نوآوری شگفت‌انگیز در پارک‌های آلمان:

ببینید | شارژ بی‌سیم با پنل خورشیدی!

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا با پیشنهادهای جدیدی موافقت کردند که به موجب آن محصولات مختلف، از گوشی‌های هوشمند و هدفن گرفته تا دوربین‌های دیجیتال و تبلت‌ها را مجبور به استفاده از یک پورت شارژ جهانی تایپ‌سی یکسان می‌کند. در‌حال‌حاضر برنامه اولیه این است که قوانین جدید تا پاییز 2024 اجرایی شود و پس از آن دستگاه‌هایی که با کابل سیمی شارژ می‌شوند، باید این کار را از طریق درگاه USB-C انجام دهند.
کد خبر: ۱۳۷۱۲۰۶
نویسنده مسعود شایگان، خبرنگار فناوری

به گزارش جام جم آنلاین، بزرگ‌ترین تأثیر این قانون روی آیفون خواهد بود. در‌حالی‌که بقیه صنعت گوشی‌های هوشمند به‌تدریج حول USB-C به‌عنوان یک پورت شارژ سیمی استاندارد شده همگرا شده‌اند، اپل به‌شدت به لایتنینگ، تبدیل اختصاصی که سال 2012 با آیفون 5 معرفی کرد، پیوند خورده‌است. قوانین اتحادیه اروپا در نهایت می‌تواند اپل را مجبور کند از این سیاست دست بکشد.
این قانون اتحادیه اروپا در‌حال‌حاضر فقط یک توافق موقت است و قبل از رسمی‌شدن باید توسط شورای اروپا و پارلمان اروپا تصویب شود. انتظار می‌رود این اتفاق پس از تعطیلات تابستانی که اول سپتامبر به پایان می‌رسد، رخ دهد. قانون 20 روز پس از آن لازم‌الاجرا می‌شود و بیشتر سازندگان 24 ماه فرصت خواهند داشت تا از آن پیروی کنند. مورد استثنا در این قانون لپ‌تاپ‌ها هستند، زیرا نوع شارژرهای USB-C با وات بالا که این دستگاه‌ها نیاز دارند، کمتر از شارژرهای تلفن رایج هستند. آنها به همین دلیل40 ماه فرصت خواهند داشت بنابراین تغییرات در لپ‌تاپ‌ها تا سال ۲۰۲۶ طول خواهد کشید.
جدیدترین پیش‌نویس‌ عمومی قانون پیشنهادی تصریح می‌کند که مبدل تایپ‌سی که برای شارژ استفاده می‌شود، باید همیشه «در دسترس و عملیاتی» بماند. این مساله به این دلیل است که قوانین اتحادیه اروپا برای کاهش زباله‌های الکترونیکی طراحی شده و به این معنی است که شارژرهای بیشتری را می‌توان چند بار و برای چند وسیله استفاده کرد تا این‌که بخواهد به محل‌های دفن زباله فرستاده شوند. اتحادیه اروپا تخمین می‌زند این قوانین می‌تواند سالانه 1۲000 ت ن زباله الکترونیکی را کاهش دهد و 250 میلیون یورو (حدود 268 میلیون دلار) برای مشتریان بابت نخریدن شارژر غیرضروری صرفه‌جویی به همراه آورد.
آیفون‌های پرچمدار جدید معمولا در سپتامبر هر سال معرفی می‌شوند، به این معنی که طیف آیفون‌های 2024 اپل (احتمالا آیفون 16 نامیده می‌شود) درست با اجرایی‌شدن این قانون عرضه می‌شوند. دسیسلوا دیمیتروا، سخنگوی پارلمان اروپا می‌گوید، قوانین حکم می‌کنند «نباید محصولاتی در بازار وجود داشته باشد که با این دستورالعمل مطابقت ندارند». این به آن معناست که اپل شاید تغییرات را زودتر انجام دهد زیرا باید مدل‌های قدیمی‌تر را تغییر داده یا از بازار خارج کند. اپل معمولا چند سال به فروش مدل‌های قدیمی‌تر با قیمت پایین‌تر ادامه می‌دهد.
در‌حال‌حاضر گزارش‌هایی وجود دارد که سازنده آیفون می‌تواند این تغییر را در سال آینده انجام دهد. ماه گذشته، مینگ ــ چی کو، تحلیلگر معتبر اپل گزارش داد که اپل می‌تواند در اوایل سال 2023 آماده تغییر باشد. چند روز بعد، مارک گورمن، مدیر بلومبرگ این گزارش را تایید کرد و گفت اپل در حال آزمایش آیفون‌های مجهز به این رابط است. اگر درست باشد، این گزارش‌ها نشان می‌دهند ممکن است یک‌سال قبل از اجرایی‌شدن قوانین جدید اتحادیه اروپا، آیفون مجهز به پورت تایپ‌سی را ببینیم.
البته اتحادیه اروپا نمی‌تواند اپل را مجبور به ایجاد تغییر در سراسر جهان کند اما هر آیفونی که در بازار واحد اتحادیه اروپا فروخته می‌شود باید از این قوانین پیروی کند. در طول سال مالی 2021، تقریبا یک‌چهارم از فروش خالص اپل در اروپا بود و آیفون پرفروش‌ترین محصولش در سراسر جهان. این بازار برای اپل بسیار سودآور است و نمی‌تواند قوانینی مانند این را نادیده بگیرد. اپل می‌تواند آیفون‌های تایپ‌سی بسازد و آنها را منحصرا به اتحادیه اروپا ارسال کند اما با توجه به تاکید اپل بر کارایی زنجیره تامین که باعث می‌شود مجموعه محدودی از دستگاه‌های بسیار مشابه در سراسر جهان به فروش برسد (به استثنای چند مدل خاص)، بعید است این اتفاق رخ دهد.
یکی از سخنگویان اپل از پاسخ به سؤالات در مورد این‌که این شرکت قصد دارد با قوانین آتی چه کند، خودداری کرد. حداقل یک راه وجود دارد که اپل می‌تواند از قراردادن پورت‌های تایپ‌سی روی گوشی‌های خود اجتناب کند و آن شارژ بی‌سیم است. قانون فعلی اتحادیه اروپا فقط به شارژ سیمی مربوط می‌شود بنابراین اگر گوشی‌ همراهی فقط به‌صورت بی‌سیم شارژ شود، می‌تواند از قوانین هماهنگ‌سازی شارژ اتحادیه اروپا تبعیت نکند.
از زمانی که اپل استاندارد شارژ بی‌سیم را با خط آیفون 12 معرفی کرد، این شایعات به گوش می‌رسید با این حال، اخیرا خبری از این شایعات نیست و تصمیم به استفاده از شارژر سیمی می‌تواند توضیح دهد که چرا اپل علاقه‌ای به ساخت اکوسیستمی از لوازم بدون شارژ ندارد.
اپل در برابر تلاش‌های اتحادیه اروپا برای استانداردسازی پیرامون تایپ‌سی مقاومت کرده‌است. در بازخورد ارائه شده به کمیسیون اروپا در سال گذشته، این شرکت استدلال کرد، این مقررات می‌تواند معرفی نوآوری‌های مفید در استانداردهای شارژ، از جمله موارد مربوط به ایمنی و بهره‌وری انرژی را کاهش دهد. همچنین گفته است قوانین جدید می‌تواند در کوتاه‌مدت زباله‌های الکترونیکی را افزایش دهد.
نگرانی‌های اپل می‌تواند به همان اندازه که با زباله‌های الکترونیکی یا نوآوری ارتباط دارد با محصولات نهایی اپل مرتبط باشد. از آنجا که لایتنینگ یک مبدل اختصاصی است، هر سازنده لوازم جانبی که بخواهد از آن پشتیبانی کند باید از برنامه اپل استفاده کند که به اپل اجازه می‌دهد تا از بازار پرسود لوازم جانبی آیفون بهره‌مند شود.
طنز ماجرا اینجاست که به‌رغم مخالفت اپل با قرار دادن درگاه تایپ‌سی روی گوشی‌های خود، در بخش لپ‌تاپ، این شرکت در سال 2015 زمانی که مک‌بوکی را با تنها یک پورت تایپ‌سی در کنار جک‌هدفن عرضه کرد، شروع به استفاده از این فناوری کرد. اپل همچنین تایپ‌سی را به تعداد زیادی از آیپدهای خود، مانند iPad Pro و اخیرا iPad Air، اضافه کرده است.
گرچه دستگاه‌های تحت پوشش قوانین اتحادیه اروپا باید بتوانند از طریق تایپ‌سی شارژ شوند، آنها مجبور نیستند از آن به‌عنوان تنها نوع شارژ خود استفاده کنند.
اگر این قانون به شکل فعلی خود به اجرا درآید، تنها آیفون نخواهد بود که باید نوع مبدل شارژ خود را عوض کند. هدفن، ماوس بی‌سیم و صفحه کلید بی‌سیم همگی برای استفاده از تایپ‌سی برای شارژ سیمی باید مجهز شوند.
اتحادیه اروپا علاوه بر درخواست از سازندگان گوشی‌های هوشمند برای استفاده از پورت فیزیکی تایپ‌سی، در نظر دارد شارژ سریع را در سراسر گوشی‌ها استاندارد کند، جایی که اپل شروع به عقب افتادن از رقبای مبتنی بر اندروید خود کرده است. شارژ آیفون 13 پرومکس کمتر از 30 وات است، درحالی‌که دستگاه‌های گلکسی اس‌۲۲ سامسونگ می‌توانند تا 45 وات شارژ شوند. اتحادیه اروپا امیدوار است در آینده نیز شارژ بی‌سیم را استاندارد کند.
طرح جدید اتحادیه اروپا هنوز تا تبدیل شدن به قانون نهایی فاصله دارد. این طرح باید در سطح فنی نهایی شود و در پارلمان اروپا و شورای اروپا به رای گذاشته شود اما بین این قانون و قانون بازارهای دیجیتال که مفاد آن شامل الزام پیام‌رسان اپل به تعامل با دیگر پلتفرم‌های پیام‌رسانی کوچک‌تر و همچنین الزام اپل برای اجازه دادن به فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث در آیفون است، این سازمان تغییرات بزرگی را در اپل اعمال خواهد کرد و اگر سازنده آیفون بخواهد از یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خود بهره‌مند شود، گزینه چندانی برای مقابله نخواهد داشت.
از سوی دیگر اما گروهی از دموکرات‌های مجلس سنا از وزارت بازرگانی ایالات متحده خواسته‌اند که از اروپا پیروی کند و همان‌طور که اتحادیه اروپا همه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند را مجبور کرد دستگاه‌هایی بسازند که استانداردهای شارژ جهانی را رعایت کند، آمریکا نیز به این طرح بپیوندد.
سناتور اد مارکی به همراه سناتورها الیزابت وارن و برنی سندرز در نامه‌ای خطاب به وزیر بازرگانی جینا ریموندو از وزارتخانه خواستند استراتژی‌ای را ایجاد کند که یک پورت شارژ مشترک در تمام دستگاه‌های تلفن همراه وجود داشته باشد. این سناتورها نوشته‌اند: اتحادیه اروپا عاقلانه در راستای منافع عمومی با پذیرفتن شرکت‌های فناوری قدرتمند بر سر این موضوع مرتبط با مصرف‌کننده و محیط‌زیست عمل کرده و ایالات متحده نیز باید همین کار را کند. در این نامه، سناتورها استدلال می‌کنند شارژرهای اختصاصی، مانند پورت‌های لایتنینگ اپل، مقادیر غیرضروری زباله‌های الکترونیکی ایجاد می‌کنند و بار مالی را بر مصرف‌کنندگانی که دستگاه‌های خود را ارتقا می‌دهند یا افرادی که چند دستگاه از تولیدکنندگان مختلف دارند، تحمیل می‌کنند.
مارکی یکی از امضا کنندگان این نامه می‌گوید: «سال به سال شارژرهای قدیمی ما را در محل‌های دفن زباله جمع می‌کنند، درحالی‌که ما پول بیشتری را به شرکت‌های فناوری برای شارژرهای جدید می‌دهیم. این زباله‌ها مصرف‌کنندگان را به سمت و سوی بدی کشانده و سیاره ما را عمیق‌تر به سمت بحران آب‌وهوایی سوق می‌دهد. من از وزارت بازرگانی می‌خواهم از اتحادیه اروپا پیروی کند و به‌دنبال راه‌حل‌هایی باشد تا بتوانیم پول، سلامت عقل و سیاره‌مان را ذخیره کنیم.»
برخلاف قانون اتحادیه اروپا، سناتورها از وزارت بازرگانی درخواست نکرده‌اند که تایپ‌سی را به‌عنوان استاندارد شارژ رسمی کند. در عوض، درخواست آنها برای ایجاد یک استراتژی جامع گسترده‌تر است که بتواند استانداردهای دستگاه‌های شارژ را ارتقا دهد. پس از دستور اتحادیه اروپا، برخی منتقدان استدلال کردند که این قانون نوآوری را از بین می‌برد و تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند را از پیشبرد استانداردهای شارژ سریعتر در آینده باز می‌دارد.
یکی از سخنگویان مارکی در پاسخ به این سوال که آیا سناتورها انتظار عقب‌نشینی از طرف صنعت فناوری را داشتند یا نه گفت: «شرکت‌های فناوری بزرگ به مقررات حساسیت دارند و ما در‌حال‌حاضر شاهد عقب‌نشینی شرکت‌ها در برابر اقدام اتحادیه اروپا هستیم. ما باید به ایستادگی در برابر این صنعت ادامه دهیم تا مطمئن شویم که منافع آنها به ضرر محیط‌زیست و رفاه مصرف‌کننده تمام نمی‌شود.»

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها