نماینده روسیه در مذاکرات وین:

هنوز دلیلی برای احیای برجام وجود دارد

آخرین جزئیات از مذاکرات هسته‌ای

شرط باز شدن پنجره توافق

مذاکرات رفع تحریم در وین تا یکشنبه همزمان با ظهر تاسوعا ادامه داشت و در چهارمین روز از آغاز این دور، علی باقری و انریکه مورا به‌صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کردند. البته دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳مرداد در شهر وین آغاز شده بود و در روزهای گذشته علی باقری، مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی رایزنی‌هایی با هیأت‌های روسیه، چین و اتحادیه اروپا در وین انجام داد.
کد خبر: ۱۳۷۵۶۹۱
به گزارش جام جم آنلاین، با این‌که مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در وین حضور ندارند و صرفا کارشناسان آنها گفت‌وگوها را دنبال می‌کنند اما انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده است مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت داشته، در عین حال گفته به‌زودی این گفت‌وگوها تمام می‌شود. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه هم با بیان این که پنج دقیقه یا پنج ثانیه با خط پایان فاصله داریم، گفته است: «مذاکرات به‌ویژه برای ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها حساس است. نمی‌توانم ضمانت کنم، اما برداشت موجود این است که گفتگو‌ها در مسیر درست پیش می‌روند.»

در همان شروع مذاکرات جدید، رسانه آمریکایی وال‌استریت ژورنال مدعی شد ایران شرط خود را برای حذف سپاه پاسداران از گروه‌های تروریستی کنار گذاشته است که یک عضو تیم مذاکره کننده با رد این ادعا اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران درخواست حذف سپاه از فهرست تروریسم را کنار نگذاشته و ادعا‌های رسانه‌ای در این رابطه بی‌اعتبار است. جمهوری اسلامی ایران حسن‌نیت خود را در مذاکرات نشان داده و اراده جدی برای رسیدن به توافق دارد.»

به هرحال هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و این‌که موضوعی نباید به‌عنوان اهرم فشار برای استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند. به بیان دقیق‌تر ایران و آژانس، اسفند سال گذشته توافقی با زمان‌بندی سه ماهه نوشتند که طی آن سه پرونده ادعایی علیه ایران تا خرداد امسال حل و فصل شود که تاکنون این موضوع در عمل اجرا نشده است. به همین دلیل در تمام گفتگو‌های تلفنی رئیس جمهور با روسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، موضع قاطع تهران این بود فقط زمانی که ادعا‌های پادمانی حل و فصل و بسته شود، توافق نهایی قابل دست یافتن است. اکنون رسیدن به خط پایان و توافق نهایی، معطل تصمیم‌های سیاسی غرب به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، به‌عنوان طرف نقض‌کننده توافق سال ۹۴ است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه هم درباره جزئیات مذاکرات گفته است: «در این دور از گفتگو‌ها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار شده درخصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.»
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها