گفت‌وگو با محمدامین پرواس، تهیه‌کننده «با حسین حرف بزن»

نجات در محبت امام‌ حسین (ع) است

«با حسین حرف بزن» نام یک برنامه تلویزیونی ۲۵قسمتی است که در ایام ماه محرم۱۴۰۱ هر شب ساعت۲۳ از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود.
«با حسین حرف بزن» نام یک برنامه تلویزیونی ۲۵قسمتی است که در ایام ماه محرم۱۴۰۱ هر شب ساعت۲۳ از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۱۳۷۴۹۸۴
نویسنده نرگس کیانی - گروه رسانه

برنامه‌ای که نخستین فصل آن سال۱۳۹۴ روی آنتن رفت و اکنون سال‌هاست که با دعوت از اقشار گوناگون جامعه، زمینه ابراز ارادت مهمانانش به امام حسین(ع) را فراهم می‌کند.

نکته جالبی که محمدامین پرواس، تهیه کننده این برنامه در خصوص تفاوت سری هشتم آن با سال‌های پیشین می‌گوید این است که در دوره‌های قبل ارتباط با حسین(ع) تنها بر بستر دوست داشتن این امام پیش می‌رفت اما این بار با خود عهد کرده‌اند که از دیگر احساسات در قبال این امام خشم، ترس، غم و شرم نیز بگویند، چراکه این احساسات پنج‌گانه را اضلاع هر ارتباطی می‌دانند و آن که دوستدار این شخصیت ویژه است اگر ارتباطش با او نه منوط به ماه محرم که متکثر در سراسر سال باشد، بی شک در فراز و نشیب‌های گاه جانکاه زندگی در کنار احساس دوست داشتن، این احساسات بعضا نامتعارف را نیز تجربه خواهد کرد. متن کامل این گفت وگو و از جمله آنچه پرواس در مورد تفاوت با حسین حرف بزن سال۱۴۰۱ با سال‌های پیشین به جام جم گفته است را در ادامه بخوانید.

مخاطب برنامه با حسین حرف بزن از سال ۱۳۹۴ به شنیدن حرف‌های بی‌تکلف و احساس درونی افراد در جایگاه و مشاغل مختلف با امام حسین(ع) عادت کرده است؛ برنامه‌ای گفت‌وگو محور که تاکنون بدون حضور مجری ساخته شده است. به عنوان سؤال نخست می‌خواهم بدانم آیا «با حسین حرف بزن»ی که در محرم ۱۴۰۱ خواهیم دید نیز به همان سیاق سال‌های پیشین است یا تغییری در آن رخ داده است؟

ساختار، همان ساختار است و اگر یادتان باشد هدف اصلی برنامه این بود که بگوییم امام حسین(ع) مربوط به مدل نگاهی خاص، مدل پوششی خاص و حتی مدل دینی خاص نیست. امام حسین(ع) فقط مربوط به بچه مذهبی‌ها نیست، بلکه همه آدم‌های عالم می‌توانند این شخصیت جذاب را دوست داشته باشند و این دوست داشتن می‌تواند از جنس‌های متفاوت با یکدیگر تشکیل شود و فقط کافی است که ارتباط اولیه برقرار شده باشد. ما تلاش کردیم این ارتباط اولیه برقرار شود و همچنان در همین مسیر می‌کوشیم.

نکته ای که در همه این سال‌ها مد نظر ما بوده این است که فرم و جنس ارتباط گرفتن هم لزوما نباید همان فرم و جنسی باشد که ما تا به حال براساس آن ارتباط گرفته‌ایم. قدیمی‌های ما در مسیر این ارتباط گرفتن، اصلا داستان‌هایی را که ما اکنون داریم، نداشتند و ما شنیده‌ایم که به عنوان مثال یک کاسه آب جلوی خود می‌گذاشتند و می‌گریستند، شما این فرم ساده را در نظر بگیرید و از آن بیایید تا به فضایی برسید که ما در با حسین حرف بزن به آن معتقدیم و می‌گوییم اگر برای ارتباط با این شخصیت ویژه، خلوتی ایجاد کنید در آن خلوت اتفاقات بسیار خوبی رخ می‌دهد. اعتقاد ما این است که این ارتباط در خلوت شکل می‌گیرد و نه در شلوغی‌ها و بدوبدوها و هدف ما این است که این خلوت را برای مهمانان با حسین حرف بزن ایجاد کنیم و به مخاطب تلویزیون یا کسی که بریده‌هایی از این برنامه را در فضای مجازی می‌بیند، بگوییم که می‌بینید؟! این گونه هم می‌توان ارتباط گرفت. بسیار خوب است که شما به مراسم سینه زنی، زنجیرزنی و... بروید ولی این اتفاق زمان‌مند و صرفا مربوط به دهه محرم است ولی ما فرمی را به شما نشان می‌دهیم که می‌توانید در تمام ۳۶۵ روز سال لذتش را ببرید. آنچه به آن اشاره کردم در همه این سال‌ها جزو اهداف ما بوده و طی گفت وگوهای‌مان برای افزودن چیزی تازه به فصل هشتم به این نتیجه رسیدیم که ارتباط، اساسا صرفا بر مبنای دوست داشتن نیست بلکه یک پنج ضلعی است و دوست داشتن یکی از اضلاع آن است و باقی اضلاع عبارتند از خشم، ترس، غم و شرم. یک ارتباط سالم همه این اجزا را در خود دارد و ما در برنامه امسال این نکته را متذکر می‌شویم که هر رابطه‌ای و از جمله رابطه با امام حسین(ع) شامل همه این پنج مورد می‌شود و اگر پیش آمد و در ارتباط با این عزیز، این بزرگوار، این شخصیت ویژه، این امام، هر چه صدایش می‌کنی، جز دوست داشتن دچار هر یک از این احساسات شدی از دست خودت عصبانی نشو، چون این بخشی از چرخه ارتباط است و این نکته‌ای است که ما در فصل هشتم با حسین حرف بزن به آن رسیدگی خواهیم کرد.

برای انتخاب افرادی که قرار است جلوی دوربین با حسین حرف بزن، قرار بگیرند، چه معیار و ملاک‌هایی را مد نظر می‌گیرید؟

مهمانان ما آدم‌هایی از همین جامعه‌اند؛ مادربزرگ‌ها ، پدربزرگ‌ها و پدرها و مادرها. همه آدم‌هایی که در طول یک روز در سطح جامعه می‌بینید و می‌توانند مشغول به هر شغلی و در هر رده سنی باشند.

در این میان هیچ انتخابی وجود ندارد و تنها نکته این است که این دوستان بتوانند در مقابل دوربین صحبت کنند. تنها نکته مدنظر ما تنوع چهره و حائز ویژگی‌های متفاوت بودن آدم‌ها با یکدیگر است که خود منجر به حضور آدم‌هایی از ادیان، اقوام و احوال گوناگون می‌شود.

آیا در این میان از سلبریتی‌ها و همچنین مسئولان سیاسی نیز دعوت خواهید کرد؟

ما همان اندازه که سلبریتی‌ها را در جامعه می‌بینیم به همان اندازه در با حسین حرف بزن هم خواهیم دید، نه بیشتر و نه کمتر، یعنی شاهد حضورشان خواهیم بود اما قرار نیست در این میان توجه‌ای عجیب و ویژه نسبت به آنها شود. در کنار آن، مهمان سیاسی نخواهیم داشت، یعنی تلاش کرده‌ایم که نداشته باشیم.

با توجه به این که محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما در نشست خبری معرفی برنامه‌های ویژه محرم سازمان صداوسیما، از «نجات اهل عالم با حسین است» به‌عنوان شعار امسال یاد کردند، تاثیر این شعار و نگاه را بر کاری که خود در شبکه نسیم در حال انجامش هستید و برنامه با حسین حرف بزن، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قطعا که همگی ما تحت تاثیر این شعار هستیم. من نجات را در محبت امام حسین(ع) و در این می‌بینم که فقط کافی است ایشان را دوست داشته باشیم تا متوجه شویم ایشان هم چقدر ما را دوست دارند و زمانی که این محبت شکل بگیرد، حاصلش می‌شود این که به شخصی که به او محبت دارید، دقت بیشتری می‌کنید و با او چون و چرا نمی‌کنید. پس به عقیده من و تیم تولید با حسین حرف بزن ارتباط با امام حسین(ع) و محبت ایشان، ضامن نجات تک‌تک آدم‌های روی کره زمین است و نمونه‌اش را زیاد دیده‌ایم و در این میان اصلا نیازی به مسلمان بودن و شیعه بودن نیست و کافی است این شخصیت را دوست داشته باشید.

یکی از ایراداتی که در مورد ویژه‌برنامه‌های ماه محرم صداوسیما شنیده می‌شود، موازی‌کاری و همپو‌شانی برنامه‌ها با یکدیگر و شباهت‌شان به هم است. با این حساب، تفاوت با حسین حرف بزن را با دیگر برنامه‌های ویژه ماه محرم در چه می‌دانید؟

از روزی که با حسین حرف بزن از سال ۱۳۹۴ شروع شد، فرم یونیک و مختص به خود را داشته و در طول این سال‌ها، برنامه‌هایی با اجازه یا بی‌اجازه، بااطلاع یا بی‌اطلاع من به‌عنوان تهیه‌کننده براساس همین فرم تولید شده است و من حتی در مورد آنها که از ساخت‌شان بی‌اطلاع بوده‌ام، نکته‌ای نداشته‌ام، چراکه همواره فکر کرده‌ام خوب ساخته شده است. به‌شخصه با موازی‌کاری موافق نیستم و گمان می‌کنم اگر یک فرم هست و آن فرم قرار است توسط آدم‌های گوناگون تکرار شود، چه بهتر که یک نفر از آن آدم‌های متفاوت، این کار را با کیفیت مطلوب انجام دهد و باقی سراغ فرم‌های دیگر بروند.

من فرم و محتوای با حسین حرف بزن را یونیک می‌دانم و می‌گویم شاید در دو، سه سال گذشته شبیه به آن ساخته شده باشد ولی من این فرم و محتوا و دقت‌مان بر آن را یونیک می‌دانم و البته که تغییراتی که در طول این سال‌ها در فرم و محتوا ایجاد شده هم برای خودم قابل‌توجه است و دوست دارم اگر برنامه‌ای برای امام حسین(ع) ساخته می‌شود براساس ایده‌های نوتر باشد.

همراهی سازمان اوج با سازندگان «با حسین حرف بزن»

محمدامین پرواس، تهیه‌کننده با حسین حرف بزن که پیشتر گفته بود: «ما با هیچ ارگانی مرتبط نیستیم، از صداوسیما گرفته تا بقیه فضاها. در این حوزه از ابتدا مستقل پیش رفته‌‌ایم و باز هم خواهیم رفت.» در پاسخ به این سؤال روزنامه جام‌جم که آیا در سری هشتم این برنامه تلویزیونی، ویژه محرم ۱۴۰۱ نیز همچنان بر همان اساس پیش می‌روند؟ چنین گفت: «فضای ساخت برنامه‌های تلویزیونی از لحاظ اقتصادی بسیار دشوار شده است. تیم ما، تیمی نیست که از این کار منفعتی اقتصادی داشته باشد، نداشته است و ان‌شاءا... هم نخواهد داشت اما به‌هر حال در سال‌های دورتر؛ ۹۴ تا ۹۷ کار به گونه دیگری پیش می‌رفت و بیشتر دلی بود، ۹۸ کمی سخت‌تر و سال ۹۹ و ۱۴۰۰ از کمک‌های بعضی بانیانی که می‌توانستند کار را پیش ببرند و همراهی‌مان کنند که برنامه ساخته شود، استفاده کردیم و امسال با توجه به هزینه‌های عجیب و غریبی که در ساخت برنامه با آنها مواجه شدیم از سازمان هنری رسانه‌ای اوج کمک گرفتیم. این نگاه مشترک ما که برنامه نیازی به تیتراژ ندارد موجب شده لگویشان را در برنامه نداشته باشیم و این سازمان بدون هیچ‌گونه دخالتی در محتوا و چینش مهمانان در کنار ما باشد. تلاش ما همچنان این است که فضای هیچ ارگانی بر مجموعه با حسین حرف بزن تاثیر نگذارد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها