رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: از طریق 5 طرح پیشران سازمان صمت، تعداد 6100 نفر مشغول به کار خواهند شد.
کد خبر: ۱۳۷۱۱۶۳

کردستان-جام جم آنلاین- بختیار خلیقی پیش از ظهر امروز شنبه در نشست خبری مدیران هم‌خانواده صمت در کردستان با خبرنگاران رسانه‌ها اظهار کرد: از روز اول تا دهم تیرماه به عنوان دهه تولید و تجارت نامگذاری شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: در راستای دستور مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین، اقدامات سازمان صمت و دستگاه‌های هم‌خانواده این سازمان برای مردم تبیین خواهد شد.

خلیقی میزان اشتغالزایی بخش صنعت در کردستان را 15 هزار نفر، 3 هزار نفر در بخش معدن و در تجارت نیز 175 هزار نفر اعلام کرد و گفت: 42.5 درصد اقتصاد استان وابسته به صمت است.

وی در ادامه گفت: رونق تولید، جدای از رشد اقتصادی و کاهش تورم، موجب رفاه و اعتماد به نفس ملی می‌شود که رهبری در چند سال اخیر تاکیدات فراوانی روی موضوع تولید داشته‌اند.

خلیقی خاطرنشان کرد: امسال در شعار سال، عنوان دانش‌بنیان هم اضافه شده و این اهمیت ورود مساله علم به بخش تولید است که سازمان صمت کردستان برای تحقق این عنوان اقدامات زیادی در دستو کار دارد.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر 36 واحد صنعتی دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مستقر شده است، گفت: امسال 51 واحد به واحدهای صنعتی دانش‌بنیان اضافه می‌‌شود.

به گفته خلیقی، در حوزه صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی برای تحقق شعار سال در کردستان پیش‌بینی شده که، تقویت صنایع خرد و زیرپوشش قراردادن آنها برای توسعه و ایجاد اشتغال بیشتر، تقویت واحدهای تولید صادرات‌گرا در استان و پیگیری و حمایت از طرح‌های پیشران از جمله این طرح‌هاست.

وی زنجیره فولاد بیجار و قروه، پتروشیمی بعثت بیجار و طلای سقز را از طرح‌های پیشران استان نام برد و عنوان کرد برای اجرای این طرح‌ها بیش از دو میلیاد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود که زمینه‌ساز ایجاد 6 هزار و 100 شغل خواهد شد.

خلیقی ادامه داد:  براساس پایش واحدهای تولیدی و صنعتی استان در فروردین و اردیبهشت ماه امسال، 165 واحد غیرفعال است که 61 مورد آن قابلیت احیا دارد و در سال‌جاری 6 واحد آن به چرخه فعالیت باز می‌گردد.

وی عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های صمت استان کردستان ایجاد زنجیره از معدن تا محصول نهایی و جلوگیری از خام‌فروشی است و به همین منظور در پهنه دیواندره پرواز ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی نقاط امیدبخش و در نهایت برای واگذاری آن به ایمیدرو برای سرمایه‌گذاری و فراوری، در حال اجراست.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، در کردستان 18 گونه ماده معدنی وجود دارد که سال گذشته 835 میلیارد تومان وصولی حقوق دولتی از معادن استان به خزانه واریز شد.

وی خاطرنشان کرد: در حالیکه باید 15 درصد حقوق دولتی معادن به استان برگردد، تنها 22 میلیارد تومان این مبلغ به استان واگذار شد که در ایجاد زیرساخت‌های استان هزینه شد.

خلیقی ادامه داد: فعال‌سازی واحدهای معدنی راکد و نیمه‌راکد در دستور کار سازمان صمت قرار دارد که با فعال‌سازی طرح نهضت ملی مسکن فعال خواهند شد.

وی با اشاره به وجود بازارچه‌های مشترک و موقت مرزی، حجم مبادلات مرزی کردستان در سال گذشته را 7.8 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: همچنین امسال تاکنون 17 میلیون دلار کالا از طریق بازارچه‌های موقت مرزی و توسط مرزنشینان تا شعاع 20 کیلومتری مرز در استان وارد شده است.

به گفته خلیقی، توسعه تجارت خارجی با اقلیم کردستان در قالب اعزام هیات‌های تجاری شکل می‌گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان همچنین از راه‌اندازی محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان با محوریت اتاق بازرگانی در استان خبر داد و گفت:  امسال سالن شماره یک آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ساماندهی اصناف، شرکت‌های پخش، بهینه‌بودن کالا و ساماندهی کارگاه‌های فرش دستباف را از دیگر برنامه‌های سازمان صمت در کردستان ذکر کرد.

وی با عنوان اینکه نرخ بیکاری در کردستان بالاست و امسال باید 33 هزار شعل در کردستان ایجاد شود، گفت: سهم امسال سازمان صمت در اشتغالزایی بیش از 9 هزار و 900 نفر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها