۱۳۰۹ مورد مشکوک به وبا در آذربایجان‌غربی

هیچ مورد مثبتی مشاهده نشد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: با وجود رصد و پیگیری‌های مستمر و بدون وقفه صورت گرفته، هیچ مورد مثبت بیماری وبا در این استان گزارش و مشاهده نشده است.
کد خبر: ۱۳۷۲۲۵۶
نویسنده راضیه محمودپور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در تشریح این خبر گفت: در هفته‌های اخیر، یک هزار و ۵۳۸ مورد ابتلا به اسهال در آذربایجان‌غربی شناسایی شد که یک هزار و ۳۰۹ مورد از آنها، مشکوک تشخیص داده شد.

احسان ریخته گری اضافه کرد: از این تعداد، آزمایش‌های لازم به عمل آمد ولی تمام موارد مشکوک از نظر میکروب وبا «منفی» بوده ضمن اینکه در راستای رصد بهتر، همه مراکز بهداشتی درمانی در آذربایجان غربی از نظر خدمات درمانی و آموزشی آماده باش کامل هستند.

وی ادامه داد: علاوه برآن، مراقبت‌های لازم و مستمر در پایانه‌های مرزی استان صورت می‌گیرد و همه مسافران از نظر بیماری وبا مورد غربالگری قرار می‌گیرند تا وبا از مرزها وارد استان نشود.

ریخته گر اظهار کرد: همه افرادی که در تماس نزدیک با بیماران مشکوک بودند در صورت مراجعه به مراکز درمانی، پیگیری و مراقبت‌های مورد نیاز از جمله تهیه نمونه و تجویز آنتی بیوتیک برای آنها انجام شده است.

وی تصریح کرد: بیماری وبا در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده بوده و بیشتر در نقاط گرم و مرطوب و در تمام ماه‌های سال به خصوص از اردیبهشت تا آبان ماه دیده می‌شود.

اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم‌شدن یا قطع ادرار از جمله علائم وبا به شمار می‌روند.

در صورت جایگزین‌نشدن سریع مایعات و الکترولیت های بدن ازجمله سدیم، کلر و پتاسیم ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می‌شوند.

حدود ۹۰ درصد بیماران بدون علامت بوده و یا اسهال خفیف دارند ولی در صورت اسهال آبکی شدید، از اولین مدفوع شل تا شوک ۴ تا ۱۲ ساعت و تا مرگ ۱۸ ساعت تا چند روز بیشتر طول نمی‌کشند.

اولین شکایت بیمار، احساس پری و غرغر شکم است سپس اسهال آبکی شبیه آب برنج و اکثراً بدون بو ایجاد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها