گفت‌وگوی اختصاصی با پروفسور پل پیلار عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا

ایران هسته‌ای را باید بپذیریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

عناصر لازم برای احیای برجام در دسترس است

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام، عناصر لازم برای تحقق توافق را در دسترس عنوان کرد و خواستار تعجیل در تصمیم گیری در این مورد شد.
کد خبر: ۱۳۷۰۲۸۶

به گزارش جام جم آنلاین، جوزپ بورل طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین گفت: من با همه طرف ها در حال گفت وگوی مستمر هستم تا همه طرف ها به برجام برگردند و این توافق به طور کامل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملا شناخته شده و در دسترس هستند، گفت: همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم گیری شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یادآوری نقش سازمان ملل و اتحادیه اروپا در گسترش همکاری جهانی خاطرنشان کرد: لازم است با کشورهایی که با ما اختلاف دارند هم همکاری کنیم.

بورل با اشاره به چالش های امروز جهان و پیشرفت های حاصل شده برای مقابله با آنها تصریح کرد: در همه موارد از جمله تغییرات اقلیمی و واکسن کرونا، پیشرفت خوبی در حوزه علمی و فناوری داشته ایم اما اقدامات در حوزه دیپلماسی و تنظیم مقررات کافی نبوده اند.

وی از گسترش بی اعتمادی و یکجانبه گرایی در جامعه جهانی انتقاد و حل نشدن مشکلات، افزایش نارامی ها، تداوم جنگ ها و افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت را نتیجه چنین روندی دانست.

این مقام ارشد اروپایی، جنگ اوکراین را موجب تشدید مشکلات ساختاری جهان دانست و افزود: این جنگ با بیش از پنج میلیون آواره موجب بزرگترین بحران پناهندگان از زمان جنگ جهانی دوم شده است.

گفت و گو با مقامات سازمان ملل برای رفع انسداد از بنادر اوکراین

بورل با بیان اینکه جنگ اوکراین، حمله به بنیادهای سازمان ملل توسط یکی از اعضای آن است، خاطرنشان کرد: این جنگ همه جهان را تحت تاثیر قرار داده و موجب بحران در حوزه غذا و انرژی شده است.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه اتحادیه اروپا از اوکراین گفت: از همه اعضای سازمان ملل می خواهیم تا از کی یف برای دفاع از خود حمایت کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سکوت در قبال جنگ اوکراین را سکوت در مقابل تجاوز اعلام کرد و افزود: برآورد برنامه جهانی غذا این بود که از زمان شیوع کرونا، ۱۳۵ میلیون نفر در معرض ناامنی غذایی بودند که در ابتدای سال ۲۰۲۲، این رقم به ۲۷۶ میلیون نفر رسید و دو برابر شد. برآورد برنامه جهانی غذا این است که در نتیجه جنگ، این میزان به ۳۲۳ میلیون نفر افزایش یابد.

بورل، روسیه را به بلوکه کردن ۲۰ میلیون تن غلات اوکراین متهم کرد و گفت: ما از تلاش های سازمان ملل برای باز شدن بندرهای اوکراین جهت صادرات این غلات حمایت می کنیم.

وی از اختصاص یک میلیارد دلار توسط اروپا برای کمک غذایی به کشور ساحل صحرا و چاد و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای شاخ آفریقا خبر داد و گفت: ۲۲۵ ملیون دلار نیز در اختیار متحدان اروپا در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار خواهد گرفت.

این دیپلمات با بیان اینکه تحریم های اروپا علت کمبودهای غذایی و بحران غذایی جهانی نیستند، گفت: تحریم های اروپا مانع صادرات مواد غذایی و کود روسیه نیستند.

بورل از گفت و گوی خود با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، مارتین گریفیتس معاون وی و ربکا گرینسپن دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد برای پایان دادن به انسداد بنادر اوکراین در دریای سیاه خبر داد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها