تغییر ژئوپلتیک منطقه، خواسته صهیونیست‌ها و خط قرمز ایران است

بازی آنکارا و باکو با آتش

بایدن پشت چراغ‌قرمز فلوریدا!‌

فلوریدا سومین ایالت انتخاباتی آمریکا(‌به لحاظ ارزش رای الکترال) محسوب می‌شود. این ایالت دارای ۲۹رای الکترال است و پس از کالیفرنیا و تگزاس،‌ ایالتی مهم و تاثیرگذار در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۰۶۸۷
نویسنده محمد مهرعلی - گروه بین‌الملل
در ساختار کالج الکترال، هر ایالت بر حسب جمعیت و اهمیت خود، امتیاز الکترال خاصی دارد و فراتر از آن، اگر نامزدی حتی یک رای بیشتر نسبت به نامزد دیگری در یک ایالت به‌دست آورد، کل آرای الکترال آن ایالت را به حساب خود واریز می‌کند.

در این ساختار، در نهایت آرای مخالف نامزد پیروز در یک ایالت نیز به آرای موافق تبدیل شده و امتیاز آن‌ها به سبد حزب برتر واریز می‌شود. همین ساختار شکننده باعث شده تا در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ میلادی، جمهوریخواهان به‌رغم کسب آرای عمومی کمتر، در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شوند.

در هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری، ایالت فلوریدا به پل پیروزی جمهوریخواهان تبدیل شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی، بر سر شمارش آرا در ایالت فلوریدا اختلاف‌نظر به‌وجود آمد و جب بوش، برادر جورج واکر بوش که فرماندار فلوریدا بود، با تقلبی آشکار، بازی را به سود جمهوریخواهان خاتمه داد.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶میلادی نیز پیروزی ترامپ در ایالت فلوریدا سبب شد تا وی بتواند مسیر پیروزی خود در برابر هیلاری کلینتون را تکمیل کند، اما در سال ۲۰۲۰ میلادی، به‌رغم تکرار پیروزی ترامپ در فلوریدا، وی به‌دلیل شکست در ایالاتی مانند جورجیا، پنسیلوانیا، آریزونا و ویسکانسین بازی را به رقیب خود بایدن واگذار کرد.

آنچه مسلم است این‌که جمهوریخواهان کماکان دست برتر را در فلوریدا داشته و همین مسأله، نگرانی دموکرات‌ها را در‌خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ برانگیخته است؛ از زمان رئیس‌جمهور باراک اوباما و سناتور آن زمان.

بیل نلسون که در سال ۲۰۱۲ در انتخابات مجدد پیروز شد، جمهوریخواهان در همه رقابت‌ها برای ریاست‌جمهوری، سنا و فرمانداری فلوریدا پیروز میدان بوده‌اند. اکنون نیز نظرسنجی‌های ایالتی نشان می‌دهد که کرسی سنای فلوریدا بار دیگر به یک جمهوریخواه خواهد رسید.

به عبارت بهتر، در انتخابات میاندوره‌ای پیش‌رو در آمریکا تقریبا شکست دموکرات‌ها و پیروزی جمهوریخواهان محرز است. همین موضوع می‌تواند نشان‌دهنده رویگردانی ساکنان فلوریدا از دموکرات‌ها و اقبال آن‌ها به جمهوریخواهان باشد. نکته جالب توجه این‌که فرماندار جمهوریخواه ایالت فلوریدا، یکی از نامزد‌های مطرح حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است.

فرماندار جمهوریخواه ایالت فلوریدا در یک نظرسنجی برای نامزدی حزب جمهوریخواه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را شکست داده است. ران دسنتیس از شخصیت‌های نوظهور حزب جمهوریخواه آمریکا در تازه‌ترین نظرسنجی در ایالت کلرادو نیز از ترامپ پیشی گرفته است.

به همین دلیل، برخی جمهوریخواهان معتقدند که به جای سرمایه‌گذاری روی ترامپ، می‌توانند روی گزینه‌هایی مانند دسنتیس متمرکز شوند؛ کسی که قطعا می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات ایالتی فلوریدا را تکرار کرده و ۲۹ رای الکترال این ایالت را به سبد این حزب واریز کند.

افزایش محبوبیت فرماندار فلوریدا در میان جمهوریخواهان منجر به نگرانی ترامپ شده است. روزنامه گاردین مدعی است که نفوذ سابقا خلل‌ناپذیر ترامپ بر حزب جمهوریخواه در حال از دست رفتن است.
این در حالی است که شبکه خبری ان‌بی‌سی نوشت، ترامپ در حال بررسی برای اعلام حضور در کاخ سفید است و او در نظر دارد این تصمیم را به‌زودی اعلام کند.

گفته می‌شود مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق، تد کروز، سناتور ایالت تگزاس، مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق و نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی که ترامپ او را به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل انتخاب کرد، قصد شرکت در انتخابات را دارند.

ترامپ، دسنتیس را به عنوان «شخصیتی کسل‌کننده» که هیچ بختی برای شکست دادن او برای نامزدی ۲۰۲۴ ندارد، مورد انتقاد قرار داده است. در هر حال، شواهد موجود نشان می‌دهد که دموکرات‌ها مسیر سختی را در راستای تغییر ذائقه سیاسی ساکنان فلوریدا در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی پیش‌رو دارند.
حتی به نظر می‌رسد لاتین‌تبار‌ها و افراد رنگین‌پوست ساکن در فلوریدا نیز تمایل چندانی نسبت به حمایت از دموکرات‌ها در آوردگاه‌های سیاسی ندارند و حضور افرادی مانند ترامپ را در مسند ریاست‌جمهوری آمریکا نسبت به بایدن و حتی کامالا هریس ترجیح می‌دهند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها