گزارش «جام‌جم» از بی‌برنامگی فدراسیون فوتبال و بی‌توجهی اسکوچیچ

سناریویی برای نابودی تیم ملی

اوضاع بحرانی‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید. انگار نه انگار ایران در سیاسی‌ترین و حیثتی‌ترین جام‌جهانی تاریخ خود قرار است با انگلیس و آمریکا بازی کند.
کد خبر: ۱۳۶۸۴۶۰
تعداد بازدید : 74

در فدراسیون فوتبال هیچ چیز سرجایش نیست و مسئولان ضعف سازماندهی و برنامه‌ریزی را به کل دنیا ربط می‌دهند.

در تیم‌ملی دراگان اسکوچیچ برنامه و نقشه راهی برای جام جهانی ندارد. هر روز که می‌گذرد، اوضاع نه تنها بهبود پیدا نمی‌کند بلکه بدتر و بدتر می‌شود.

هر چقدر در دوران حضور کی‌روش اردوها روی نظم و اصول بود و هیچکس خارج از چارچوب رفتار نمی‌کرد، در دوران اسکوچیچ وضعیت بهم ریخته و گاهی اتفاقات عجیب و غریبی در اردو می‌افتد که سرمربی به سادگی از کنارشان عبور می‌کند.

ظاهرا برای دراگان هیچ چیز مهمتر از ماندن در تیم‌‎ملی نیست، بنابراین ترجیح می‌دهد با هیچیک از مسئولان فدراسیون شاخ به شاخ نشود. او بعد از لغو دیدار با کانادا کل ملت را امیدوار کرد که بله، سرانجام قرار است یک موضع جدی و یک رفتار جدی داشته باشد اما حتی به قولش برای برگزاری کنفرانس مطبوعاتی عمل نکرد.

خیلی‌ها می‌گویند دلیلش این است که می‌داند باید به سوالات سختی پاسخ دهد. در فدراسیون فوتبال هم قدرت در چند مجاری جریان دارد و هرکس می‌خواهد برای خود تصمیم بگیرد. اختلاف بارز در هیات رئیسه این فدراسیون، آینده بدی را برای فوتبال و تیم های ملی ترسیم می‌کند.

نارضایتی شدید بازیکنان

نقشه دراگان اسکوچیچ بعد از لغو بازی کانادا این بوده؛ اردو در قطر. ظاهرا دراگان حتی خبر ندارد دمای هوا در آنجا در این فصل سال چند است. در حالی که تیم ملی این کشور از دوحه فرار کرده و میهمان اسپانیاست، تیم ملی ایران قرار است میهمان قطر باشد! فقط لازم است سرچ کنید تا متوجه گرمای زیاد دوحه در این روزها شوید. بیشینه و کمینه دما در این روزها بین 30 تا 40 درجه است.

یعنی در بامداد که هوا به خنک‌ترین حالت خود می‌رسد، دما چیزی حدود 30 درجه است! حالا تصور کنید ملی‌پوشان بعد از یک فصل فرسایشی و سخت، در این گرمای عجیب، اردویی یک هفته‌ای در این شهر داشته باشند.

آیا همین موضوع باعث اعتراض بازیکنان نخواهد بود؟ خبر می‌رسد ملی‌پوشان هم از انتخاب قطر کاملا ناراضی هستند و اعتقاد دارند اردو باید کنسل شود. البته تا دیروز ویزای سفر به این کشور جور نشده بود و اردو در ابهام قرار داشت.

سفر به اروگوئه؛ این هم شاهکار است!

دومین موضوعی که نارضایتی بازیکنان را در پی داشته، بازی دوستانه با اروگوئه است. آنها مشکلی با حریف ندارند چراکه اروگوئه تیم چغری است، مشکل محل برگزاری مسابقه است. این هم چیزی است که انگار اسکوچیچ حتی لحظه‌ای به آن فکر نکرده، همانطور که اصلا به اردوی کانادا و شرایط آن فکر نکرده بود. مشکل سفر به کانادا این بود؛ در این شرایط بدنی بازیکنان بردن آنها به دورترین نقطه غربی کره زمین و عدم توجه به موضوع مهم جت لگ(پرواز زدگی) یک سم بود. جت لگ یک وضعیت فیزیولوژیک است که از مسافرت های طولانی است و تغییرات ریتم شبانه‌روزی بدن ناشی می شود. موضوع همان تنظیم خواب فرد به خاطر اختلاف ساعت است.

برای چنین سفر طولانی بازیکنان فقط 5 روز نیاز داشتند تا بدن‌شان به فرم عادی برسد. اسکوچیچ بی‌توجه به این مسئله با برگزاری اردو در کانادا موافقت کرده بود. حالا سفر به اروگوئه هم یک شاهکار بی‌نظیر به حساب می‌آید. اردوی یک هفته‌ای در گرمای کشنده قطر و سپس سفر 24 ساعته و 13 دقیقه‌ای به سنتاریا اروگوئه! تازه کارهای فرودگاهی و ترانسفر و استقرار در هتل جدید حداقل 3 تا 4 ساعت به زمان سفر اضافه می کند. یعنی تیم ملی بیش از یک روز در مسیر خواهد بود تا به شهر میزبان بازی با اروگوئه برسد.

حالا تصور کنید بازیکنان با چه وضعیتی وارد این کشور می‌شوند. ظاهرا اسکوچیچ فراموش کرده ارزش بعضی از بازیکنان بالای 20 میلیون یورو است و اگر هریک از آنها با مصدومیت بدی مواجه شوند، فدراسیون مجبور است چه غرامتی بپردازد. در ماجرای آسیب دیدگی چشم انصاری فرد هم ایران خوش شانس بود. اگر این اتفاق برای مهدی طارمی می افتاد بدون شک باشگاه پورتو غرامت سنگینی از فدراسیون دریافت می کرد ولی چون باشگاه مقابل آاک آتن بود، موضوع دوستانه حل و فصل شد.

اتفاقات باورنکردنی

دراگان اسکوچیچ علاوه بر برنامه‌ریزی در مدیریت تیم ملی هم مشکلاتی دارد؛ مشکلاتی که اگر در زمان کی‌روش رخ می‌داد، با رفتار تند و قاطعانه این مربی همراه می‌شد. مرور می کنیم چند مورد از این اتفاقات عجیب را در اردوی تیم‌ملی:

*پاسپورت صادق محرمی مدافع راست تیم ملی در اردوی آخر مقدماتی جام جهانی گم شد! این اتفاقی نادر بود.

*پیش از بازی ایران با کره جنوبی، بازیکنان تیم ملی به دلیل خستگی سفر باید ماساژ می گرفتند. در زمانی که چند نفر آنها به اتاق مساژور مراجعه می کنند متوجه می شوند یکی داخل است و او کسی نیست جز بهرام رضائیان عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال! یکی از بازیکنان به کنایه می گوید ظاهرا قرار است رضائیان فردا برای تیم ملی بازی کند. بی شک اگر یک سرمربی قاطع در راس کار بود، رضائیان باید دیگر خواب حضور در اردو را می دید.

*در اتفاقی نادر تیم ملی ایران برای بازی با کره جنوبی 35 دقیقه دیرتر به ورزشگاه محل برگزاری مسابقه رسید! مسئولان برگزاری هم باورشان نمی شد و ایران با جریمه ای از سوی کنفدراسیون روبرو شد. تیم ها باید از یک ساعت و نیم قبل از برگزاری مسابقه در ورزشگاه باشند.

*در زمان بازگشت تیم ملی از کره به ایران و اقامت در مشهد برای دیدار با لبنان، چند بازیکن بدون اتاق بودند. هماهنگی‌های لازم در این زمینه به درستی صورت نگرفته بود در حالی که بعضی از مسئولان فدراسیون زودتر رسیده و در اتاق ها خواب بودند!

اینها تنها گوشه ای از بی نظمی های اردوی تیم ملی در چند وقت اخیر بوده است. در اردوی اتفاقات دیگری هم رخ داده، به شکلی که یکی از بازیکنان تیم ملی به کنایه گفته: «چیزهایی دیده ام که در تیم های دسته دومی هم دیده نمی شود.» اسکوچیچ در زمان وقوع اکثر اتفاق ها نقشی منفعل دارد و هیچ اقدامی برای مدیریت درست بعضی از مسایل نمی‌کند.

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها