زائران اربعین در جست‌وجوی بلیت
زائران اربعین برای تهیه بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار با مشکلات زیادی رو به رو هستند

زائران اربعین در جست‌وجوی بلیت

شور حسینی حالا دل‌های عشاق حضور در مراسم اربعین را به تب و تاب انداخته‌است. حالا بسیاری از مردم کوله بسته‌اند و خود را آماده پیاده‌روی در مسیرهای تعیین شده مراسم اربعین می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۷۸۹۲۰
نویسنده لیلا شوقی - گروه جامعه
کمیته‌های زیر نظر ستاد مرکزی اربعین هم هرچه زمان بیشتر به ۲۶ شهریور نزدیک‌تر می‌شود، فعالیت‌های خود را بیشتر می‌کنند. یکی از آن‌ها سازمان حج و زیارت کشور است که وظایفی به عهده دارد. سیدصادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت این روز‌ها سخت مشغول برنامه‌ریزی برای برگزاری بهتر مراسم پیاده‌روی اربعین است. مسئولیت ثبت‌نام در سامانه سماح، برنامه‌ریزی برای ستاد امور گمشدگان، رسیدگی به موضوع بیمه زائران و ارائه خدمات اطلاع‌رسانی از جمله وظایفی است که این روز‌ها در سازمان حج و زیارت انجام می‌شود.

عقربه‌ها هم به تب و تاب افتاده‌اند و از هم سبقت می‌گیرند؛ حالا هر چه زمان بیشتر می‌گذرد و روز‌ها به ۲۶ شهریور نزدیک‌تر می‌شود، شور و شوق افرادی که می‌خواهند در پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی (ع) شرکت کنند، بیشتر می‌شود. هیجان حضور زائران برای شرکت در مراسم اربعین همیشگی بوده، اما اربعین امسال نسبت به سال‌های قبل متفاوت است؛ پیش‌بینی‌ها می‌گوید که بیش از پنج‌میلیون نفر از ایران در مراسم میلیونی عشاق امام سوم شیعیان (ع) شرکت خواهندکرد. شرایط امنیتی این روز‌های عراق باعث شده‌است تدابیری ویژه از طرف سازمان حج و زیارت کشور برای برگزاری بهتر مراسم درنظر گرفته شود.

آمادگی صد درصدی

وقتی این حجم از جمعیت تنها از ایران در راهپیمایی شرکت کنند، خدمت‌رسانی هم می‌تواند سخت‌تر شود. سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، اما در گفتگو با جام‌جم توضیح می‌دهد برای برگزاری هرچه بهتر مراسم جهانی اربعین در ایران فقط حدود ۱۷کمیته در کشور و متشکل از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌های مردمی زیرنظر ستاد مرکزی اربعین فعال هستند. وزارت کشور، سازمان حج و زیارت، سازمان اورژانس کشور و جمعیت هلال احمر از جمله کمیته‌هایی هستند که با هم و در ستاد مرکزی اربعین در تلاشند بهترین خدمات را به زائران امام حسین (ع) ارائه کنند. به طور خاص، اما سازمان حج و زیارت کشور وظایفی دارد. آن طور که حسینی توضیح می‌دهد: «تا پیش از پانزدهم شهریور اعزام کاروان‌ها به عراق توسط سازمان حج و زیارت انجام می‌شد، در ایام اربعین، اما اعزام کاروان‌ها با توجه به ازدحام جمعیت توسط این سازمان متوقف شد.» حالا هر فردی که قصد شرکت در راهپیمایی دارد باید در سامانه سماح ثبت‌نام و هزینه بیمه را پرداخت کند. در واقع شرط حضور در راهپیمایی مراسم اربعین ثبت‌نام در سامانه است. سامانه سماح هم زیر نظر سازمان حج و زیارت فعال است. تا نگارش این گزارش، بیش از دو میلیون و ۱۰۰هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند که حدود یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر از آنها، ثبت‌نام خود را قطعی و هزینه بیمه را پرداخت کردند. هر زائر برای قطعی‌شدن ثبت‌نامش باید حدود ۱۸هزار تومان حق بیمه پرداخت کند. شرکت بیمه‌ای که با سازمان حج و زیارت قرارداد همکاری دارد، خدمات خود را در ۵۰ نقطه از مسیر راهپیمایی به زائران ارائه می‌دهد. بیمه درمانی، عمر و حوادث زائران از‌جمله خدماتی است که شرکت بیمه‌گر به افراد تحت پوشش بیمه عرضه می‌کند. آمار‌های منتشر شده در سامانه سماح، اما به این خلاصه نمی‌شود، حدود ۵۹درصد افرادی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند آقا و حدود ۴۱ درصد آن‌ها نیز بانوان هستند. سن زائران بین ۳۰تا ۵۰سال است و نکته مهم‌تر این است که بیش از ۹۵ درصد آن‌ها تمایل دارند از مرز‌های زمینی به عراق وارد شوند. با این حال به گفته حسینی، هر فردی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌باشد و قصد سفر به صورت هوایی را دارد، می‌تواند از نرخ مصوب ستاد مرکزی اربعین یعنی حدود شش میلیون تومان برای تهیه بلیت هواپیمای خود استفاده کند.

امور گمشدگان در امنیت تمام

حسن ثبت‌نام در سامانه سماح تنها تحت پوشش بیمه قرار گرفتن زائران یا استفاده از نرخ مصوب بلیت هواپیما نیست. حسینی از وظایف دیگر سازمان حج و زیارت می‌گوید: از این که این سازمان در زمینه امور گمشدگان و راهنمایی زائران هم فعال است. به همین دلیل است که در قالب یک شبکه گسترده و با حضور ۴۰۰کارگزار به زائران خدمات می‌رساند. کارگزاران امروز یکشنبه سیزدهم شهریور برای ارائه خدمات به عراق اعزام می‌شوند و در ایستگاه‌ها و پایگاه‌های تعیین شده در مرز‌های خروجی مهران، خسروی، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق حضور پیدا می‌کنند. ارائه خدمات البته به داخل از کشور و در مرز خلاصه نمی‌شود، در مسیر راهپیمایی نجف و کربلا و در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و سامرا زائران ایرانی پایگاه‌هایی را خواهند دید که کارگزاران برای راهنمایی آن‌ها حضور دارند. داشتن راهنما و امور گمشدگان در شرایط این روز‌های کشور عراق مهم به نظر می‌رسد، زمانی که حواشی به وجود آمده از ماجرای مقتدی صدر باعث بسته شدن یک روزه مرز‌ها در هفته گذشته، ایجاد ناامنی و بروز برخی تحرکات در داخل همسایه‌غربی کشور شد. با این اوصاف، اما رئیس سازمان حج و زیارت کشور توضیح می‌دهد که ناامنی، زائران ایرانی را تهدید نمی‌کند چراکه ستاد مرکزی اربعین هماهنگی‌های لازم برای برقراری امنیت و سلامت زائران را با طرف عراقی انجام داده است.

ثبت‌نام در سامانه سماح به روایت آمار

آمار‌های ثبت‌نام در سامانه سماح هر روز تغییر می‌کند، اما تا نگارش این گزارش آمار‌ها به روایت زیر است:
۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ثبت‌نام در سامانه سماح
یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر حق بیمه را پرداخت و ثبت‌نام را کامل کردند
۵۹ درصد ثبت‌نام کنندگان مرد
۴۱ درصد ثبت‌نام کنندگان خانم
۳۰ تا ۵۰ سال سن زائران ثبت‌نام کرده در سامانه
۹۵ درصد قصد دارند به صورت زمینی سفر کنند

روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها