مجید همتی اظهار کرد: امسال با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم سهمیه واکسیناسیون رایگان استان را افزایش داده و بنا داریم تمامی دام های سنگین مناطق روستایی و عشایری استان را علیه تب برفکی واکسینه کنیم.
کد خبر: ۱۳۷۳۵۵۰

رئیس اداره بهداشت‌ و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون رایگان ۱۰۰ هزار راس دام سنگین استان علیه بیماری”تب برفکی” خبر داد.

همتی با بیان اینکه واکسیناسیون دامهای سنگین دامداری‌های صنعتی بهادار است، اضافه کرد:  توصیه‌می‌شود صاحبان دامداریهای سنگین نیز همزمان کار واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی را انجام دهند.

رئیس اداره بهداشت‌ و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: واکسن تب‌برفکی به‌اندازه کافی در مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی بخش خصوصی تمامی شهرستان‌های استان موجود است.

همتی در ادامه با بیان اینکه بیماری تب برفکی در صورت بروز باعث خسارات اقتصادی زیادی به صنعت دامپروری می‌شود، گفت: تب برفکی اگرچه جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیست، اما مقابله با شیوع آن به لحاظ خسارت بالای اقتصادی که دارد، مورد تاکید است.

همتی بیان اینکه بیماری تب برفکی در دام ها به شدت واگیر است، گفت: تب برفکی یک بیماری عفونی ویروسی است که دام‌های زوج سُم مثل گاو و گوسفند را درگیر می‌کند و پیشگیری از بروز بیماری در دام های سنگین اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه میزان تلفات تب‌برفکی در دام‌های جوان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده و تلفات در دام های غیرایمن ممکن است تا ۱۰۰ درصد هم برسد، تصریح کرد: در دامهای بالغ با وجودی که احتمال تلفات دام بیمار در حدود پنج درصد است، ولی در صورت ابتلا، دام‌ها کاهش میزان تولید شیر، گوشت و پشم خواهند داشت.

وی با بیان اینکه احتمال سقط جنین هم در دام های آبستن مبتلا به تب برفکی بالا است، گفت: پیدایش ضایعات در ناحیه دهان، پستان و سُم از علائم ابتلای دام به بیماری تب‌برفکی بوده، ضمن اینکه دام مبتلا با لنگش مواجه خواهد شد.

انجام واکسیناسیون به موقع، رعایت مسائل بهداشتی و امنیت زیستی در دامداری، انجام ضدعفونی و دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده در صورت بروز بیماری و مهم‌ترین راه های پیشگیری از بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین است که همتی از آنها یاد کرد.

به گفته همتی، واکسیناسیون دام‌های سنگین استان علیه تب برفکی تا پایان شهریور ماه به اتمام خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها