نخستین مرکز طب تسکینی «هاسپیس» کشور به همت بنیاد خیریه دکتر سیدرضا خطیب در مشهد افتتاح شد.
نخستین مرکز طب تسکینی «هاسپیس» کشور به همت بنیاد خیریه دکتر سیدرضا خطیب در مشهد افتتاح شد.
کد خبر: ۱۳۶۷۶۹۵
سید احمد خطیب، مدیرعامل بنیاد خیریه دکتر خطیب در نشستی مطبوعاتی اظهار کرد: موافقت‌ها برای ایجاد مرکز هاسپیس را در سال ۱۳۹۰  گرفتیم. وجود این مرکز تا کنون سابقه‌ای در ایران ندارد و به همین دلیل چند سال طول کشید تا آیین‌نامه آن تدوین شده و به امضای وزیر برسد. دلیل دیر افتتاح شدن این مرکز باوجود آماده بودن آن از سال ۹۶ همین موضوع است که باعث وقفه در بهره‌برداری شد.
وی ادامه داد: در اسفند سال گذشته پروانه بهره‌برداری گرفتیم و از اردیبهشت‌ماه به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کردیم. آخرین امکانات استاندارد را در این مرکز داریم. همچنین درمانگاه شبانه‌روزی هم در این مرکز وجود دارد دارد که ورود برای عموم مردم در درمانگاه آزاد است. در بخش هاسپیس بیماران لاعلاج حضور دارند.
مدیرعامل بنیاد خیریه دکتر خطیب عنوان کرد: زمین اینجا را از مسکن و شهرسازی در مزایده خریدیم. زمین حدود ۴۰۰۰ مترمربع است و  ۵۵۰۰ مترمربع زیر بنا دارد. طراح ساختمان برای ساخت مرکز به چند کشور خارجی سفر کرد تا نمونه‌برداری کرده و سپس نمونه خود را بومی کند
خطیب با اشاره به اینکه هزینه ساخت هاسپیس و درمانگاه شبانه‌روزی بیش از۱۰۰ میلیارد شده است، اظهار کرد: ما ۱۰ سوییت داریم و ظرفیت برای بستری در هاسپیس ۱۰ نفر است که تا ۳۰ نفر قابل افزایش است، اما  از آنجا که۹۰ درصد  کار ما در منزل است، هر تعداد بیمار مراجعه کند تحت پوشش قرار می‌دهیم ولی در بستری کردن محدودیت داریم.
وی در مورد مدت زمان نگهداری بیماران در هاسپیس عنوان کرد: امکانات ما محدود است. آیین‌نامه پیش‌بینی کرده که افراد دو هفته می‌توانند در اینجا بمانند، اما ما سعی می‌کنیم بیمار تا زمانی که نیاز دارد بتواند در اینجا بماند و همچنین امکانات را در خانه و در هر ساعت از شبانه‌روز به بیمار بدهیم.
مدیرعامل بنیاد خیریه دکتر خطیب درمورد نحوه پذیرش بیماران در هاسپیس گفت:  پذیرش ما با تایید پزشک متخصص است که باید به صراحت بنویسد که بیمار دوره حاد بیماری را گذرانده و قابل بستری در بیمارستان نیست.  خیلی از مواقع پزشکان بیماران لاعلاج را به چنین مراکزی معرفی نمی‌کنند؛ زیرا بیماران لاعلاج به نوعی کارخانه پول برای پزشکان هستند و هر روز قسمتی از بدن آنها دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین خود خانواد باید به پزشک  بگوید که بیمار را به هاسپیس معرفی کند.
خطیب با بیان اینکه در آیین‌نامه هاسپیس عنوان شده که حتی تا ۱۳ ماه بعد فوت بیمار باید با خانواده او در ارتباط باشیم و مشاوران ما به آنها خدمات بدهند تا بهتر با مشکل کنار بیایند، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بیمار تا لحظه آخر از این آزمایشگاه به آن آزمایشگاه و از این دکتر به آن دکتر می‌رود و بعضا بیماران ماشین و خانه خود را می‌فروشند و خرج بیماری می‌کنند، درحالی که طبق نظر پزشکان چند ماه دیگر بیشتر زنده نیستند و این هزینه‌ها به نوعی هزینه اضافی برای خانواده بیمار و دولت است. هاسپیس از این مسائل جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند که بیمار بتواند با عزت کامل، درد کمتر و آرامش بیشتر روزهای پایانی زندگی خود را بگذراند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها