موسسات غربی درباره اوکراین اختلاف دارند

یک جنگ و صد روایت

همان‌گونه که در شماره روز پنجشنبه اشاره شد، موسسه آسپن، ظاهرا اندیشکده و جرگه‌ای غیر‌انتفاعی است که سال ۱۹۴۷ تحت عنوان موسسه مطالعات انساندوستی تاسیس شد.
کد خبر: ۱۳۷۴۷۲۳
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

هدف اعلام شده این موسسه، تلاش در راه ایجاد جامعه‌ای آزاد، عادلانه و برخوردار از برابری است و با برگزاری سمینار و کنفرانس و دیگر اقدامات ابتکاری برای تحقق چنین آرمان‌هایی می‌کوشد. اما بانیان برگزاری این نشست را بازیگرانی تشکیل می‌دهند که خود مولد بحران‌های جاری در جهان هستند. سرنخ‌های موجود، ما را به سوی تقویت و بلکه اثبات این فرضیه می‌رساند که حضور موسسات جنگ‌طلب و ده‌ها سیاستمدار مخالف صلح در ذیل این موسسه، تحت نظارت نهادهای امنیتی در آمریکا و اروپا و حتی سرزمین‌های اشغالی صورت می‌گیرد.

جلسات سالانه موسسه آسپن بین روزهای ۱۹ تا ۲۲ جولای برگزار می‌شود، البته در سکوت مطلق خبری. جالب است بدانیم بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نشست نیز علاقه‌ای ندارند تا از حضورشان در کنار بنیاد برادران راکفلر و صاحبان بنیاد کارنگی پرده برداشته شود لذا در فضایی آرام و به‌دور از هرگونه هیاهوی خبری، صرفا در قالب یک سخنرانی کوتاه به تشریح نظرات خود در قبال موضوعات مهم جاری در نظام بین‌الملل می‌پردازند. بدیهی است این نظریات موافقان و مخالفانی دارد اما مسئولان موسسه آسپن درصددند در نهایت میان شرکت‌کنندگان نوعی همگرایی بر سر مسائل موجود ایجاد کنند.

نشستی که تمام شد، اما...

اجلاس نشست دانشکده آسپن امسال نیز برگزار شده و همان‌گونه که محرز است، اصلی‌ترین دستور کار این نشست جنگ اوکراین و تبعات آن بر معادلات امنیتی جهان بوده است. درست در آستانه برگزاری این اجلاس، تاتیانا استانوایا، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و محقق غیرمقیم در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی با انتشار یادداشتی برای نشریه فارن پالیسی با عنوان «آنچه غرب (هنوز) در مورد پوتین اشتباه می‌کند؟» با برشمردن خطاهای متداول در غرب نسبت به ذهنیت ولادیمیر پوتین استدلال کرده که با تداوم این وضعیت باید انتظار داشت جنگ در اوکراین برای سال‌ها ادامه خواهد داشت. از آنجا که موسسه کارنگی یکی از اعضای اصلی و تعیین‌کننده نشست آسپن در مسائل امنیتی و سیاست خارجی محسوب می‌شود، احتمالا پیش‌فرض حاکم بر این نشست را «استمرار جنگ اوکراین» تشکیل داده است.

بازی راکفلرها با آتش

اما ارزیابی موسسه کارنگی درخصوص استمرار جنگ اوکراین تا سال‌های طولانی، بیم و امیدهایی را در میان یکی دیگر از اعضا و حامیان موسسه آسپن، یعنی بنیاد راکفلر ایجاد کرده است. بنیاد راکفلر، بنیاد خصوصی است که سال ۱۹۱۳ توسط جان‌دی راکفلر بنیان نهاده شد؛ مالک شرکت نفتی استاندارد اویل و ثروتمندترین فرد تاریخ! راکفلرها را ثروتمندترین و بانفوذترین خاندان در سیاست و اقتصاد آمریکا نامیده‌اند. بنیاد راکفلر نیز از همان زمان تأسیس ثروتمند بود اما بعدها ثروتش بیشتر شد و حالا بیش از چهارمیلیارد دلار دارایی دارد. البته چون فعالیت‌هایش را بشردوستانه معرفی می‌کند اعانه و کمک هم دریافت می‌کند؛ سالانه حدود ۱۷۰میلیون دلار. این بنیاد توسط شش نسل از راکفلرها اداره شده که همگی جزو ابرثروتمندان جهان و بانکدار، سرمایه‌دار، زمین‌دار و کارخانه‌دار هستند. راکفلرها قطعا از استمرار جنگ تا زمانی حمایت می‌کنند که منافع اقتصادی آنها، به‌خصوص معادلات حوزه انرژی آسیبی نبیند! میان اعضای بنیاد راکفلر، هنوز درک مشترکی بر سر این‌که جنگ اوکراین تا چه زمانی موجبات سوء‌استفاده آنها از افزایش قیمت نفت را فراهم می‌آورد، ندارند. شعار بنیاد راکفلر «فعالیت برای زندگی بهتر بشر در سراسر جهان» است!

فعلا جنگ اوکراین نباید متوقف شود

اکنون متوجه می‌شویم پشت پرده اصرار دولت بایدن و تصویب طرح‌های مکرر از سوی مجلس نمایندگان و سنا در راستای استمرار جنگ در اوکراین و ارائه کمک‌های نظامی، مالی و تسلیحاتی و امنیتی به کی‌یف چیست! راکفلرها به‌دلیل نفوذ سیاسی‌شان بیش از نیم‌قرن است که در آمریکا نماینده و سناتور و مدیران ارشد دولتی دارند یا خودشان یا کسانی که از آنها حمایت می‌کنند. راکفلرها مجموعه‌ای به‌هم تنیده از ثروت، قدرت و رسانه در اختیار دارند و صاحب قدرت آشکار و دست‌های پشت پرده‌اند از این خانواده نلسون‌راکفلر، نوه جان دی راکفلر به مقام معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا هم رسیده است و جی راکفلر ۳۰سال سناتور بوده است در دوره‌های متوالی مردم آمریکا به وی رأی داده‌اند. هم‌اکنون راکفلرها به اعضای مجلس نمایندگان و سنا هشدار داده‌اند با اقدامات خود، مانع توقف جنگ و حرکت طرفین درگیر (روسیه ــ اوکراین) به سمت صلح شوند تا در نهایت، بتوان تصمیم نهایی و قاطعانه‌ای در‌خصوص جنگ اوکراین گرفت. با این حال بر‌خلاف آنچه راکفلرها تصور می‌کنند، همه آنچه در جنگ اوکراین می‌گذرد توسط آنها تعیین نمی‌شود.

یک جنگ و صد روایت

شواهد و مستندات موجود نشان می‌دهد اعضای موسسه آسپن به درک مشترکی از صحنه نبرد در اوکراین نرسیده‌اند! آشفتگی و سردرگمی بازیگران ناتو در قبال جنگ اوکراین (چه در بعد ماهیت جنگ و چه در بعد عملیاتی) به وضوح نشان می‌دهد که بر‌خلاف ارائه اولیه اعضای موسسه آسپن، آنها هنوز در قبال معمای اوکراین سردرگم هستند. اصرار غرب بر گسترش ناتو به شرق و شمال قطعا هزینه‌هایی را برای اعضای پیمان آتلانتیک شمالی و در راس آن آمریکا به‌وجود خواهد آورد که جبران آن چندان آسان به نظر نمی‌رسد. فراموش نکنیم که بسیاری از اعضا و بنیادهایی که در ذیل موسسه آسپن به هم‌اندیشی پرداخته‌اند، قبلا ایده‌پردازان طرح‌هایی مانند استقرار داعش در منطقه غرب آسیا، طرح خاورمیانه بزرگ و اشغال عراق بوده‌اند؛طرح‌هایی که به‌رغم اجرایی‌شدن به نمادهای شکست و ناتوانی کاخ سفید و بازیگران غربی تبدیل شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها