گزارش تحلیلی جام‌جم آنلاین از دور تازه جنگ‌افروزی آمریکا در منطقه

اتهام‌زنی به ایران برای امتیازگیری در مذاکرات | چرا آمریکا از توان دفاعی ایران می‌ترسد؟

درحالیکه مذاکرات هسته‌ای با امید دست یافتن به توافق همچنان ادامه دارد، واشنگتن دور تازه‌ای از تنش‌آفرینی‌ها را آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۸۴۰۵

به گزارش جام جم آنلاین، شب گذشته نیرو‌های نظامی ایالات متحده، کشورمان را متهم کردند که در حال ربایش یک شناور بوده است. آمریکا همچنین مدعی تلاش ایران برای تسخیر یک پهپاد شده است.

این همه درحالیست که ایران بار‌ها تصریح داشته است که حضور نیرو‌های نظامی آمریکا در منطقه بی دلیل بوده و فرجامی جز رویارویی ندارد.

واشنگتن که با سنگ‌اندازی در مسیر توافق احیای برجام در عمل بدعهدی خود را اثبات کرده است، حالا در پی آن است تا با ایجاد تنش و درگیری در منطقه، کشورمان را تحت فشار قرار دهد تا در مذاکرات امتیاز بدهد.

دیپلماسی منطقه‌ای قدرتمند ایران در یکسال گذشته، فرصت بهانه‌جویی را از آمریکا گرفته و واشنگتن امیدوار است با سناریوی اتهام‌زنی، متحدان منطقه‌ای خود را وادار به موضع‌گیری علیه ایران کند.

ایالات متحده مدتهاست که تلاش می‌کند تا مذاکرات هسته‌ای را به مذاکرات منطقه‌ای و دفاعی گره بزند و حالا گویی در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، از این هدف خود دور مانده و بنابراین می‌کوشد با برهم زدن مسیر توافق، تهران را وادارد که تن به خواسته‌های این کشور دهد.

با این حال توان دفاعی ایران سدّی محکم در برابر این ماجراجویی هاست. رزمایش اخیر پهپادی ایران همزمان با پاسخ واشنگتن به پیشنهادات برجامی تهران، نشان داد که تهران در برابر زیاده‌خواهی و تنش‌آفرینی واشنگتن بنای کوتاه آمدن ندارد.

شاید به همین خاطر است که آمریکا می‌کوشد تا سطح تنش را بیشتر کند و اتهاماتی را متوجه کشورمان نماید تا شاید در مسیر گفتگو‌ها خلل ایجاد کرده و اراده کشورمان برای حفظ مواضع منطقه‌ای و دفاعی را بیازماید.

جالب اینجاست که این اتهام‌زنی‌ها، ساعاتی پس از فروکش کردن بحران ضدایرانی در عراق رقم خورد. بحرانی هدایت شده از سوی واشنگتن، با هدف تجزیه عراق و کاهش اثرگذاری تهران بر بغداد که با هوشمندی مردم این کشور ناکام ماند.

با همه تلاش‌های رسانه‌های آمریکایی برای ایران هراسی، تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که نتیجه سیاست "فشار و مذاکره"، چیزی به جز بن‌بست در دیپلماسی نیست و بازنده این روند کشوری است که کیلومتر‌ها دورتر از خاک خود، سعی در مداخلات دفاعی و برهم زدن نظم و امنیت جهانی دارد.

کشور‌های منطقه مدتهاست به این نتیجه رسیده‌اند که توان دفاعی و نفوذ فرهنگی ایران عامل ثبات در منطقه است و اگر این توان بالا نبود، امروز بسیار از همسایگان ایران، به سرنوشت افغانستان و سوریه دچار شده بودند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها