امواج گرما در اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا در خرداد و تیر۱۴۰۱ موجب افزایش دما در برخی نقاط به بالای ۴۰درجه سانتی‌گراد و شکسته شدن بسیاری از رکوردهای طولانی‌مدت در شهرهای مختلف شده است؛ به طوری‌که در روزهای گذشته شاهد معرفی اهواز به‌عنوان گرم‌ترین شهر جهان با دمای ۴۶.۵درجه سانتی‌گراد از سوی ناسا بودیم.
کد خبر: ۱۳۷۴۲۶۷
نویسنده عسل اخویان‌طهرانی - گروه دانش و سلامت
به گزارش جام جم آنلاین، این نقشه دمای هوای سطحی را در سراسر بیشتر بخش‌های نیمکره شرقی در تیر۱۴۰۱ نشان می‌دهد. این نقشه با ادغام داده‌ها با نسخه‌ای از مدل جهانی سیستم مشاهده زمین ایجاد شده است که فرآیند‌های فیزیکی در جو را با استفاده از ریاضیات نشان می‌دهد. معادلات موج گرما در روز‌های اخیر سراسر اروپا را نیز درگیر کرده است و رکورد‌های دما را در بسیاری از شهر‌ها نسبت به سال‌ها گذشته شکسته است و مشکلاتی را برای شهروندان این شهر‌ها به‌دنبال داشته است. گرما در چند شهر به ۴۰درجه سانتی‌گراد رسیده است که برای مناطق معتدل‌تر در شمال فرانسه، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، آلمان شمالی و مرکزی و همچنین جزایر بریتانیا غیرمعمول است.

افزایش دمای بی‌سابقه در روز‌های گذشته نگرانی‌های زیادی برای بقای موجودات و پوشش‌های گیاهی در سال‌های پیش‌رو در بخش‌های مختلف جهان به‌وجود آورده است. در حالی که نوسانات دما و روز‌های بسیار گرم یا بسیار سرد یک پدیده طبیعی است، پیش‌بینی می‌شود رویداد‌های شدید جوی به‌دلیل تغییرات آب و هوایی که محصول افزایش میانگین دمای جهانی زمین و اقیانوس است، بیشتر شود. از‌جمله حوادث طبیعی می‌توان به آتش‌سوزی جنگل‌ها، فرو‌نشست زمین و جاری شدن سیل در نقاط مختلف دنیا ازجمله برخی استان‌‎های کشورمان اشاره کرد که خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیری را به جوامع تحمیل می‌کند. به گفته فردریک اوتو، مدیر موقت مؤسسه تغییرات محیطی در دانشگاه آکسفورد، احتمال موج گرما در جنوب اروپا در حال حاضر ۱۰برابر بیشتر از دوران پیش از صنعتی شدن اروپاست.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها