وضعیت شرکت‌ های بورسی سهام عدالت و نوسان قیمت هر سهم در این گزارش قابل مشاهده است.
کد خبر: ۱۳۷۰۴۳۷

شرکت های بورسی سهام عدالت کدامند؟ سود سهام عدالت واریز شد. ارزش واقعی سهام عدالت اعلام شد. سود سهام عدالت یک میلیون تومانی چقدر است؟ سهام عدالت متوفیان چگونه به وراث تعلق می گیرد؟.


امروز شنبه (۲۸ خرداد) شاخص کل بورس با اُفت ۱۶ هزار و ۵۹۴ واحد روی پله یک میلیون و ۵۴۷ هزار واحدی قرار گرفت.

شما می‌توانید هر روز نوسانات شرکت‌های بورسی زیر مجموعه سهام عدالت را در قالب جدول تنظیم شده مشاهده کنید.

نام شرکت سهامی

قیمت هر سهم در معاملات  28 خرداد بر حسب تومان قیمت هر سهم در معاملات 25 خرداد بر حسب تومان

فارس (صنایع‌ پتروشیمی خلیج فارس) 

857   863  

شگويا (پتروشیمی‌ شهید تندگویان)

1274 1274  

شاوان (پالایش نفت لاوان)

2480 2480

دانا (بیمه دانا) 

998 998

بنيرو (شرکت نیرو ترانس) 

247   249

رمپنا (شرکت مپنا) 

1802   1800 

اخابر (مخابرات ایران)  

709 716 

کگل (شرکت گل گهر) 

1373 1376

حکشتی‌ (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)

1849   1911  

فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) 

1849   1171 

فولاژ (فولاد آلیاژی ایران) 

881   888

فخوز (شرکت فولاد خوزستان)

601   617  

ساراب (سیمان داراب) 

1692   1705  

ورنا (سرمایه گذاری رنا) 

545 571 

حپترو (حمل و نقل پتروشیمی ) 

3610   3473

کچاد (شرکت چادرملو)

1594   1602 

وپست (شرکت پست)

405   398  

مارون (پتروشیمی مارون) 

19085   19095

شپنا (پالایش نفت اصفهان) 

704   710

شتران (پالایش نفت تهران)  

560   559 

شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) 

931 916 

بسویچ (شرکت پارس سویچ) 

1634   1565 

وبملت (بانک ملت)

395 383  

وبصادر (بانک صادرات ایران) 

178   180

خاور (ایران خودرو) 

160   163  

وتجارت (بانک تجارت)

178   180  

 فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) 

2025   2038  

شراز (پالایش نفت شیراز) 

14215 14215

جم (پتروشیمی جم) 

4650   4671  

فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) 

744 752

سدشت ( صنایع سیمان دشتستان)

3117   3105

شبريز (پالایش نفت تبریز)

2157   2228  
 

سهام عدالت صعود کرد

ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت روز شنبه به ترتیب ۱۴ میلیون و ۳۸۰هزار تومان، ۲۷ میلیون و ۹۳هزار تومان رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شنبه (۲۱ خرداد) شاخص کل بورس با اُفت ۲ هزار و ۱۱ واحد روی پله یک میلیون و ۵۱۸ هزار واحدی قرار گرفت. چهارشنبه (۲۵ خرداد) شاخص کل بورس با اُفت ۹ هزار و ۷۳۰ واحد روی پله یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحدی قرار گرفت.

ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت روز شنبه به ترتیب ۱۴ میلیون و ۳۸۰هزار تومان، ۲۷ میلیون و ۹۳هزار تومان رسید.

روز چهارشنبه هم ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۷۸۹هزار تومان، ۲۷ میلیون و ۸۶۴هزار تومان رسید؛ بنابراین سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، ۴۰۹ هزار تومان و سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت ۷۷۱ هزار تومان در این هفته رشد کرد.

به این ترتیب ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی که هم اکنون ۱۴ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان است، نسبت به شنبه که برابر با ۱۴ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان بود، ۲.۸ درصد رشد داشته است.

همچنین ارزش سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی که حالا ۲۷ میلیون و ۸۶۴ هزار تومان است، نسبت به شنبه ابتدای هفته کاری که برابر با ۲۷ میلیون و ۹۳ هزار تومان بود ۲.۸۴ درصد رشد داشته است.

ارزش واقعی سهام عدالت اعلام شد

ارزش واقعی سهام عدالت تحت تاثیر روزهای نوسانی و نزولی بازار سرمایه نسبت به حدود یک ماه قبل نزولی بوده و به حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی) رسیده است.

به گزارشایسنا، پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند.

این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

اما در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین این رقم به حدود ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید.

تا ۱۸ اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان هم رسید. اما دوباره روزهای پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و طبق آخرین آمار مربوط به ۱۰ خردادماه، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.

البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند.

بر این اساس، مجید عشقی در آخرین اظهار نظر خود در مورد سهام عدالت اعلام کرده بود که نحوه فروش سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ با ایرادات جدی مواجه بود، اکنون در شورای عالی بورس و کارگروهی که به‌عنوان زیرمجموعه این شورا فعال است، در حال بررسی شیوه فروش سهام عدالت هستیم تا آن را به مرحله نهایی برسانیم.

طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سهام عدالت، اصل بر این است تا مردم از سهام عدالت خود به‌عنوان دارایی آینده دار نگه‌داری کنند.

افرادی که در سال ۱۳۹۹ اقدام به فروش سهام عدالت خود نکردند و آن را در اختیار دارند، کسب سود سالیانه خوبی کسب کردند که این سود در سال ۱۴۰۱ به‌طور حتم بیشتر خواهد شد و این منافع به‌صورت بلندمدت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

فراهم شدن بسترهای لازم برای فروش یک‌باره سهام عدالت توسط سهامداران، ضمن ایجاد زیان مشمولان سهام عدالت، سبب ایجاد هیجان شدید در کلیت بازار سرمایه می‌شود؛ بنابراین تصمیم بر این است تا روشی درنظر گرفته شود که مردم آن را به‌عنوان دارایی نزد خود نگه دارند و آن را به فروش نرسانند.

آخرین اخبار از سهام عدالت

با توجه به تصمیم اتخاذشده بعد از مصوبه شورای عالی بورس، فروش سهام عدالت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باز خواهد شد، اما اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز فروش سهام عدالت اعلام کرد.

زمان تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان اعلام شد

سهام عدالت متوفیان از جمله موضوعاتی است که در سال های گذشته با ابهامات زیادی همراه بود اما این مسأله طبق گفته مسئولان تا شهریور امسال تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش فارس، در سال ۱۳۸۴ دولت نهم اقدام به واگذاری سهام عدالت به ۴۹ میلیون نفر کرد، این واگذاری ابتدا برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی انجام گرفته و در ادامه به کارمندان و کارکنان نهادهای و ارگان های مختلف هم تعلق گرفت.

با گذشت زمان، تعدادی از دارندگان سهام عدالت به دلایل مختلف دار فانی را وداع گفته‌اند و اکنون دیگر امکان مدیریت سهام توسط خود این افراد وجود ندارد؛ انتقال سهام متوفی به وراث موضوعی است که در سال‌های اخیر توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

بازماندگان این افراد به دنبال مشخص شدن تکلیف این سهام هستند، در واقع سؤالشان این است که آیا امکان انتقال سهام متوفی به یکی از وراث یا همه آنها وجود دارد یا خیر؟

طبق گفته مسئولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، امکان انتقال این سهام به وراث وجود داشته و بعد از فوت فرد متوفی، بازماندگان می‌توانند از این سهام استفاده کنند.

طبق قوانین موجود، سهام عدالت یکی از دارایی‌های فرد فوت شده محسوب شده و مانند سایر دارایی باید میان وارثین تقسیم شود. قوانین مربوط به آن هم همان قوانین تقسیم ارث و میراث است. البته با توجه به آزادسازی سهام عدالت، انتقال سهام متوفی نیاز به طی کردن برخی مراحل خاص دارد.

موعد آغاز به کار سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در زمینه سهام عدالت متوفیان می‌گوید: پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.

پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه‌اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

بررسی‌های خبرنگار نشان می‌دهد از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، حدود سه میلیون نفر فوت شده‌اند؛ اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است. البته بارها از سوی مسئولان وعده انتقال این سهام داده شده اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

بر این اساس پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مورد سهام عدالت متوفیان می‌گوید: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در این رابطه داشته‌اند. قوه قضاییه اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده اما قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند، زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است.

وی افزود: به همین دلیل برای حل این مشکل، مجددا جلساتی برگزار شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است، از طرفی دیگر اطلاعات لازم که از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است، بر این اساس به نظر می رسد حداکثر تا پایان شهریور سال جاری فرایند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها انجام شود.

طبق بررسی ها، پرداخت سود سالانه سهام عدالت افراد فوت شده که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است، برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها