جام جم سرنوشت انجمن‌ های ادبی را بررسی می‌کند:

یک جلسه شعر و هفت خوانِ رستم

زمانی که در سال۶۸ انجمن‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاسیس شد، طبعا به‌دلیل تازه‌تاسیس بودن انجمن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو بودیم اما رفته‌رفته با تغییر مدیریت مشکلات انجمن‌های ادبی تاحدودی برطرف شد. در آن سال‌ها سازمان فرهنگی هنری شهری از طریق فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ مشکل نبود مکان انجمن‌ها را حل کرد.
کد خبر: ۱۳۷۹۳۰۴
نویسنده رضا عبدالهی - شاعر و رئیس هیأت‌مدیره انجمن‌های ادبی ارشاد تهران

در آن سال‌ها من با حفظ سمت در نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور انجمن‌های ادبی را در کشور راه‌اندازی کردم. حدود ۶۰۰ انجمن ادبی راه‌اندازی شد که از این تعداد ۵۰۰ انجمن کاملا فعال بود. در آن چندسال فعالیت نیروهای ادبی خوبی به‌منصه ظهور رسیدند. حدود چهارسالی نیز می‌شود در اداره‌کل ارشاد استان تهران در هیأت‌مدیره انجمن‌های ادبی در تهران درحال فعالیت هستم. حدود ۹۰انجمن ادبی فعال در اداره‌کل ارشاد استان تهران فعالیت دارند و در این مدت سعی کرده‌ایم مشکل مکان برگزاری جلسات را به مرور زمان حل کنیم و انجمن‌های ادبی در تهران و شهرستان‌ها در مکان‌هایی که تحت پوشش اداره‌کل ارشاد تهران هستند در حال فعالیت‌اند. جلسات ادبی نیز در ژانرهای مختلف در حال برگزاری است.

اکنون در حال برگزاری جشنواره‌های ادبی در ارشاد استان تهران هستیم و جهت تشویق و طرح اعضای انجمن‌های ادبی، مجموعه آثارشان به طبع آراسته و به‌زودی روانه بازار فرهنگ و ادب می‌شود. همچنین چندماه گذشته نیز کتابی با عنوان «سیری در انجمن‌های ادبی» چاپ کردیم که به‌عنوان یک شناشنامه برای انجمن‌های ادبی تهران قابل استفاده است.

به این دلیل که من تجربیاتی درباره سازو‌کار انجمن‌ها دارم و شعرا را می‌شناسم؛ سعی کرده‌ام راه تعامل و همکاری را باز بگذارم تا همه بیایند، آثارشان را بخوانند و در نهایت نقد و بررسی صحیح نیز انجام شود. این کار را نیز به‌طور تخصصی درحال پیگیری هستم چرا که انجمن‌های ادبی سابقا تنها فعالیتی که داشتند شعرخوانی و نقد و بررسی اشعار بود اما برای این‌که این کار تخصصی پیگیری و سایر هنرها را به شعر و ادبیات نزدیک کنیم؛ جلساتی تحت عنوان تاثیر شعر بر ترانه، تاثیر شعر بر موسیقی، تاثیر شعر بر هنرهای تجسمی، تاثیر شعر بر نقاشی و خوشنویسی برگزار کردیم تا هنرمندان سایر رشته‌ها نیز با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند. البته نمی‌توانیم بگوییم انجمن‌های ادبی اداره‌کل ارشاد تهران هیچ مشکلی ندارند. قطعا در اکثر حوزه‌ها مشکلات وجود دارد ولی باید مسئولان برای حل آن پیگیر شوند. برای این منظور سه شنبه هر هفته انجمن ادبی یکی از شهرستان‌های استان تهران مهمان اداره‌کل ارشاد تهران می‌شوند و البته عکس این رویه یعنی میزبانی شهرستان‌ها از انجمن‌های ادبی کلانشهر تهران نیز اتفاق می‌افتد. سعی کرده‌ایم این تصور را ایجاد کنیم که همیشه آغوش ارشاد استان تهران روی شاعران باز است و سالن‌های این اداره در اختیار انجمن‌های ادبی قرار می‌گیرد. تعامل مدیران فرهنگی با انجمن‌های ادبی یک جاهایی اوج دارد و در نقاطی دیگر حضیض است. مدیران فرهنگی باید تعامل بیشتری با شاعران داشته باشند و آغوش‌شان را برای شاعران باز کنند. نباید ساز جداگانه بزنند. همچنین جنس مدیران نیز از جنس ادبیات باشد تا شاعران جوان تشویق و ترغیب شوند و اگر ارگانی مکانی دارد در اختیار انجمن‌ها قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها