محرم؛ بهترین فرصت برای تربیت کودکان

بچه بزرگ کردن با چای روضه

در ایام ماه محرم و عزاداری شهادت حضرت سیدالشهدا هستیم. روزهایی که همه بی‌شمار از آن خاطره داریم و در شکل گرفتن بخشی از شخصیت‌مان از کودکی نقش پررنگی داشته است. از این رو باید گفت ماه محرم و عزاداری‌های جمعی آن فرصت بسیار خوبی است برای شکل گرفتن شخصیت بچه‌ها. فرصتی که در آن می‌توان فرهنگ زندگی امام حسینی و آزادگی و مهربانی را با بچه‌ها مرور کرد. آیین‌های عاشورا می‌توانند هم هویت دینی و اسلامی را به بچه‌ها معرفی کنند و هم در آنها این هویت را پررنگ کنند تا آنها خود را شایسته دانسته و در خیلی از مواقع در مواجهه با ناهنجاری بتوانند خویشتنداری کنند.
کد خبر: ۱۳۷۴۹۰۴
نویسنده مهیا صلواتی - خبرنگار

اول- بچه‌ها؛ همپای بزرگ‌ترها 
کودکان باید در مراسم عزاداری همپای بزرگترها مشارکت داشته باشند تا توانایی فهم و نحوه شرکت در عزاداری‌ها را پیدا کنند. آنها می‌توانند در بخش‌های مختلف عزاداری مانند پذیرایی یا نصب  و حمل پرچم مشارکت داشته باشند و این امر به ما کمک می‌کند بتوانیم به بچه‌های‌مان تجربه دین بدهیم. تجربه دینی مقدمه هویت دینی است. کودکان معمولا آن چه را که تجربه می‌کنند بیشتر در زندگی مورد استفاده قرار می‌دهند. شرکت در عزاداری یکی از بهترین فرصت‌ها برای کسب این تجربه دینی است. فضای تربیتی و محیط خانه و مدرسه در تربیت کودکان اثر می‌گذارد و باید محیط‌ خانه را برای این ایام آماده کنیم. اگر از کودکانمان نظر بخواهیم که کتیبه یا پرچم را کجا نصب کنیم با این کار احترام گذاشتن به این ایام را به کودکان آموزش می‌دهیم. 
دوم- حضور در جمع
خانواده‌ها می‌توانند با شناسایی تکیه‌ها یا مساجدی که مراسم عزاداری در آنجا با فرزندانشان همخوانی بیشتری دارد شرکت کنند و در این زمینه می‌توانند از آنها نظرخواهی کنند که دوست دارند در کدام مراسم شرکت کنند. اگر هم خودمان دوست داریم در مکان دیگری عزاداری کنیم بهتر است در مجالسی که کودکان پیشنهاد می‌کنند هم شرکت کنیم زیرا این مسأله باعث می‌شود بچه‌ها احساس پیوند بیشتری با این فضا کنند و باید حق انتخاب را به بچه‌ها بدهیم. در زندگی‌های آپارتمانی امروز می‌توانیم این فرصت را به کودکان بدهیم تا یک روز دوستان یا همکلاسی‌ها و بچه‌هایی که در مجتمع مسکونی زندگی می‌کنند را به خانه دعوت و مراسم کوچک عزاداری برپا کنند و خود کارهای آن را انجام دهند. حضور کودکان در این‌گونه مراسم باعث می‌شود آنها حساس شوند و به دنبال این باشند که چرا امام‌حسین‌(ع) به همراه اعضای خانواده‌اش در کربلا به جنگ با دشمن رفتند. حضور در مراسم عزاداری یک نوع فعالیت اجتماعی محسوب می‌شود و کودکان وقتی شور و هیجان اجتماعی را در این مراسم می‌بینند این شور و هیجان به آنها سرایت می‌کند. البته خانواده‌ها باید اقتضای سن کودکشان را نیز در نظر بگیرند.
سوم- کودک، کودک است 
باید توجه داشته باشیم کودک در مراسم عزاداری نیز کودک است و اگر می‌خواهد راحت بنشیند یا اسباب‌بازی همراه داشته باشد نباید مانع کار آنها شد و خانواده‌ها اگر کودک زیر 4 سال را به این مراسم می‌برند حتما همراه خودشان مقداری غذا یا کاغذ و مداد رنگی داشته باشند تا اگر حوصله کودک سر رفت سرگرم شود. توجه داشته باشیم نباید کودکان را مجبور کنیم مثل بزرگترها در این‌گونه مجالس بنشینند و عزاداری کنند. حتی اگر چند کودک در این مراسم کنار هم قرار گرفتند نباید مانع از بازی آنها شویم. همچنین برگزارکنندگان این گونه مراسم، سخنرانان و مداحان به کودکان تذکر ندهند. در اصل حضور کودکان در هیـأت‌ها آماده‌کردن آنها برای دوران نوجوانی است. حزن عزاداری ایام محرم حزن خاص و هدفمندی است و افسردگی نمی‌آورد بلکه مقدمه نشاط و مسئولیت‌پذیری است. حادثه عاشورا یک حماسه خانوادگی است، خود امام حسین(ع) همراه خانواده به کربلا رفتند. در این میان اعضای خانواده آن امام(ع) از طفل صغیر تا پیرمرد وجود دارد. حوادثی که در حادثه کربلا اتفاق افتاد می‌تواند درس‌های بزرگی برای دختران، کودکان و نوجوانان باشد. اینها را کودکان ما می‌فهمند و با این شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. 
چهارم- مشارکت و مواجهه با سنت نیک نذری 
در این ایام خیمه‌های زیادی برپا می‌شود و افراد زیادی نذری می‌دهند. می‌توانیم به بچه‌ها آموزش بدهیم. کسی که می‌خواهد غذای نذری بگیرد خودرویش را کجا باید پارک کند و می‌تواند به کودکش بگوید که با پارک خودرو در مکانی مناسب، مانع رفت وآمد خودروهای دیگر نمی‌شویم. والدین اگر به سهم خودشان در مراسم عزاداری مشارکت می‌کنند کودکان یاد می‌گیرند پول توجیبی‌شان را مدیریت کنند و در بعضی فرصت‌ها که برای باورها و ارزش‌ها پول خرج می‌کنیم، مشارکت کنند. والدین برای آموزش نذری دادن به کودکان می‌توانند یک بار خوراکی کوچکی آماده کنند و به فرزندشان بدهند تا آن را به مدرسه ببرد و به همکلاسی‌های خود بدهد.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها