«جام‌جم» از جدیدترین پروژه انیمیشنی تلویزیون گزارش می‌دهد

سلام بر شهید کانال کمیل

خواندن این چند خط از کتاب «سلام بر ابراهیم» احتمالا بی نیازتان خواهد کرد از این‌که برای نشاندن ابراهیم هادی در قلب‌تان، چون و چرا بیاورید: به همراه چند نفر از دوستان نشسته بودیم و در مورد ابراهیم صحبت می‌کردیم.
کد خبر: ۱۳۷۴۰۴۸
نویسنده نرگس کیانی و فاطمه عودباشی - گروه رسانه
به گزارش جام جم آنلاین، یکی از دوستان که ابراهیم را نمی‌شناخت تصویرش را از من گرفت و نگاه کرد. بعد با تعجب گفت: «شما مطمئنید اسم ایشان ابراهیم است؟!» با تعجب گفتم: «بله، چطور؟!» گفت: «من قبلا در بازار سلطانی مغازه داشتم. این آقاابراهیم دو روز در هفته سر بازار می‌ایستاد. کوله باربری روی دوشش می‌انداخت و بار می‌برد. یک روز به او گفتم: «اسم شما چیست؟» گفت: «مرا یدا... صدا کنید!» گذشت تا چند وقت بعد یکی از دوستانم به بازار آمد و تا ایشان را دید با تعجب گفت: «این آقا را می‌شناسی؟!» گفتم: «نه، چطور مگر؟!» گفت: «ایشان قهرمان والیبال و کشتی و آدم خیلی باتقوایی است و برای شکستن نفسش این کار‌ها را می‌کند.» من بعد از آن ماجرا دیگر ایشان را ندیدم!» شهید ابراهیم هادی، متولد اول اردیبهشت۱۳۳۶، پس از ۲۷ سال زندگی پرفرازونشیب، ۲۲ بهمن ۱۳۶۱ در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه، به شهادت رسید و همان‌طور که از خدا می‌خواست، پیکرش در کربلای فکه گمنام ماند. شهیدی که گرچه تابه‌حال تنها منبع شناخت‌مان در موردش مجموعه دو جلدی «سلام بر ابراهیم» بوده است، اما اکنون انیمیشنی به همین نام نیز به سفارش مرکز پویانمایی صبا توسط استودیوی رضوان در موردش ساخته شده که هم نسخه سینمایی دارد و هم در قالب سریال روی آنتن یکی از شبکه‌های تلویزیونی خواهد رفت. این همه، ما را بر آن داشت تا با افشین زی‌نوری، مدیر دوبلاژ انیمیشن «سلام بر ابراهیم»، اسدا... دیانتی، تهیه‌کننده آن، اسماعیل یوسفی، کارگردانش، مرتضی دیانتی، نویسنده‌اش و محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا به گفتگو بنشینیم و از آن‌ها درخصوص چندوچون ساخت انیمیشنی در مورد شهید ابراهیم هادی بپرسیم.

هدف، الگوسازی برای کودکان و نوجوانان است

محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به این که چه شد این مرکز، تصمیم به ساخت پویانمایی سلام بر ابراهیم گرفت، به جام جم چنین می‌گوید: «با توجه به این که مرکز پویانمایی صبا، مسئولیت ساخت انیمیشن برای گروه‌های سنی خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال را بر عهده دارد، در شورا‌های طرح و برنامه خود به شکل مرتب به دنبال موضوعاتی می‌گردد که قابلیت ساخته شدن انیمیشن‌هایی براساس آن‌ها برای گروه‌های سنی متفاوت مورد اشاره وجود داشته‌باشد. نکته مهم در این میان برای ما، یافتن شخصیت‌هایی است که بتوان براساس آن‌ها الگوسازی کرد و در همین مسیر بود که به نام شهید ابراهیم هادی رسیدیم؛ شهیدی بزرگوار و برخوردار از جذابیت‌های شخصیتی شایان توجه که می‌توانند الگویی بسیار مناسب به خصوص برای نوجوانان باشند و شجاعت، جسارت، ورزشکار بودن و خوی و منش پهلوانی ایشان در کنار ماجرا‌هایی که در زندگی پرتلاطم شان از سر گذرانده‌بودند، خود گویای این مدعا بود.»

او ادامه می‌دهد: «در این میان کتاب سلام بر ابراهیم مسیر تحقیق و پژوهش را برای ما سهل‌تر و به آنچه می‌خواستیم نزدیک‌ترمان کرد و در کل به این نتیجه رسیدیم که شخصیت شهید ابراهیم هادی، از همه ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به انیمیشنی جذاب و گیرا برخوردار است. در نتیجه ساخت انیمیشنی هم نام با کتاب منتشرشده در مورد شهید ابراهیم هادی از دو سال پیش در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون نیز نسخه سینمایی آن و همچنین مجموعه ۱۳قسمتی اش آماده پخش است.»

لیوانی در جواب این که چه شد تولید این مجموعه را به استودیو رضوان سپرده‌اید، می‌افزاید: «تیم تولیدی که اسدا... دیانتی با آن‌ها همکاری می‌کند، از هنرمندان حزب اللهی و بسیجی‌ای هستند که سال‌های سال در این عرصه فعالیت کرده‌اند و به موضوع این انیمیشن، زندگی شهید ابراهیم هادی، بسیار علاقه‌مند بودند و با آن احساس نزدیکی بسیار کردند. تیم تولید این انیمیشین پیش از آغاز کار، تحقیقات میدانی بسیار گسترده و قابل اعتنایی انجام دادند و با خانواده این شهید بزرگوار و همچنین با نویسنده کتاب سلام بر ابراهیم دیدار و گفتگو کردند و حتی به بازدید از مناطق عملیاتی پرداختند و این همه مایه گذاشتن از دل و جان، موجب شد همان احساس خوب جاری در وجود خودشان، به کار و به تبع به مخاطب نیز منتقل شود و امیدوارم همین کیفیت تا انتهای تولید این مجموعه در کار این تیم جوان و حزب‌اللهی دیده‌شود.»

نخستین انیمیشن سینمایی ایرانی با فرمت 4K

اسدا... دیانتی، تهیه‌کننده پویانمایی «سلام بر ابراهیم» در پاسخ به این که چه شد مرکز پویانمایی صبا ساخت این اثر را به مجموعه رضوان به مدیریت او سپرد، به جام‌جم چنین می‌گوید: «مجموعه رضوان دارای عقبه‌ای چند ساله در حوزه تولید محتوا با محور‌های انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس است و این رزومه و ارتباطاتی که در طول این سال‌ها با دیگر مجموعه‌ها و از جمله مرکز پویانمایی صبا برقرار کرده بودیم، موجب ارائه پیشنهاد ساخت پویانمایی «سلام بر ابراهیم» از سوی آن‌ها به ما شد.»

او در پاسخ به این سؤال که پیش از ساخت این پویانمایی چه میزان شناخت نسبت به شخصیت و فراز و فرود‌های زندگی شهید ابراهیم هادی داشت، می‌افزاید: «من پیش از این مجموعه دوجلدی «سلام بر ابراهیم» را خوانده بودم. ضمن این که من در همان محله و حوالی میدان خراسان شهر تهران زندگی می‌کنم که شهید ابراهیم هادی بزرگ شده آنجا بوده‌اند و طبیعتا این اتفاق موجب ارتباط با خانواده ایشان و ایجاد زمینه‌های شناخت بیشتر شده است.»

از دیانتی می‌خواهیم از جزئیات فنی کار و آنچه در خبر اولیه آمده بود مبنی‌بر این‌که «سلام بر ابراهیم» نخستین اثر انیمیشن سینمایی ایرانی است که با فرمت ۴ K و تکنیک سه بعدی ساخته شده است نیز برایمان بگوید و او چنین ادامه می‌دهد: «بله، این اولین انیمیشن سینمایی با فرمت ۴ K است که امیدواریم به زودی در سینما‌های ایران اکران شود، اما با توجه به این که برآورد اولیه‌مان در مورد سریال که قرار است روی آنتن تلویزیون برود گرفتن خروجی با فرمت FullHD بود، فصل اول این گونه خروجی گرفته شد هرچند باید اشاره کنم که هم به پیشنهاد خودمان و هم به درخواست مرکز پویانمایی صبا و سازمان صداوسیما ان‌شاءا... سریال در فصل‌های آینده نیز با فرمت ۴ K خروجی گرفته خواهد شد.»

دیانتی همچنین اشاره می‌کند این انیمیشن فصل‌های دیگری هم دارد. او در این مورد می‌افزاید: «این پویانمایی به چهارفصل تقسیم شده است. فصل کودکی تا نوجوانی، نوجوانی تا انقلاب و تحولاتی که از نظر شخصیتی برای شهید ابراهیم هادی پیش آمد می‌کند.»

خوراکی باکیفیت هم برای تلویزیون و هم برای سینما

اسماعیل یوسفی، کارگردان پویانمایی «سلام بر ابراهیم» و از جمله همکاران اسدا... دیانتی در استودیو رضوان، در خصوص نحوه آشنایی‌اش با شهید ابراهیم هادی به جام جم چنین می‌گوید: «من پیش از آغاز همکاری با گروه تولید پویانمایی «سلام بر ابراهیم»، با شهید ابراهیم هادی و فراز و فرود‌های زندگی ایشان آشنایی نداشتم و این نزدیکی به واسطه تحقیقاتی که در مرحله پیش تولید انجام شد صورت گرفت. تحقیقاتی که شامل گفتگو و رفت و آمد با خانواده و ازجمله برادر بزرگوارشان و همچنین دوستان و همرزمان شان بود و بدین گونه طی جلساتی متعدد، ضرورت‌های لازم برای تولید اثری با این درجه از اهمیت فراهم شد.»

یوسفی با اشاره به این که پویانمایی «سلام بر ابراهیم» علاوه بر تولید در قالب سریال، در پایان هر فصل، در قالب نسخه‌ای سینمایی نیز تولید و ارائه می‌شود، می‌افزاید: «ابتدا قرار بود طبق درخواست مرکز صبا، این مجموعه انیمیشن در قالب سریال تولید شودولی در اثنای کار، با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش تولید، تصمیم گرفته شد که در پایان هر فصل از سریال که در مجموع حدود ۲۶۰ دقیقه و شامل ۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای است، یک نسخه سینمایی نیز با کیفیت 4K نیز تولید گرددکه به تناسب زمان و مناسبت‌های گوناگون، مثل بیست و دوم بهمن که سالروز شهادت شهید ابراهیم هادی هم هست، صداوسیما بتواند نسخه سینمایی این اثر را با زمان تقریبی ۹۰ دقیقه پخش کند.

از طرفی هم با توجه به توافقاتی که تهیه‌کننده محترم با سازمان صداوسیما انجام دادند، از فصل‌های بعدی، شاهد پخش نسخه سینمایی انیمیشن شهید ابراهیم هادی، در سینما‌های کشور خواهیم بود.
در نتیجه با توجه به تفاوت‌هایی که قالب سریال و سینمایی در فرم و محتوا با هم دارند، برای تولید نسخه سینمایی، به صورت تلفیقی هم از پلان‌های سریال استفاده شده و هم پلان‌های مورد نیاز نسخه سینمایی، مجددا تولید شده است.»

او در مورد استفاده از تکنیک سه بعدی در تولید انیمیشن «سلام بر ابراهیم» هم توضیح می‌دهد: «این پویانمایی با تکنیک سه بعدی ساخته شده است و در گرافیک کار، با توجه به گروه سنی مخاطب که عمدتا شامل کودکان و نوجوانان است، به سمت استفاده توامان از فضای رئال و فانتزی رفتیم. به این معنا که در طراحی بک گراند‌ها و لوکیشین‌ها تقریبا از رئالیسم استفاده کرده و کاراکتر‌ها را در حد فاصل فضای رئال و فانتزی طراحی کرده ایم تا مخاطب کودک و نوجوان مان بتواند با آن ارتباط برقرار کند.»

یوسفی با اشاره به این که شهید ابراهیم هادی هواخواهان بسیار دارد و بسیاری منتظر دیدن فصل اول پویانمایی «سلام بر ابراهیم» هستند که نسخه سینمایی نیز از دل همان بیرون کشیده شده است و مربوط به آنچه در جبهه جنوب و کانال کمیل بر شهید ابراهیم هادی گذشت می‌شود می‌افزاید: «علاوه بر کودکان و نوجوانان، بزرگسالان بسیاری نیز منتظر دیدن این اثر هستند، کسانی که ارتباطی به شدت صمیمانه میان خود و ایشان احساس و در زندگی خود حی و حاضر گمان شان می‌کنند.»

او با اشاره به این‌که شهید ابراهیم هادی هواخواهان بسیار دارد که منتظر دیدن نسخه تلویزیونی و سینمایی «سلام بر ابراهیم» هستند می‌افزاید: «آنچه در فصل اول سریال مشاهده می‌کنید، با توجه به محدودیت‌های زمان و هزینه و همچنین مخاطب فرضی، یعنی کودکان و نوجوانان شاید از دید بزرگسالان از لحاظ محتوا و کیفیت، شامل کاستی‌هایی باشد که به امید خدا در فصل‌های بعدی جبران خواهیم کرد و به گونه‌ای پیش خواهیم رفت که علاوه بر رضایت مخاطبان، سازمان صداوسیما هم بتواند این اثر را به کشور‌های دیگر نمایش دهد و به فروش برساند.»

مرور زندگی ابراهیم هادی؛ چراغی در شب ظلمانی

مرتضی دیانتی، نویسنده فیلمنامه سلام بر ابراهیم؛ زمانی که این پروژه در سال ۱۳۹۸ از طریق مرکز پویانمایی صبا به استودیو رضوان پیشنهاد شد، منبع اولیه و درواقع اصلی‌ترین منبع‌مان مجموعه دو جلدی سلام بر ابراهیم بود. کتابی دربرگیرنده زندگینامه و خاطرات شهید ابراهیم هادی که در مقدمه‌اش چنین آمده‌بود: «نوشتار پیش رو نه تنها یادآور شهیدی قهرمان، بلکه بیانگر احوال مردی است که با داشتن قهرمانی‌ها و با دریافت مدال شهادت اکمال یافت. مروری بر زندگی این شهید می‌تواند چراغی در شب ظلمانی باشد.» در کنار این، تیمی تحقیقاتی و پژوهشی تشکیل دادیم تا برای نگارش فیلمنامه تنها به آنچه در سلام بر ابراهیم آمده است اکتفا نکرده‌باشیم و به همین دلیل این تیم اقدام به تحقیقات میدانی کردند.

اگر سلام بر ابراهیم را خوانده‌باشید، می‌دانید که در هر قسمت از آن با یک راوی مواجه‌ایم، راویانی که عموما از دوستان، همرزمان و اطرافیان شهید ابراهیم هادی بوده‌اند و تیم تحقیقاتی پویانمایی همنام با کتاب، اقدام به یافتن آن‌ها و گفتگو و مصاحبه با ایشان کرد؛ عزیزانی که بعضی‌هایشان به استودیوی ما آمدند و در مورد بعضی‌هایشان، ما به دیدارشان رفتیم.

این همه، موجب اضافه شدن داستان‌ها و ماجرا‌هایی به آنچه از قبل می‌دانستیم شد و در نهایت دو نفر از اعضای تیم پژوهشی‌مان اقدام به سفر به جنوب کشور و بازدید از کانال کمیل، محل شهادت شهید ابراهیم هادی کردند تا تحقیق و پژوهش‌مان به کامل‌ترین شکل ممکن درآید.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که تحقیق و پژوهش پویانمایی سلام بر ابراهیم به پایان نرسیده است و با توجه به ساخته‌شدن فصل اول سریال که شامل بخش پایانی زندگی شهید ابراهیم هادی است، تحقیقات ما برای نگارش فیلمنامه دیگر فصول که شامل دوران کودکی و نوجوانی ایشان می‌شود در حال انجام است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها