نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: هفته گذشته با توجه به کاهش نرخ ارز و انس جهانی طلا، قیمت انواع سکه و طلا کاهشی بود و چون تقاضا کم شد قیمت‌ها ثبات داشت.پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده افت قیمت تداوم داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۷۳۸۰۱

قیمت سکه در روزهای اخیر کاهشی بوده. با وجود این یک کارشناس بازارهای مالی معتقد است ابهام در مذاکرات وین و چشم‌انداز تورمی کشور، احتمال رشد قیمت‌ سکه در مرداد را نشان می‌دهد.قیمت سکه نوسان دارد. احتمال افت قیمت سکه در هفته پیش رو وجود دارد. آخرین وضعیت قیمت سکه در هفته ای که گذشت را در ادامه بخوانید.

به گزارش جام جم آنلاین، محمد کشتی‌آرای روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص وضعیت بازار طلا در هفته گذشته گفت: هفته گذشته مجددا قیمت جهانی طلا سیر نزولی داشت و هفته گذشته ۲۵ دلار و هفته قبل از آن نیز ۱۰۵ دلار کاهش قیمت را شاهد بودیم.

وی افزود: البته فلزات دیگر علاوه بر طلا همچون نقره و پالادیوم هم با کاهش قیمت همراه بوده است و اما چون طلا اهمیت بیشتری دارد کاهش قیمت آن با ورود به کانال ۱۶۰۰ دلار قابل توجه بوده است.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهارداشت: باید توجه داشت که نرخ ارز نیز به جز روز شنبه سیر نزولی داشت و با سفر رییس جمهور دو کشور روسیه و ترکیه به کشور ارزش ریال افزایش و نرخ دلار کاهش یافت.

وی ادامه داد: در کنار کاهش بهای انس جهانی طلا و کاهش نرخ ارز ما به ایام ماه محرم نزدیک میشویم و تقاضا برای خرید سکه و طلا کاهش می‌یابد و این عامل منجر به کاهش حباب قیمت سکه شد این در حالی بود که حباب سکه در هفته‌های گذشته رکورد قیمتی را ثبت کرد.

کشتی آرای پیش‌بینی کرد با تخلیه حباب قیمت سکه در روزها و هفته‌های آینده شاهد کاهش حباب قیمت سکه باشیم. در هفته گذشته به طور متوسط ۲۰۰ هزار تومان کاهش حباب سکه را داشتیم و در حال حاضر هر قطعه سکه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان حباب دارد .

وی بیان کرد: براین اساس در آخرین معاملات روز گذشته به طور متوسط سکه طرح قدیم ۳۵۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه ۱۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود،: قیمت هر مثقال طلای آب شده ۱۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۵ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت.

قیمت سکه در آخرین روز کاری تیر

قیمت‌ دلار و طلا در آخرین روز کاری تیر ۱۴۰۱ نوساناتی داشت. وضعیت بازار دلار، طلا و سکه را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار دلار، طلا و سکه روز گذشته نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با اندکی کاهش نسبت به سه‌شنبه ۲۷۸۷۳ تومان اعلام شد.

دلار در بازار آزاد نسبت به روز سه‌شنبه روند با ثباتی داشت. در برخی کانال‌های تلگرامی دلار در روزهای اخیر روند کاهشی داشته اما هنوز با کانال پایین‌تر فاصله دارد. البته برخی منابع نیز معتقدند این کانال‌ها قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۰۹ درصد کاهش نسبت به روز کاری گذشته، به قیمت ۲۵۹۹۶ تومان رسیده است.

نوسانات قیمت سکه

علاوه بر دلار، در بازار طلا و سکه نیز نوساناتی وجود داشت. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا در لحظه تنظیم این خبر روند افزایشی دارد و اکنون به یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۲,۴۲ تومان رسیده است. قیمت طلا دیروز به زیر ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هم رسید. در حالی که در روزهای پیش از آن در محدوده ۱ میلیون و ۳۶۰ بود.

قیمت سکه طرح جدید در این لحظه کاهشی است و اکنون با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

همچنین قیمت سکه طرح قدیم، اکنون روند نزولی دارد و به ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

پیش‌بینی قیمت سکه در مرداد

قیمت طلا و سکه با وجود نوساناتی، در روزهای اخیر کاهشی بوده. با وجود این یک کارشناس بازارهای مالی معتقد است ابهام در مذاکرات وین و چشم‌انداز تورمی کشور، احتمال رشد قیمت‌ها در مرداد را نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته همپای قیمت دلار و ورود آن به کانال بالاتر، رشد نکرد. پس از آنکه روند افزایش قیمت نرخ ارز متوقف شد (دلار به سطح پیشین بازگشت)، طلا حتی به یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان هم رسید. سکه طرح جدید نیز از آن زمان، به کانال ۱۴ میلیونی وارد شده است.

در لحظه تنظیم این گزارش، آخرین قیمت‌ اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران برای طلا یک میلیون و ۳۶۸ هزار تومان و برای سکه طرح جدید، ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. در حالی که این دو فلز گرانبها هفته گذشته را با نرخ‌های یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان به پایان رسانده بودند.

با وجود این، برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی معتقد است ابهام در مذاکرات وین و چشم‌انداز تورمی کشور، نشان‌ می‌دهد که احتمالا قیمت‌‌ها در مرداد، هم در بازار طلا و سکه و هم برای نرخ ارز، رشد داشته باشد.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: اصطلاح معروفی وجود دارد که گفته می‌شود، طلا و سکه حباب دارند. اما در حقیقت این حباب مربوط به دلار است. حرکت افزایشی نرخ ارز در ماه‌های اخیر نیز این موضوع را نشان می‌دهد.

حق‌شناس می‌افزاید: طلا و سکه، بازار هوشمندی دارند و حباب در این بازارها در واقع قیمت دلار را نشان می‌دهد. بازارساز اکنون این دو فلز گرانبها را زیر ارزش ذاتی خود نگه داشته است. در واقع بنا بر سیاست‌هایی که در پیش گرفته، جلوی رشد قیمت آنها را گرفته است.

به اعتقاد او، بازارساز (بانک مرکزی)، اکنون ابزار لازم را هم برای کنترل قیمت دلار در اختیار دارد. چرا که بخشی از منابع ارزی کشور آزاد شده است. حق‌شناس می‌گوید: این نهاد اجازه نمی‌دهد دلار به قیمت ذاتی خود برسد. نرخ طلا و سکه نیز به تبع آن کنترل می‌شود.

اما بانک مرکزی امکان ادامه چنین روندی را دارد؟ او پاسخ می‌دهد: این موضوع به شرایط مذاکرات هسته ای وابسته است. اگر اخبار مثبتی در مورد برجام به گوش برسد، بازارساز می‌تواند به سیاست خود برای کنترل نرخ ارز ادامه دهد و قیمت دلار را زیر ارزش ذاتی آن نگه دارد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: در غیر این صورت، احتمالا در ماه آینده روند قیمت‌ها در بازار ارز و طلا صعودی باشد. البته شیب این روند در مورد قیمت دلار احتمالا تندتر خواهد بود. چرا که با توجه به داده‌های فعلی از وضعیت تورم و چشم‌انداز آن در کشور، نرخ ارز عقب‌ماندگی قابل توجهی نسبت به ارزش ذاتی خود دارد.

قیمت سکه کاهش یافت | قیمت سکه در بازار

حق‌شناس در این مورد توضیح می‌دهد: برخلاف آمارهایی که بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ رشد نقدینگی در فروردین منتشر کرده است، داده‌های اردیبهشت واقعیت دیگری را نشان می‌دهند.

او می‌افزاید: ضمن اینکه در ماه نخست امسال، این نهاد اقداماتی را انجام داده است که اثرات تورمی آن در آینده بروز می‌کند. از جمله اینکه شرکت‌های دولتی با موافقت بانک مرکزی، وام‌های کلانی را از شبکه بانکی گرفته‌اند.

حق‌شناس می‌گوید: در واقع این نهاد برای اینکه نرخ رشد نقدینگی را کاهشی نشان دهد با آمار بازی می‌کند. هنگامی که شرکت‌های ‌دولتی از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند، در واقع بانک مرکزی با تاخیر اقدام به چاپ پول کرده است. به عبارت دیگر دولت در ظاهر دست در جیب این نهاد نمی‌کند اما در واقعیت شرکت‌های خود را به شبکه بانکی مقروض کرده است.

این کارشناس بازارهای مالی، پرداخت یارانه‌های نقدی را نیز نشانه دیگری از احتمال افزایش تورم می‌داند. او توضیح می‌دهد: از ابتدای سال، حجم زیادی یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است و مشخص نیست منابع مالی آن از کجا تامین شده است. اگر این موضوع نیز دولت را به بانک‌ها بدهکار کرده باشد، آثار منفی خود را در آینده از جمله در بازار دلار، طلا و سکه نشان می‌دهد.

حق‌شناس می‌گوید: در چنین شرایطی، چه مذاکرات برجام به نتیجه برسد و چه نرسد، احتمالا قیمت دلار و طلا افزایشی باشد. اگر این اتفاق رخ دهد روند صعودی قیمت‌ها به تاخیر می‌افتد. اما اگر تحولات این حوزه امیدوارکننده نباشند، در کوتاه‌مدت انتظار رشد قیمت‌ها را دارم.

او در مورد نرخ جهانی طلا نیز توضیح می‌دهد: قیمت انس در مدت اخیر، تحت تاثیر شوکی که از افزایش نرخ بهره در آمریکا تحمل کرد، روند کاهشی داشته است اما به نظر می‌رسد این شرایط تغییر می‌کند. احتمال دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ یا ۳ ماهه نخست ۲۰۲۳، طلای جهانی به کانال ۱۹۰۰ تا دو هزار دلاری بازگردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها