کد خبر: ۱۳۷۶۴۸۵
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
در روز‌های گذشته بغداد شاهد تجمعاتی در حمایت و مخالفت با مقتدی صدر بوده‌است. ابتدا این حامیان مقتدی صدر بودند که در طرفداری از او با هماهنگی دولت عراق وارد منطقه حفاظت شده بغداد موسوم به «منطقه سبز» شده و خود را به صحن پارلمان رساندند و در آنجا تحصن کردند.

پس از این اتفاقات، هزاران نفر از مخالفان مقتدی صدر نیز در اطراف منطقه سبز بغداد که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آنجا واقع شده‌است، تظاهرات کردند. این اتفاقات، پس‌لرزه‌هایی است که به‌دنبال اقدامات اخیر مقتدی صدر در عرصه سیاسی عراق رخ داده و او اکنون به دنبال انحلال پارلمان است. البته شورای عالی قضایی عراق دیروز بعد از جلسه‌ای درباره بررسی وضعیت سیاسی بغداد و رسیدگی به درخواست مقتدی صدر برای انحلال پارلمان اعلام کرد که این نهاد صلاحیت این کار را ندارد.

شورای عالی قضایی عراق همچنین از همه احزاب خواست که قوه قضاییه را وارد خصومت‌ها و رقابت‌های سیاسی خود نکنند. در همین حال هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق به منظور رایزنی با مقامات منطقه کردستان عراق در خصوص بحران سیاسی جاری این کشور دیروز به اربیل رفت.

به نوشته وبگاه المعلومه، وی پس از اربیل و دیدار با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به استان سلیمانیه نیز می‌رود تا با رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق دیدار کند.

به گفته یک منبع آگاه عراق، العامری قصد دارد در این سفر یک طرح ابتکاری مبتنی بر دعوت از همه طرف‌های سیاسی برای نشستن پشت میز گفتگو با هدف حل بحران سیاسی در کشور ارائه کند. وی شنبه شب نیز با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق دیدار و با وی در خصوص جدیدترین تحولات مربوط به بحران کنونی کشور رایزنی کرد.

یک منبع آگاه دیگر در کمیته هماهنگی شیعیان عراق در گفتگو با وبگاه «بغداد الیوم» تصریح کرد که سفر العامری به اربیل و دیدار با بارزانی و سایر رهبران منطقه کردستان عراق شامل سه پرونده است. پرونده نخست در خصوص موضوع انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر قانون اساسی و دیدگاه مقامات این منطقه در خصوص آن است. پرونده دوم مربوط به ایجاد تغییرات در ماهیت اداره کشور همان‌طور که در بیانیه‌های مقتدی صدر آمده و بررسی دیدگاه جامع در خصوص آنچه در حال اتفاق افتاده است و پرونده سوم، تشکیل دولت است به ویژه که چارچوب هماهنگی معتقد است، ابقای دولت فعلی بحران کشور را حل نخواهد کرد.

این تحولات در حالی رخ داده است که در روز‌های اخیر بیشتر فعالان سیاسی از طیف‌های مختلف تاکید دارند هر فرآیندی که قرار است اتفاق بیفتد، باید از مسیر‌های قانونی و از طریق مذاکره و گفتگو انجام شود نه از طریق فشار در کف خیابان.

مواضع چهره‌های همسو با مقتدی صدر نیز نشان می‌دهد در کنار لشکرکشی خیابانی، چانه‌زنی سیاسی به‌عنوان مکمل اقدامات جریان صدر در جریان است. شاهد آن هم دعوتی است که افرادی، چون مصطفی الکاظمی و محمد الحلبوسی، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان عراق از همه گروه‌ها برای نشستن پای میز مذاکره و انجام گفتگو‌های ملی داشته‌اند. دلیل آن هم این است که تمام جریان‌های سیاسی در عراق اعم از جریان صدر و دیگر جریان‌های شیعی و غیرشیعی می‌دانند بهترین راهکار برای رفع بن‌بست اخیر در عراق، انتخاب نخست‌وزیر از همین پارلمان کنونی است و اگر کار به برگزاری انتخابات مجدد یا درگیری‌های خیابانی برسد، به نفع هیچ کس نیست و تکلیف درگیری‌های خیابانی هم که روشن است.

در این میان، جریان‌های شیعی هیچ‌گاه از همکاری و همراهی با جریان صدر امتناع نکرده‌اند و این جریان صدر بوده که از ابتدا اعلام کرده حاضر به ائتلاف با سایر گروه‌های شیعی نیست؛ بنابراین به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای عبور از وضعیت فعلی عراق توافقی بینابین میان جریان صدر و گروه‌های شیعی است. این توافق رخ نمی‌دهد مگر این‌که صدر از بلندپروازی‌های خود دست بردارد و درخواست‌هایی در حد و اندازه‌های خود مطرح کند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها