معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد:

احیاء جنگل های زاگرس بدون همکاری مردم امکان پذیر نیست

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام عنوان کرد:

تولید سالانه حدود ۵ میلیون اصله نهال در نهالستان مادر تخصصی ایوان

ایلام - جام جم آنلاین ؛ مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت :سالانه حدود ۵ میلیون اصله نهال در نهالستان مادر تخصصی ایوان تولید می‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۸۸۷۶
به گزارش جام جم آنلاین ایلام ؛ رضا احمدی با بیان این که 65 گونه نهال در نهالستان مادر تخصصی ایوان کشت می شود افزود: نهالستان سردسیری شهرستان ایوان نهالستان" مادر تخصصی" تولید گونه‌های جنگلی زاگرس و تولید گیاهان دارویی منطقه زاگرس است که به‌عنوان نهالستان مادر، در کل کشور شناخته شده و تولید نهال دارد.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: این نهالستان حدود 6 هکتار مساحت دارد و بیش‌از 65 گونه نهال در این نهالستان اعم از گونه‌های جنگلی و گیاهان دارویی تولید می شود.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 5 میلیون اصله نهال در این نهالستان تولید می شود افزود: تفاوتی بین تناوب تولید بسته به گونه‌های مورد نیاز در طول سال وجود دارد و از 3 تا 5 میلیون اصله نهال سالیانه در نهالستان سردسیری ایوان تولید می شود.

این مسئول بیان کرد: در یک موقعیت زمانی بر اساس طرح‌ها ممکن است برای کاشت نهال از گونه‌های متفاوت استفاده شود و با توجه به فضای در دسترس تعداد کمتری نهال در سطل و گلدان قرار داده شود و تولید از 5 میلیون اصله کمتر گردد.

وی ادامه داد : ممکن است در یک موقعیت دیگر و بر حسب نیاز گونه های دیگری بصورت زمینی کشت شوند که تولید بیشتر خواهد شد و این عدد به بیش‌از 5 میلیون اصله نهال در سال می‌رسد.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام با اشاره به اینکه این نهال ها به 12 استان زاگرسی کشور نیز فرستاده می شوند ،افزود: این نهال ها حتی در استانهای غیر زاگرسی و مرکزی کشور نیز به فروش می رسند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تصریح کرد: تمام اعتبار این طرح از محل اعتبارات ملی و توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تامین می‌شود و خوشبختانه در شهرستان ایوان شاهد یک نهالستان علمی با تکنولوژی بذر ، زیست‌شناسی و بیو میکرولوژی بذرها که به‌ صورت کاملاً علمی توسط کارشناسانی که در این نهالستان مشغول‌ به فعالیت هستند اداره می شود.

رضا احمدی با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر شعار سال افزود: این نهالستان برای تعداد نزدیک به 60 نفر اشتغالزایی داشته که تعدادی از این افراد زنان سرپرست خانوار می باشند.

وی افزود : این فعالیتها منجر به تولید نهال با کیفیت استاندارد و علمی همچنین مقاوم به شرایط پیش رو مثل خشک‌سالی، ریزگردها کمبود برف و باران ،شرایط نامتناسب بودن بارش‌ها و مقاوم به شرایط فقر خاک در نظر گرفته می‌شود.

 مدیر کل منابع طبیعی با اشاره به اینکه رشد نهال‌ها در این نهالستان بین یک تا سه سال است خاطر نشان کرد: حداکثر زمان برای پرورش بعضی گونه ها که به سختی رشد می کنند و ارتفاع می گیرند 3 سال است اما گونه هایی هم داریم که در عرض یک سال از عرصه مد نظر خارج می شوند و خوشبختانه گرایش و استقرار آنها در عرصه به‌ صورت صد درصدی بوده است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها