فینال لیگ قهرمانان اروپا

چهاردهمین قهرمانی رئالی ها

لیورپول-رئال مادرید حسن ختام فصل جذاب فوتبال اروپا

بازی بزرگان

تصور کنید امشب و از ساعت ۲۳و۳۰ دقیقه قرار است یک فیلم مهیج ۹۰ یا ۱۲۰ دقیقه‌ای در منطقه شمالی شهر پاریس و در ورزشگاه زیبای استادو فرانس برگزار شود.
کد خبر: ۱۳۶۷۸۹۶
به گزارش جام جم آنلاین، برای آن‌که بخواهید دیگران را قانع کنید حدود دو ساعت وقت گذاشته و پای این فیلم جذاب بنشینند، باید بتوانید توصیف کامل و جامعی از طرف‌های درگیر در این داستان داشته باشید. یک طرف ماجرا تیمی است که از بندر لیورپول می‌آید و پس‌ذهنش رنگ و بوی انتقامی دارد که از چهار سال پیش در ذهن‌شان نقش بسته است. در طرف دیگر داستان، سفیدپوشانی از شهر مادرید می‌آیند که حالا به جای لقب کهکشانی، بیشتر با نام «ماموران غیر ممکن‌ها» در ذهن هواداران شناخته می‌شوند.

لیورپول و طرفدارانش تا همین یک ماه پیش، رویای کسب چهارگانه در ذهن‌شان بود، اما بعد از واگذار کردن رقابت داغ لیگ برتر به من‌سیتی، خوب می‌دانند که هیچ چیز به اندازه کسب هفتمین جام قهرمانی در اروپا طرفدران‌شان را خوشحال نمی‌کند. عملکرد شاگردان کلوپ در این فصل باعث شده تا طرفداران‌شان با امید فراوان به بازی امشب نگاه کنند. این تیم در حالی پا به بازی فینال می‌گذارد که در ۱۸ بازی قبلی‌اش در تمام رقابت‌ها هرگز نباخته است. آخرین باخت آن‌ها مقابل اینتر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان بود که در آنفیلد یک بر صفر باختند. در واقع بعد از آن بازی، قرمز‌های مرسی‌ساید در هر بازی‌شان حداقل دو گل زده‌اند.

در آن طرف، اروپا برای طرفداران رئال در این فصل چیزی شبیه معجزه بود. مادریدی‌ها اولین کار غیر ممکن را زمانی رقم زدند که پاری‌سن ژرمن را با آن همه ستاره حذف کردند. بعد نوبت به چلسی، قهرمان فصل گذشته رسید تا طعمه بلندپروازی شاگردان آنچلوتی شود. تکمیل کننده این پازل، بازی مرحله نیمه‌نهایی مقابل من‌سیتی بود که در عرض چند ثانیه ورق برگشت و مادریدی‌ها مسافر پاریس شدند. تنها نگرانی مادریدی‌ها برای رقم خوردن معجزه چهارم این است که تیم‌شان در این فصل هرگز نتوانسته در بازی‌های مرحله حذفی یک بار هم کلین‌شیت کند.

**از زمانی که شکل لیگ قهرمانان اروپا به وجود آمده، رئال هرگز در بازی فینال شکست نخورده است. این برای هشتمین‌بار است که این تیم به فینال می‌رسد و با پشت سر گذاشتن میلان و یووه با ۷ بار حضور در فینال، به تنهایی رکورددار می‌شود.

**آرنولد، فن دایک، رابرتسون، میلنر، هندرسون، صلاح، مانه و فرمینیو بازیکنانی هستند که در بازی فینال ۲۰۱۸ در کی‌یف از ابتدا در ترکیب لیورپول بودند.

**لیورپول در ۱۵ بازی قبلی خود در لیگ قهرمانان که از آنفیلد خارج شده، ۱۲ بار پیروز بوده و فقط دو بازی را شکست خورده است.

**کریم بنزما تاکنون در ۲۲ مسابقه از لیگ قهرمانان مقابل تیم‌های انگلیسی بازی کرده و توانسته ۱۶ گل هم به ثمر برساند.

**آمار رئال مقابل تیم‌های انگلیسی تا به امروز ۱۹ پیروزی، ۱۳ تساوی و ۱۶ باخت بوده است؛ نکته جالب اینجاست که دقیقا چنین عملکردی هم برای لیورپول مقابل تیم‌های اسپانیایی ثبت شده است.

**کارلتو تاکنون ۱۵ بار به عنوان مربی تیم‌های مختلف مقابل لیورپول قرار گرفته که ماحصل آن ۸ برد، ۴ تساوی و سه باخت بوده است.

**آنچلوتی و کلوپ تا به حال ۹ بار در قامت مربی مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم مربی ایتالیایی ۴ و سهم مربی آلمانی دو برد بوده است. یکی از مهم‌ترین دیدار‌های این دو مربی در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان در فصل ۱۴-۲۰۱۳ بود که رئال آنچلوتی توانست دورتموند کلوپ را شکست دهد و در آخر همان فصل هم قهرمان اروپا شود.

سابقه تقابل‌های دو تیم

لیورپول و رئال روی هم ۱۹ جام قهرمانی در اروپا دارند و امشب در حالی به مصاف هم می‌روند که در چند دهه اخیر تقابل‌های جذاب و حساسی بین‌شان برگزار شده است. دو تیم تاکنون ۸ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم لیورپولی‌ها سه و سهم رئالی‌ها ۴ برد بوده و فقط در این بین یک بازی مساوی تمام شده است. قرمز‌ها در این هشت بازی ۸گل زده‌اند و آمار رئالی‌ها در این زمینه ۱۰ گل بوده است. اولین تقابل آن‌ها به ۴۱ سال پیش و فینال بازی‌های کاپ اروپایی باز می‌گردد که آلن کِندی، مدافع آخر لیورپول در دقیقه ۸۱ توانست تنها گل بازی را بزند و قرمز‌ها را به قهرمانی برساند. با این حال، یکی از زیباترین بازی‌های این دو تیم در فینال چهار سال پیش در کی‌یف برگزار شد. رئال از مصدومیت بد‌موقع محمد صلاح بیشترین سود را برد و با دبل گرت بیل و یک گل از کریم بنزما، توانست تیم کلوپ را ۳ بر یک شکست دهد و به سیزدهمین قهرمانی‌اش در اروپا برسد.

حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها