ننگ‌سالی؛ خاطرات مردم محله علیقلی‌آقای اصفهان از دوره کشف حجاب رضاخانی و ممنوعیت روضه

کشف حجاب اجباری ادامه دارد!

نشست رونمایی کتاب «ننگ‌سالی» با حضور فرشته روح‌افزا؛ پژوهشگر حوزه زنان و خانواده، محمدرضا کائینی؛ تاریخ‌پژوه، فاطمه شایان پویا؛ نویسنده و منتقد، فائزه دره‌گزنی؛ نویسنده کتاب به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۷۴۲۲۲

«کشف حجاب»؛ مساله هویتی و تاریخی
فائزه دره گزنی، محقق و نویسنده کتاب «ننگ سالی» گفت: حدود سه، چهار سال پیش پروژه‌ای با عنوان محله نگاری و تدوین اطلس انقلاب در شهرهای مختلف از جمله اصفهان شروع شد که در این پروژه، تمرکز ما از همان ابتدا روی محله علی‌قلی آقا بود. در قالب این پروژه، درباره موضوعات مختلفی مصاحبه می‌گرفتیم اما این‌که چرا بخش کشف حجاب و ممنوعیت روضه و قحطی را به صورت مستقل کار کردیم به این دلیل است که کشف حجاب و مسائل مربوط به آن صرفا برای ما یک موضوع مذهبی نبوده بلکه مساله‌ای ملی، تاریخی و هویتی است.
 جای نقشه‌ جدید و قدیم محله خالی است 
فاطمه شایان‌پویا، نویسنده و منتقد در این نشست گفت: الان تمام دنیا به این نتیجه رسیده‌اند برای حتی داستان‌های علمی - تخیلی از اساطیر تاریخی‌شان استفاده می‌کنند. چرا ما نباید در داستان واقعیت‌گرای خودمان، در رمان خودمان، گریزی بزنیم به تاریخ و برگردیم، چرا نباید از تاریخ مملکتمان استفاده کنیم؟ در فرم کتاب، استفاده از تیترزنی‌ها خوب بود. البته به نظر من توصیفات معماری، نقشه‌ جدید و قدیم محله برای ساختن تصویر در ذهن مخاطب و استفاده از آن در محصولات دیگر، جایش در کتاب خالی بود.
«کشف حجاب اجباری» ادامه دارد!
محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ معاصر: به دست آوردن فقط یک قطعه از تاریخ کشف حجاب آن هم منحصرا به یک محله، کار بسیار با ارزش و سختی است به دلیل این‌که اینها دستمایه‌ تحلیل محققان می‌شود، چون به اینها استناد می‌شود. کشف حجاب به این دلیل مهم است که همچنان ادامه دارد و مساله‌ روز است. در یکی از اسناد مربوط به شیخ فضل‌ا... نوری دوره مشروطه دیدم که نوشته: «مشروطه مقدمه‌ کشف حجاب بود». مساله‌ کشف حجاب همیشه به نوعی در کانون توجه و اجرا بوده است. بعضی وقت‌ها شدیدتر، بعضی وقت‌ها نرم‌تر و کندتر، الان هم که در اوج خود است. بنابراین کتاب ننگ سالی خیلی به موقع رسیده است، یعنی الان فضای اجتماعی ما کاملا پذیرای این مساله است.  
 گفتن این وقایع تاریخی لازم است 
فرشته روح‌افزا، فعال و پژوهشگر مطالعات زنان و خانواده نیز در سخنانی بیان کرد: ننگ سالی، قلم بسیار خوبی داشت، نویسنده مانند یک فیلمنامه‌نویس، توانسته حالات مختلف افراد را در آن مقطع، تصویرسازی کند. گفتن و بیان این وقایع تاریخی لازم است تا مشخص شود که ما یک زمانی یک پشتوانه این شکلی برای حجاب داشتیم. اگر اینها را نادیده بگیریم، نمی‌توانیم آدم‌های موفقی برای برنامه‌ریزی آینده‌مان باشیم. کتاب «ننگ سالی» در ۱۸۴ صفحه و با قیمت ۴۰ هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده است.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها