سرمایه‌گذاری بن‌سلمان روی بازگشت ترامپ به کاخ سفید

پیاده‌روی، روی اعصاب بایدن

یک وبگاه انگلیسی گزارش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه سیاست خارجی همچون گوسفند مسیر و روش «دونالد ترامپ» را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۱۳۶۸۱۵۰

به گزارش جام جم آنلاین، وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» در گزارشی نوشت که وقتی صحبت از سیاست در منطقه غرب آسیا به میان می‌آید، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به تدریج به یک کپی از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا تبدیل شده است.

این گزارش سپس در توضیح این عبارت نوشت، بایدن از سیاست وعده داده خود یعنی توافق هسته‌ ای با ایران دور شده و به سمت عادی سازی روابط میان عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی که بخش عمده ناتمام توافق نامه «آبراهام» ترامپ بود، حرکت می‌‌کند.

میدل ایست آی سپس نوشت، پس از انجام این شیرین کاری، سیاست بایدن در غرب آسیا با ترامپ قابل تمیز نخواهد بود به طوریکه قطر دیگر تحت محاصره نخواهد بود اما ایران همچون دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تحت تحریم‌های حداکثری باقی خواهد ماند و تمام توجه ایالات متحده به گسترش ارتباطات و پیوندهای میان رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه خواهد بود.

این گزارش ادامه داد که به نظر می‌رسد میراث ترامپ در منطقه غرب آسیا علی‌رغم تمامی جاه‌طلبی‌های وی همچنان پایدار است و با وجود آن‌که بایدن حاکم فعلی عربستان سعودی و خود این کشور را بعنوان یک کشور مطرود، محکوم می‌کند اما به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور آمریکا تمایل به تعامل با مطرودین دارد. او همچون گوسفند راه ترامپ را دنبال می‌کند.

میدل ایست آی سپس به توافق هسته‌ ای ایران و تشابه رویکرد بایدن و ترامپ اشاره کرد و نوشت که واضح‌ترین نشانه، اقدامی است که بایدن با پیش‌نویس توافق برای احیای مجدد توافق هسته‌ ای ایران که ترامپ چهار سال پیش به‌طور یکجانبه از آن خارج شد، انجام داده است. حاصل 11 ماه گفت‌وگو با دو دولت ایران این بود که ایالات متحده در پایان ماه مارس با آن‌چه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان «تعداد اندکی» از مسائل باقی مانده توصیف کرد، کنار رفت.

این گزارش سپس ادامه داد، از آن زمان، «راب مالی» مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در رسانه‌های آمریکا به‌عنوان فردی که به دنبال صلح با ایران است، محکوم شد. پیشنهاد وی مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) از سوی بایدن رد شده است و به نظر می‌رسد که کل توافق به سمت بن‌بست پیش می‌رود.

طبق این گزارش، آخرین ارزیابی عمومی مالی این است که شانس انعقاد یک توافق «در بهترین حالت ضعیف» است و به طور خاص، مالی از حصول توافق ناامید است.

این گزارش همچنین به واکنش بایدن به حمله ارتش رژیم صهیونیستی به مراسم تشییع «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره که به ضرب گلوله صهیونیست‌ها جان خود را از دست داد، اشاره کرد و نوشت که بایدن در پاسخ به این سوال که به طور خاص حملات پلیس به حاملان تابوت را محکوم کند، پاسخی مشابه ترامپ داد: «من همه جزئیات را نمی‌دانم، اما می‌دانم که باید بررسی شود.»

طبق این گزارش، زمانی که ترامپ با شواهدی مواجه شد که نشان می‌داد، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان را صادر کرده بود، چیزی مشابه پاسخ بایدن گفت: «ممکن است ولیعهد به خوبی از این رویداد غم‌انگیز اطلاع داشته باشد. شاید می‌دانست و شاید هم نمی‌دانست. ما احتمالاً از تمام حقایق مربوط به قتل آقای جمال خاشقچی مطلع نشویم».

این گزارش با اشاره به تمامی این موارد ادامه داد، روز یکشنبه، راهپیمایی پرچم رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود که این مراسم سال گذشته به جدال میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان منتهی شد که در آن 232 فلسطینی از جمله 54 کودک و 38 زن به شهادت رسیدند.

میدل ایست آی با اشاره به این موارد نوشت، که تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس با امتناع دولت باید از عمل به وعده‌هایش در بازگشایی کنسولگری خود برای فلسطینیان در قدس شرقی اشغالی موجب شد تا واشنگتن را در متوقف کردن طرح‌های رژیم صهیونیستی برای این شهر ناتوان سازد.

این گزارش ادامه داد که سیاست خارجی آمریکا در سه دهه گذشته بسیار زیاد دچار شوک شده است. نتایج حمله آمریکا به عراق، فروپاشی ناگهانی کابل پس از هزینه پول و وقتی که ایالات متحده کرده و پس از حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده را در شوک فرو برده است.

میدل ایست آی در پایان گزارش خود نوشت، فقط 16 ماه طول کشید تا بایدن در غرب آسیا به ترامپ تبدیل شود. اگر نرون امروز زنده بود، با دیدن بایدن که در حال سوختن اورشلیم کمانچه می‌زند، لبخند می زد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها