امام خمینی (ره) در همان سال های نخست انقلاب تطهیر رژیم پهلوی در آینده را پیش بینی می کردند به همین دلیل تدابیری اندیشیدند، اکنون رسانه های داخلی باید مانند آن دوران اقناعی عمل کنند و حقایق را برای مردم تشریح کنند.
کد خبر: ۱۳۷۴۵۹۱

تطهیر رژیم پهلوی توسط رسانه های معاند و وابسته به سلطنت طلبان در حالی در جریان است که حافظه تاریخی ملت ایران به این زودی فراموش نمی شود.

پهلوی دوم که به وسیله فراماسون های وابسته به ملکه انگلیس و حمله متفقین به تهران به جای پدر ابقا شد ، از همان ابتدا سرسپرده دولت های بیگانه بود و مجری تمام عیار دستورات غرب شد . رژیمی وابسته که شاه آن از سفرای بیگانه دستور می گرفت و کوچکترین توجهی به مطالبات ملت ایران از ملی شدن نفت تا استقلال و سبک زندگی ، آبادانی روستاها و مقابله با حاشیه نشینی نداشته است .

وضعیت بسته رژیم پهلوی موجب شد تا از همه اقشار ملت اعم از روحانی ، روشنفکر ، دانشجو ، دهقان و پیر و جوان به مبارزه برخیزند و انقلاب اسلامی سال 57 را رقم بزنند اما اکنون رسانه های معاند در تلاش هستند تا با فراموش انگاری این واقعیت به تطهیر این رژیم منحوس پرداخته و حافظه ملت ایران را نادیده بگیرند. در همین راستا این قسمت از برنامه « امواج شبهه » به موضوع رسانه های معاند و قهرمان سازی از سرسپردگی تا آوارگی پهلوی دوم می پردازد .

در این برنامه که به همت سرویس سیاسی رادیو گفت‌وگو برگزار شد، دکتر زهرا کورانی ، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه و مهدی پاک نیا ، پژوهشگر حوزه انقلاب و رسانه به گفتگو و مباحثه پرداختند.

خانم کورانی ، مردم یک حافظه تاریخی از دوران پهلوی دارند و درباره این که پهلوی دوم چه بر سر مردم آورد و چگونه از کشور گریخت تصویری در ذهن دارند اما اکنون در شبکه های رسمی مانند من وتو ، بی بی سی ، رادیو فردا و ... به گونه ای درباره این رژیم سخن می گویند که گویی هیچ حادثه تلخی در آن دوران رخ نداده و انقلاب اسلامی ناگهانی و از سر یک اتفاق ایجاد شده است یعنی درباره این که گروه ها و طیف های مختلف مردم در به ثمر نشستن انقلاب نقش داشته اند حرفی نمی زنند . پرسش اساسی که مطرح می شود این است که چرا این رسانه ها دست به تطهیر رژیم پهلوی می زنند؟

آنچه که موجب شده است رسانه ها و کشورهای مخالف انقلاب اسلامی در 43 سال گذشته ساکت نباشند را می توان در سخنان رئیس سازمان سیا که پس از پیروزی انقلاب بیان کرد ، جستجو نمود . او گفت : انقلاب اسلامی یک تحول معمولی و فوق العاده نبود بلکه یک تحول عجیب و باورنکردنی بود . درواقع این به پاخاستن ملت ایران ، ضربه سنگینی بر دو کشور امریکا و انگلیس که در ایران حکومت می کردند وارد کرد و در سال های پس از انقلاب هم نتوانستند به موفقیت برسند چرا که کسانی در حکومت فعلی بر سرکار هستند که احساس تعلق عمیقی به انقلاب دارند . متاسفانه پیش از انقلاب به دلیل بی کفایتی حاکمان این کشور بخش های زیادی از سرزمین ایران از آن جدا شد اما پس از انقلاب حتی با وجود 8سال جنگ و شدیدترین تحریم ها و دشمنی ها حتی یک وجب از خاک ایران را ازدست ندادیم و هنوز هم مردم ایران برای نگهداشت نظام و خاک ایران خون می دهند . از این رو ، رسانه های معاند از کارگران سیاسی که در ایران تربیت می شوند استفاده می کنند تا در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی حکومت پهلوی را به عنوان قهرمان معرفی کنند .

تکنیک تکرار برای بزرگنمایی کاستی ها

هیچ کس وجود مشکلات و کاستی ها را انکار نمی کند اما اگر عملکرد مسئولین پیش و پس از انقلاب را باهم مقایسه کنیم قطعا مسائلی مطرح می شود که شاید بتوان گفت ما رسانه های داخلی در برابر رسانه های معاند کوتاهی می کنیم . رسانه های بیگانه با تکنیک « تکرار » دست به بزرگنمایی کوچکترین ضعف ها می زنند تا خاندان پهلوی را به عنوان ناجی نشان دهند و این گونه وانمود می کنند که اگر بازمانده این خاندان به کشور بازگردد می تواند اینجا را گلستان کند .

رسانه های داخلی باید اقناعی رفتار کنند

یکی از دلایل پیروزی انقلاب در سال‌های ۵۷ این بود که رسانه های پنهان ، نه آنها که در دولت وقت بودند ، به صورت اقناعی با مردم رفتار کردند . این در حالی است که رسانه های معاند توانایی این موضوع را ندارند چرا که چیزی برای اقناع مردم ایران ندارند و و به همین دلیل ناچارند از تکنیک هایی استفاده کنند تا مردم را هیجانی کنند. حتی با این رفتارهای بادکنکی و هیجانی هم در طول ۴3 سال اخیر موفق نبودند. بنابراین ما باید رفتار های اقناعی را در رسانه‌های داخلی تقویت کنیم ، به معنای دیگر افزون بر این که خدمات دولت های پیش از انقلاب را عنوان کنیم باید از فقر طبقاتی ، خفقان سیاسی و و مشکلات موجود در آن دوران هم سخن بگوییم. همان‌گونه که رسانه‌های معاند در پی حذف ظلم‌های پهلوی هستند و اندک خدمات آنها را بزرگ نمایی می کنند ، رسانه های داخلی نیز باید خدمات و عملکرد دولت های پس از انقلاب را برای مردم روشن و واقعیت های جامعه را بیان کنند.

پیش بینی امام خمینی درباره تطهیر پهلوی

آقای پاک نیا، با شما در مورد انگیزه و هدف مردم از انقلاب اسلامی سخن می گوییم چرا که در صورت روشن شدن این موضوع ، می توان علت تطهیر رژیم پهلوی توسط رسانه های معاند را درک کرد. نظر شما در این باره چیست؟

تطهیر رژیم پهلوی از همان سالهای نخست پیروزی انقلاب مورد توجه رسانه‌های بیگانه قرار گرفت . در مقابل امام خمینی( ره) از همان سال ۵۷ به صورت هوشمندانه به این موضوع توجه کردند. در همین راستا در سال 67 دستور تاسیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی را صادر کردند تا این مرکز متولی نگارش تاریخ انقلاب اسلامی باشد . امام در این نامه هشدار می دهند که اگر ما به تبیین تاریخ انقلاب نپردازیم ، مورخین چپ و راست تاریخ را به صورتی خواهند نوشت که مسیر نهضت را منحرف کنند و دغدغه های رژیم های استعماری را در تاریخ بیاورند . در واقع ایشان دور اندیشی می کردند که پروژه تطهیر پهلوی در آینده کلید خواهد خورد . مقام معظم رهبری هم در امتداد بنیان گذار انقلاب ، در سال 97 بیانیه گام دوم را طرح کردند .

نفرت پراکنی رژیم پهلوی زمینه ساز انقلاب اسلامی

پژوهشگران گوناگون دلایل زیادی را برای وقوع انقلاب اسلامی در نظر می گیرند اما در حالت کلی سرنگونی رژیم پهلوی چند دلیل بازر داشت . علت نخست این که وابستگی شاه به امریکا برای مردم ایران که به دنبال آزادی و استقلال بودند پذیرفتنی نبود و از سرسپردگی پهلوی به شدت منزجر بودند. دومین عامل انقلاب ، مسائل فرهنگی و ایدئولوژیکی بود که گروه های مختلف را به این نتیجه رساند که شاه نمی تواند خواسته های آرمانی ملت ایران را برآورده کند و با باستان گرایی افراطی که در قالب جشن هنر شیراز ، جشن 2500ساله و تغییر تقویم رسمی پنهان شده بود اقدام به اسلام زدایی می کرد .در کنار این مسائل فرهنگی ، خفقان سیاسی ، استبداد رژیم شاهنشاهی بود که مردم را به مبارزه با این رژیم کشاند و مصداق های آن ایجاد ساواک و سرکوب مخالفین و مبارزین ، اعدام ها ، جلوگیری از آزادی بیان و ... بود . از سوی دیگر نرخ مشارکت سیاسی در آن دوران بسیار پایین بود و بیشتر انتخابات ها به صورت فرمایشی برگزار می شد و بسیاری از سفرا و وزرای رژیم توسط امریکا و انگلیس انتخاب می شدند ، همه این موارد در افزایش نفرت عمومی به شاه و مبارزه با او و وقوع انقلاب تاثیر بزرگی داشت . حضور امام خمینی در کنار ملت و همبستگی مردم با روحانیت موجب پیروزی شد .

نسل انقلاب اجازه تحریف نمی دادند

موضوع قابل توجه این است که در روزها و سال های آغازین انقلاب به دلیل حضور نسلی که پهلوی را درک کرده بودند و با مشکلات و چالش های آن آشنا بودند ، رسانه های معاند نمی توانستند دست به تحریف جدی بزنند و حقیقت را وارونه جلوه دهند. همچنین عدم وجود رسانه های فراگیر ، باعث شده بود آنها به صورت قطره چکانی دوران رژیم پهلوی را منزه جلوه دهند و جای خادم و خائن را تغییر دهند اما این روزها چون نسل جدید تصویری از دوران انقلاب و پیش از آن ندارد و رسانه ها گستردگی بسیار زیادی دارند ، رسانه های بیگانه راحت تر به اغراض خود می رسند .

پاک سازی ذهن مخاطب توسط رسانه های مخاطب

خانم کورانی، رسانه های معاند نبردی به راه انداخته اند تا هدف تطهیر رژیم پهلوی را به نتیجه ای برسانند . در این راستا هر روز پروژه ها و برنامه های جدید به این منظور تهیه می کنند مانند مستندب که چندی پیش درباره رضا شاه ساخته شد و با واقعیت ها تناقض داشت . آیا این رسانه ها با امید به این که مردم حافظه تاریخی خود را فراموش کرده اند اقدام به چنین کاری می کنند؟

بخشی از جامعه ما ظلم و ستم رژیم پهلوی را لمس نکرده اند و تنها تصویری از آن دوران را دیده اند که برای آنها قابل درک نبوده باشد اما رسانه حتی با آن بخش از جامعه که با این خاندان و دوران مواجه بوده اند یا درباره آن تحقیق کرده است هم رو در رو می شود و تلاش می کند آن تجربه یا دانش را پاک سازی کند و خواسته خود را جایگزین کند . یک رسانه برای آن که افکار عمومی را با خود همراه کند به یک المان و قهرمان نیاز دارد . مردم در برابر رسانه در دو دسته جای می گیرند . مخاطب فعال که فکر و تحلیل می کنند و پس تصمیم می گیرند که این طیف از افراد به ضرر رسانه های معاند هستند چرا که این افراد فریب محتوای رسانه ای را نخواهند خورد . در نقطه مقابل ، مخاطبانی وجود دارند که به دلیل پاک سازی رسانه ای قدرت تصمیم گیری خود را از دست داده اند . هنگامی که افکار عمومی ناامید و افسرده باشد ، توانایی فکر و تحلیل کردن ندارد و قاعدتا در این وضعیت انتخاب درستی نخواهد داشت . در حال حاضر رسانه های معاند با بزرگنمایی و داغ کردن عملکرد نادرست و کاستی هایی که از سوی مسئولان سر می زند تلاش می کنند جامعه به سوی افسردگی و یاس حرکت کند . در ادامه رسانه های معاند به برجسته کردن رژیم پهلوی روی می آورند و پاره ای از حقیقت در گذشته را تشریح می کنند . به این صورت رفته رفته مخاطب در اختیار رسانه قرار می گیرد و هر آنچه آنها بیان می کنند را می پذیرد .

شیب تند رسانه های معاند در تاثیرگذاری بر نسل جدید

آقای پاک نیا، باید بپذیریم موجی از برنامه سازی در رسانه های معاند برای تطهیر پهلوی ایجاد شده است. از نظر شما خروجی برنامه ها و تلاش های دشمن برای این عملیات چقدر است و این تطهیر تا چه میزان از سوی مخاطب پذیرفته می شود؟

کار رسانه ایجاد خطای محاسباتی در بین مخاطبان است ، قطعا رسانه های معاند با شیب تندی که نسبت به تطهیر رژیم پهلوی دارند تاثیرگذاری بالایی بر نسل جدید دارند . این نسل اساسا آرمان گراست ، درکی از گذشته ندارد و در جامعه امروز با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبروست ، از همین روی ، نسبت به آینده ناامید هستند . رسانه های معاند با به کارگیری تکنیک هایی مانند پاره حقیقت گویی و دروغ بزرگ (هرچه دروغ بزرگ تر باشد پذیرش آن بیشتر است ) آن چنان رژیم پهلوی را نجات بخش و کارآمد جلوه داده اند که نسل جدید توسعه و پیشرفت را با شاه و خاندانش تصور می کند. اگر بخواهیم به صورت مصداقی به تکنیک های رسانه ای برای تطهیر پهلوی اشاره کنیم می توانیم درباره مستندی که اخیرا از شبکه های معاند که درباره دلایل وقوع انقلاب 57 می پردازد ، صحبت کنیم . در این برنامه اساسا به ماهیت مخالفین رژیم شاهنشاهی و روحانیت اصیل که از سال 1342 به مبارزه علیه شاه پرداختند اشاره ای نمی شود و عنوان می کند افرادی که در مقابل و برخلاف رژیم پهلوی قرار داشتند ، مخالفین مارکسیسم بوده اند و روحانیت با سواستفاده از این تضاد ، به قدرت می رسد یعنی با شگردهای رسانه ای به گونه ای شرایط را به تصویر می کشند که انگار روحانیت هیچ مخالفتی با رژیم شاهنشاهی نداشته است و این پدیده تاریخی تنها به دلیل مخالفت مارکسیست ها و یک اتفاق هیجانی رخ داده است .

بر جهاد تبیین متمرکز شویم

وظیفه رسانه داخلی این است که « جهاد تبیین » مورد نظر رهبری را جامه عمل بپوشاند . در واقع رسانه ها باید دوران پهلوی را هدفمند ، دقیق و پرونده محور مورد بررسی قرار دهند یعنی جنبه های اقتصادی فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی را برای نسل جدید بازگو کنند . فسادها و مشکلات آن دوران را با مصادیق بیان و چهره واقعی محمدرضا شاه را آشکار کنند.

تحریف رژیم پهلوی را جدی بگیریم

برخی معتقدند که رژیم پهلوی در حدی نیست که بخواهیم از نظر رسانه ای به این موضوع بپردازیم ، درواقع عقیده آنها این است که نیازی به نبرد رسانه ای نیست و حافظه تاریخی مردم ایران به اندازه کافی می تواند پاسخگوی این دروغ ها باشد . به عنوان پرسش آخر و جمع بندی سخنان خود به این موضوع بپردازید.

پاک نیا - معتقدم تطهیر رژیم پهلوی با شیب تندی در حال رخ دادن است و حتما تاثیرگذار است و این تاثیر بر نسل های جدید بسیار شدیدتر است . به نظر می رسد پروژه تطهیر پهلوی یک توطئه برای تاثیر بر اندیشه نسل جوان است . درواقع رسانه های معاند ، با ایجاد تصویر وارونه از رژیم پهلوی به عنوان یک حکومت کارآمد و نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی در مقایسه تحریفی و واژگون با گذشته ، یک تصور بن بست گونه از ادامه انقلاب در ذهن مخاطب به ویژه جوان و نوجوان تولید می کنند. در این شرایط باید مستندات را از آرشیو اسنادی و فرهنگی خارج کنیم و نسل حاضر را با رویدادهای پیش از انقلاب آشنا کنیم .

کورانی – نظام رسانه ای داخلی برای برخورد با این موضوع باید «گاندو سازی » کند و ستمی که در رژیم گذشته و بازمانده های آن در 43سال اخیر با رسانه های خود به مردم ایران وارد کرده اند بازگو شود . از نظر من هم باید این رژیم را جدی بگیریم البته این موضوع به معنای ترسیدن از آنها نیست بلکه مقصود این است که باید تکنیک های رسانه ای آنها را شناسایی و مورد پژوهش قرار داد تا رفتار و واکنش مناسب را در پیش گرفت.

برنامه « امواج شبهه » که گفتگوی تخصصی پیرامون ماهیت شناسی رسانه های معاند فارسی زبان است ، روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 16 به مدت 60 دقیقه به روی آنتن این شبکه به نشانی موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز می رود و در این قسمت به موضوع رسانه های معاند و قهرمان سازی از سرسپردگی تا آوارگی پهلوی دوم پرداخت.

این برنامه به تهیه‌کنندگی سیده ‌فاطمه شعار، هماهنگی گیسو جعفرزاده، آیتم‌سازی سمیرا صدیق کردی ، گویندگی فاطمه عبدالوند و با کارشناسی و اجرای مصطفی صادقی تقدیم مخاطبان می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها