پای حرف و دغدغه‌ رادیویی‌ها

پشت‌صحنه رادیو چه خبر است؟

اسم رادیو و همه اعضایش به دنیای جذاب صدا گره خورده است. اگر شما هم از مخاطبان این رسانه باشید شاید برخی چهره‌ها را با تصویرشان بشناسید اما کمی‌آن طرف‌تر از میکروفن و استودیو درست در پشت صحنه افرادی حضور دارند که سال‌هاست در سمت‌های مختلف مشغولند تا برنامه نهایی مطلوبی را به گو‌ش‌تان برسانند. کارمندان قدیمی‌که شاید تا امروز حتی اسمی‌از آنها نشنیده باشید اما اگر یک روز به آنها سربزنید، می‌بینید که حرف‌ها و خاطره‌هایی برای گفتن دارند. در این گزارش هم پای صحبت بعضی از دست‌‎اندرکاران دنیای صدا نشستیم و حرف‌ها گفتیم و شنیدیم.
کد خبر: ۱۳۷۸۷۰۷

دغدغه مالی ادامه‌دار
رضا عظیمی‌که از سال88 وارد رادیو شده از همان ابتدا به‌عنوان مسئول دفتر اداره کل رادیو نمایش کار را آغاز کرده و در حال حاضر همچنان مشغول همین کار است. او در خصوص ویژگی‌های کارمند نمونه می‌گوید: اولین مشخصه کارمند نمونه، وجدان کاری اوست. این‌که فقط دنبال آن نباشد که شرح وظیفه‌اش چیست؟ اگر بخواهیم مدام به این موضوع فکر کنیم آن وقت خیلی از کارها در رادیو پیش نمی‌رود، چون ما باید همه دست به دست هم بدهیم و مثل حلقه‌های زنجیر باشیم. عظیمی‌ادامه می‌دهد: مسئولیت من گرداندن دفتر اداره کل است، ارتباط‌هایی که شخص مدیر کل با واحدهای بیرونی و داخلی دارد. هماهنگی‌هایی که باید صورت بگیرد و همچنین پاسخگویی به تلفن‌ها،  البته این مواردی که گفتم از جمله شرح وظیفه من است اما من به‌عنوان یک نیروی بین واحدی هستم که سعی می‌کنم کار بیشتر واحدها را بدانم و در زمان‌هایی که نیاز هست به آنها کمک کنم. او با بیان تفاوت کار دفتر رادیو نمایش با دیگر شبکه‌های رادیویی می‎افزاید: ما با هنرمندان  مختلفی در ارتباط هستیم. همان طور که می‌دانید، هنرمندان روحیات خاصی دارند، بنابراین نحوه برخورد با آنها متفاوت‌تر است. این تفاوتی است که در حقیقت شبکه ما با سایر شبکه‌های رادیویی دارد و سختی کار خودش را می‌طلبد و باید از دوستان پرسید چقدر از ما راضی هستند. عظیمی، ‌مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های کارمند را  بحث مالی دانسته و می‌گوید: بعضی وقت‌ها همکاری لازم در واحدها چه داخلی و چه خارج از شبکه یک وقت‌هایی آنچنان که باید، انجام نمی‌شود. به قولی این چرخ خوب نمی‌چرخد و دومین مورد بحث استخدامی‌کارمندان است و من شرکتی هستم. بحث شرکتی بودن یکسری مسائل خودش را دارد که باید رفع شود.

پژوهشگر قدیمی رادیو
حمیده ‌هاتفی از دیگر کارمندان رادیوست که در بخش اطلاعات برنامه‌ریزی شبکه سلامت با سابقه‌ای طولانی و توانایی بالا با او بیشتر آشنا شویم. او که از سال 1379 در رادیو به‌عنوان پژوهشگر مشغول کار شده می‌گوید: در سال‌های حضورم در این اداره کل، عمدتا انجام امور پشتیبانی پژوهش را که مورد نظر معاون وقت صدا بود به‌عهده داشتم. در همه این سال‌ها شاهد شکل‌گیری بسیاری از آثار منتشر شده، کتاب‌ها، مجله، رادیو و، بولتن و... بوده‌ام و تا آخرین روز کاری این اداره در آن حضور داشته و در حد توانم برای ارتقای آن تلاش کردم. از سال 1394 و در پی تحولات سازمان و رادیو و انحلال اداره کل پژوهش و براساس تصمیمات اداری وارد  شبکه سلامت شده و از همان ابتدا در اداره طرح و برنامه‌ریزی مشغول کار شدم. هر چند در اوایل حضورم در این اداره در مورد امور محوله با مقاومت ذهنی مواجه بودم اما اکنون پس از گذشت بیش از هفت سال حضورم در این شبکه  درک بهتری از وظایف کاری برای من ایجاد شده که دورشدن از عنوان شغلی را برایم قابل توجیه می‌کند. او یادآور شد: یکی از مواردی که همواره تلاش کردم در طول سال‌های حضورم در رادیو و به‌ویژه در شبکه سلامت به آن پایبند باشم این است که هر چه سریع‌تر و بدون اتلاف وقت بر کارهای محوله تسلط پیدا کنم و تا جایی که به امور کاری مربوط می‌شود، دانسته‌های خودم را افزایش داده و به‌خصوص در عنوان شغلی خودم سطح دانسته‌هایم را با توجه به سرعت تغییرات علمی ‌در حد قابل قبول حفظ کنم.

هماهنگی یعنی  پلی بین مدیران و برنامه‌سازان
رحمت ملایی که از سال‌1380 به‌عنوان هماهنگی وارد رادیو شده چند سالی است که تغییر شغل داده و به‌عنوان کارشناس سیستم با واحد طرح و برنامه‌ریزی شبکه فرهنگ همکاری خود را ادامه می‌دهد. وقتی از او می‌پرسم کارمند سیستم یعنی چه در جوابم می‌گوید: کارمند سیستم به زبان ساده یعنی همیار مدیر. همیشه کارهایی هست که باید انجام بدهیم ولی قبل از آن که به مدیر ارائه شود، باید مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان نمونه چینش کنداکتور شهریور که معمولا یک ماه زودتر از موعد انجام می‌شود، یکی از این موارد است که باید مرداد انجام شده باشد. چون شهریور ماه مناسبت‌های زیادی از ملی و مذهبی گرفته  تا بازگشایی مدارس و... را در خود دارد.  به همین دلیل باید این موراد را زودتر استخراج کرد و پیشنهادهای ویژه برنامه‌ها به مدیر شبکه ارائه شود. ملایی از کار خود در این واحد راضی است، چون دائم در حال تغییر است و سعی می‌کند بر همین اساس به‌روز باشد. او می‌گوید: یکی از کارهای کارشناسان سیستم، قانع کردن مدیر بالا دست است. وقتی پیشنهادی راجع به برنامه‌ها را به مدیر ارائه می‌دهیم، اگر موافقت کردند  پس از تصویب به مدیر گروه ارجاع می‌شود  و تولید برنامه صورت می‌گیرد.

حمایت با ایجاد امنیت شغلی
شیوا فراهانی‌راد، کارشناس طرح و برنامه‌ریزی شبکه است که به‌عنوان کارمند سختکوش و وظیفه شناس معرف حضور تمامی‌اهالی رادیوست. او از سال 1390 وارد سازمان شده و در واحد طرح و برنامه‌ریزی مشغول  کار است. او در مورد انجام وظایف محوله خود گفت: عمده کار من تهیه و تنظیم گزارش‌ برنامه‌های رادیو اقتصاد  است و از بدو ورود به محل کارم ضمن تهیه گزارش‌های روزمره، گزارشات مناسبتی و ماهانه را هم به مرور انجام می‌‍‌دهم تا در اسرع وقت در اختیار معاونت قرار گیرد. او با اشاره به انتظاری که از رادیو دارد، بیان می‌کند: همان‌گونه که ما وظایف خود را به‌درستی و اشتیاق انجام می‌دهیم، انتظار داریم سازمان ضمن حمایت از نیروهای خود امنیت شغلی آنها را فراهم کند تا ضمن ایجاد انگیزه آنها را از مسائل حاشیه‌ای دور نگه دارد.

آموزش در رسانه‌ملی و ضرورت توجه به آن 
شاید خیلی از کارمندان رادیو سری هم به طبقه زیرزمین ساختمان شهدای رادیو اتاق شماره 80 زده باشند. واحد آموزش که چند نیروی فعال دارد در این طبقه واقع شده. نسرین  قنبری، مسئول واحد طراحی آموزش معاونت صدا یکی از این افراد است که از سال 1384 وارد سازمان شده است.  او می‌گوید: من از کار کردن در واحد آموزش رادیو راضی هستم. همچنین فراگیران در آموزش رادیو وقتی دوره آموزشی را می‌گذرانند و با رضایت از دوره‌های آموزشی خارج می‌شوند،  این حال مرا خوب می‌کند. قنبری با اشاره به جزئیات کارش می‌افزاید: من از ساعت 7 صبح که وارد اتاقم می‌شوم کارهای مختلفی را انجام می‌دهم، چون کارم مربوط به کار طراحی دوره‌های آموزشی است، دوره‌های تعیین شده را  طراحی کرده و در سامانه آموزش ثبت می‌کنم و بعد این دوره آماده اجرا بعد از طراحی هم این مهم  به نیروهای اجرایی آموزشی محول می‌شود.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
برچسب ها: رادیو مخاطبان صدا
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها