نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد فعالیت فیزیکی منظم در دوران شیوع کرونا می‌تواند عزت نفس و رضایت از زندگی زنان را بالا ببرد.
کد خبر: ۱۳۷۲۶۶۱

به گزارش جام جم آنلاین، اضطراب ناشی از قرنطینه در دوران شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت های ورزشی زنان در این دوران، باعث به وجود آمدن نوسانهایی در خلق‌وخوی زنان ورزشکار می‌گردد.

با توجه به اهمیت ورزش در دوران کرونا و با توجه به کمبود تحقیقات در زمینه تاثیر اضطراب ناشی از کرونا بر عزت نفس، خلق‌وخوی و رضایت از زندگی زنان با فعالیت بدنی متوسط منظم و این که مسائل روانشناختی از قبیل خلق‌وخوی و عزت نفس از جمله عوامل بسیار مهم در زندگی روزمره هر فرد است و با توجه به اثر افزایش محرک‌های استرس‌زا و اضطراب‌آور در دوران کرونا در ایجاد اختلالات روحی و روانی، محققان در صدد بررسی تاثیر اضطراب ناشی از ویروس کرونا بر عزت نفس، رضایت از زندگی و خلق‌وخوی زنان با فعالیت بدنی متوسط برآمدند.

مطالعه‌ای که توسط سارا استکی، از گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل انجام شده است، از نظر هدف کاربردی و نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی بود.

جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان شهرستان بابل در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹ به تعداد ۳۲۰ نفر بود که در طول یک سال قبل از شیوع ویروس کرونا دارای فعالیت بدنی متوسط و منظمی بودند.

نهایتا ۱۶۵ نفر از زنان که دارای فعالیت متوسط بدنی منظم بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و از طریق شبکه‌های مجازی با توزیع لینک پرسشنامه آنلاین در پژوهش شرکت کردند.

نویسنده‌ این مقاله می‌گوید: نتایج نشان داد که اضطراب کرونا بر خلق‌وخوی زنان با فعالیت بدنی متوسط منظم تاثیر مستقیم و معناداری دارد و بر عزت نفس و رضایت از زندگی زنان با فعالیت بدنی متوسط منظم تاثیر معکوس و معناداری دارد.

در این پژوهش آمده است: در یک نتیجه‌گیری کلی میتوان بیان داشت که قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم فعالیت فیزیکی در این دوران، سلامت فیزیولوژیک افراد را در معرض خطر و ابتلا به بیماری‌های روانی را افزایش داده است. در مقابل، فعال ماندن در این شرایط به افراد کمک می‌کند تا از اضطراب و استرس ناشی از ویروس کرونا در آنان کاسته شود و به دنبال آن عزت نفس و رضایت از زندگی و خلق‌وخوی افراد بهبود یابد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها