علی‌اصغر اصغرزاده، تهیه‌کننده «تکیه»؛

روضه را به خانه‌ها بردیم

نخستین فصل برنامه «تکیه» سال۱۳۹۹ روی آنتن رفت و امسال فصل جدید این برنامه برای سومین سال متوالی از شبکه افق پخش می‌شود. این برنامه در واقع یک کشکول مناسبتی برای محرم است؛ برنامه‌ای که در آن از گفتگو تا شعرخوانی و مداحی تعبیه شده و همه این‌ها در کنار هم فضای یک تکیه و روضه خانگی را برای مخاطبانش تداعی می‌کند.
کد خبر: ۱۳۷۵۸۴۴
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

برنامه تکیه هر شب در سه بخش و با دو مجری روی آنتن شبکه افق می‌رود. بخش اول این برنامه با اجرای علیرضا امیدواریان شامل گفتگو با مداحان، هنرمندان و شاعران و بخش دیگر گفت‌وگوی تخصصی با موضوع فلسفه قیام اباعبدا... با حضور علی غلامی، استاد دانشگاه و اجرای مهدی آقاموسی است. همچنین روضه‌خوانی و عزاداری مداح اهل‌بیت (ع) حاج‌امیر عباسی پایان‌بخش تکیه هر شب است. این برنامه هر شب ساعت ۲۳و۳۰دقیقه روانه آنتن می‌شود. با علی‌اصغر اصغرزاده، تهیه‌کننده برنامه در این‌باره صحبت کردیم.

علی اصغر اصغرزاده، تهیه‌کننده برنامه تکیه در پاسخ به این سؤالکه برنامه تکیه امسال بر مبنای چه اهدافی شکل گرفته و شما سعی دارید چه مفاهیمی را به مخاطبان انتقال بدهید به جام‌جم توضیح داد: هرساله با شروع ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) در سراسر کشور، مراسم‌های مختلفی برای تعظیم شعائر حسینی برپا می‌شود. هدف برنامه تکیه این است که مخاطبان یک روضه و هیأت تلویزیونی را مشاهده کنند.

تماشای یک هیأت زنده تلویزیونی

اصغرزاده ادامه داد: با توجه به اوجگیری موج جدید کرونا، تلاش‌مان بر این است تا برای آن دسته از عزادارانی که امکان حضور در هیأت‌های مذهبی را ندارند، فضای هیأت را در برنامه تداعی کنیم تا آن‌ها نیز از مراسم عزاداری اباعبدا... الحسین (ع) جا نمانند. امسال سومین سال متوالی است که برنامه تکیه روی آنتن می‌رود. این برنامه اجزای مختلفی دارد که هر‌کدام بخشی از برنامه‌های یک هیأت است. از سخنرانی تا مداحی و شعرخوانی و روضه در کنداکتور تکیه دیده شده است. در واقع مخاطبان تکیه، شاهد یک هیأت زنده هستند که از قاب سیماپخش می‌شود.

این تهیه‌کننده درباره این‌که برای ایام محرم هر سال برنامه‌های مناسبتی مختلفی تولید می‌شود، برنامه تکیه چه ویژگی‌های متمایزی نسبت به دیگر برنامه‌ها دارد، عنوان کرد: فضای برنامه تکیه شبیه یک هیأت تعبیه شده است. از تک‌تک اجزا دکور تا محتوای برنامه. می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که «برنامه تکیه، روضه را به خانه‌ها می‌برد.» هر شب یک مداح اهل‌بیت (ع) به روضه‌خوانی می‌پردازد و یک سخنران از فلسفه قیام امام‌حسین (ع) می‌گوید. در دل این بخش‌ها گزارش‌هایی از هیأت‌های مختلف پخش می‌شود تا حال و هوای باقی مجالس هم به سمع و نظر مخاطبان برسد.

فلسفه قیام ابا‌عبدا... (ع)

اصغرزاده در ادامه افزود: فضای استودیو با استفاده از ویدئو وال شبیه یک هیأت طراحی شده و منبری برای روضه‌خوانی تعبیه شده تا حال و هوای هیأت هر چه بیشتر در برنامه نمایان شود.

میز گفت‌وگوی کارشناسی برنامه که درباره فلسفه قیام اباعبدا... است و دکتر غلامی به همراه مجری برنامه آقای آقاموسی آن را روایت می‌کنند، فضای منبر و سخنرانی هیأت را در برنامه زنده می‌کند. همچنین بخشی از این گفتگو شامل مقتل‌خوانی است که در نهایت به روضه‌خوانی آقای امیر عباسی منتهی می‌شود.

وی درباره انتخاب مداحان و شاعران در این برنامه و این‌که بر مبنای چه معیار‌هایی انتخاب شدند، توضیح داد: معیار اصلی انتخاب مهمانان برنامه جذابیت برای مخاطبان است.

از بین مداحان و شاعران اهل بیت (ع) لیستی از شاخص‌ترین آن‌ها در مرحله پیش‌تولید تهیه شد و با توجه به موضوع هر شب از دهه اول محرم، از ایشان دعوت به عمل آمد. همچنین از شاعران و مداحان جوان که آثار متمایزی داشته‌اند دعوت شده تا در برنامه حضور داشته باشند.

این تهیه‌کننده بیان کرد: پیرغلامان اهل‌بیت (ع) که الگوی نوکری امام حسین (ع) هستند، نیز بخش دیگری از مهمانان برنامه هستند. مداح اصلی برنامه نیز حاج‌امیر عباسی است که هر شب روضه‌خوانی می‌کند. ذکر مصیبت اهل‌بیت (ع) از زبان ایشان بخش پایانی و مهم برنامه است.

اصغرزاده افزود: مجری اصلی برنامه علیرضا امیدواریان است که سال گذشته نیز مجری این برنامه بود. با توجه به لحن و ادبیات و همچنین اطلاعات بالای ایشان در حوزه معارف، گزینه اصلی میزبانی برای فصل سوم برنامه تکیه بودند. همچنین آقای مهدی پورموسی با توجه به توانایی خوب در گفتگو‌های تخصصی برای بخش کارشناسی مذهبی برنامه انتخاب شدند.

رازگشایی ابعاد مختلف عاشورا

بحث اصلی برنامه تکیه، هیأت مذهبی و حال و هوای آنهاست. در کنار آن به ابعاد مختلف عاشورا، شخصیت سیدالشهدا (ع) و یاران ایشان و رخداد‌هایی که در حادثه کربلا وجود دارد، پرداخته می‌شود. تلاش کرده‌ایم از زاویه‌ای تازه به این موضوع بپردازیم. یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه که امسال به‌طور تخصصی‌تر به سراغ آن رفته‌ایم، «فلسفه قیام اباعبدا... (ع)» است که توسط آقای دکتر غلامی بررسی می‌شود.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها