاری فضای سبز، اطفای حریق و کنترل گرد وغبار در صنایع می‌توان از فاضلاب تصفیه شده استفاده کرد. با توجه به این که ایران در سال‌های اخیر دچار کمبود بارش و به تبع آن خشکسالی‌های زیادی شده و باتوجه به این‌که تامین آب شرب برای مصارف خانگی از جمله اولویت‌های شرکت‌های آب و فاضلاب است، بنابراین هر استان با توجه به داشتن شرکت‌ها و کارخانجات مختلف، ضروری است در جهت حفظ منابع آبی از پساب‌ها استفاده کنند تا در آینده دچار کمبود و بحران آبی نشوند.

روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها