مسعود اطیابی، کارگردان فیلم «انفرادی» در گفت‌وگو با جام‌جم:

فرمول پرفروش ساختن را بلد نیستم!

«زبل‌خان اینجا، زبل‌خان اونجا، زبل‌خان همه‌جا» شعار شکارچی ناموفقی در یک کارتون لهستانی بود، اما سال‌ها بعد مهران رجبی به زبل‌خان موفقی تبدیل شد که در همه کانال‌های تلویزیونی حضور داشت و حتی به قول مزاحی در کانال کولر هم می‌شد این بازیگر دوست‌داشتنی را به تماشا نشست!
کد خبر: ۱۳۶۷۳۵۵

به گزارش جام جم آنلاین، البته همچنان رجبی به حضور همواره‌اش در کار‌های سینما، تلویزیون و شبکه نمایش‌خانگی ادامه می‌دهد. این بار، اما دیگر تنها نیست و حتی عرصه این حضور‌های پرتکرار را به چهره‌های دیگری واگذار کرده‌است. در این دو سه سال به ویژه این ماه‌ها، بعضی از بازیگران به قدری حضور ملموس و پررنگی دارند که انگار همه‌جا هستند.
 
البته چشم ما شور نیست و خدا این حضور‌های هنرمندانه را بیشتر و بیشتر کند، اما وقتی نسبت این حضور‌ها را با جمعیت بازیگران سینمای ایران مقایسه می‌کنیم، به یک انحصار چه بسا ناخواسته و دایره محدود می‌رسیم و این تکرار مکررات بیشتر به چشم می‌آید. فارغ از حضور‌های تلویزیونی و سینمایی، تجمع این چهره‌های تکراری را بیشتر در پلتفرم‌ها و مجموعه‌ها و سریال‌ها و برنامه‌های شبکه نمایش‌خانگی می‌بینیم، درحالی‌که قرار بود و هست از ظرفیت این رسانه نمایشی به درستی استفاده شود و انبوه چهره‌ها و بازیگرانی که به ویژه در این سال‌های کرونایی خانه‌نشین شدند، بیشتر بهره ببرند و فرصت کار و اشتغال بر پایه یک عدالت‌محوری برای همه بازیگران فراهم باشد. در عمل، اما می‌بینیم بعضی چهره‌های خاص از برنامه و سریالی به مجموعه‌ای دیگر می‌روند و خبر چندانی از چهره‌های دیگر نیست.
 
البته در این زمینه نمی‌شود به خود این چهره‌ها و بازیگران خرده گرفت که چرا مدام خود را در حضور‌ها و باکیفیت‌هایی تقریبا یکسان و مشابه تکرار می‌کنید، چون در وضعیتی که همه با نداشتن ثبات شغلی مواجه هستند، این چهره‌ها هم حق دارند به هیچ پیشنهادی نه‌نگویند. ایراد اصلی را باید از سمت برنامه‌سازان و کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها جست‌وجو کرد که از چهره‌های مشابه برای برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند و نسبت به انبوه بازیگران دیگر بی‌اعتنا هستند.
 
اشکال اینجاست که هرکدام از سازندگان آثار تنها برنامه خود را می‌بینند و کاری به سریال‌ها و مجموعه‌های دیگر ندارند، درحالی‌که اگر از بیرون کلیت فضای شبکه نمایش‌خانگی را ببینند، متوجه حضور چهره‌های تکراری می‌شوند. برنامه‌سازان باید فکری برای این حضور تکراری کنند و ترکیب متنوعی را برای آثارشان درنظر بگیرند. این حضور‌های تکراری همین حالا هم دافعه برانگیز است، اما در ادامه فضای تکراری برنامه‌ها و سوژه‌ها با مهمانان و بازیگران تکراری، نسخه آثار شبکه نمایش‌خانگی را کامل‌تر از این خواهد پیچید. ما در این گزارش پیش رو سعی کردیم با نگاهی به سریال‌ها و برنامه‌ها و مجموعه‌های شبکه نمایش‌خانگی در این دو سه سال اخیر، آمار و ارقام حضور تکراری چهره‌ها را استخراج کنیم و ببینیم کدام بازیگران بیشتر از همه در آثار نمایشی یا رئالیتی شو‌ها و مسابقات حضور داشته‌اند و زبل‌خان‌های شبکه نمایش‌خانگی چه کسانی هستند.

غفوریان اینجا، غفوریان آنجا، غفوریان همه جا
نیسان آبی/ شب‌های مافیا/ نوبت لیلی/ خاتون/ قورباغه/ جوکر/ مردم معمولی
راستش خودمان فکر می‌کردیم حامد آهنگی، زبل‌خان اول این روز‌های شبکه نمایش‌خانگی باشد، اما نه، این مهران غفوریان است که با هفت حضور، از چهره‌های پرحضور دیگر سبقت گرفت و پرتکرارترین چهره شبکه نمایش‌خانگی لقب گرفت. غفوریان البته به قدری دوست‌داشتنی است که حتی تماشای تکراری او هم خوشایند تماشاگران است. با فاصله بهترین حضور غفوریان در این میان نقش جدی و متفاوتش در سریال قورباغه است.

نایب قهرمانی بازغی
شب‌های مافیا/ خاتون/ ممنوعه/ همرفیق/ قبله عالم/ شب آهنگی
حضور پژمان بازغی هم در رتبه دوم پرکاری شبکه نمایش‌خانگی مایه تعجب است و قبل از این‌که تکرار حضور چهره‌ها را در پلتفرم‌ها شخم بزنیم، تصورش را هم نمی‌کردیم بازغی خودش را با شش حضور به جایگاه دوم جدول برساند. در میان کار‌های این بازیگر در شبکه نمایش‌خانگی، بازی‌های کوتاهش در خاتون (با آن گریم و ابرو‌های پیوسته پربار) و نقش میرزا رضا کرمانی در قبله عالم متفاوت و قابل اشاره است.

رتبه سوم‌های مشترک
هومن برق نورد: ساخت ایران۳/ شب‌های مافیا/ جیران/ جوکر / شام ایرانی
عباس جمشیدی‌فر:یاغی/ جوکر/ شب‌های مافیا/ زخم کاری/ موچین
نیما شعبان‌نژاد: راز بقا/ ممنوعه/ هیولا/ دراکولا/ شب‌آهنگی
بهنام تشکر: جزیره/ جوکر/ شب‌های مافیا/ دراکولا/ شام ایرانی
ستاره پسیانی: جیران/ کرگدن/ نهنگ آبی/ پیشگو/ خاتون
مهدی کوشکی: شب‌های مافیا/ جیران/ شام ایرانی/ دل/ کرگدن
محمدرضا علیمردانی: شب‌های مافیا/ شام ایرانی/ هم‌رفیق/ جوکر/ شب‌آهنگی
میرطاهر مظلومی: شب‌های مافیا/ شام ایرانی/ جوکر/ موچین/ هیولا
امیرمهدی ژوله: شب‌های مافیا/ جوکر/ شام ایرانی/ خوب، بد، جلف، رادیو اکتیو/ دراکولا
سیما تیرانداز: شب‌های مافیا/ شام ایرانی/ هیولا/ دراکولا/ شب‌آهنگی
سام درخشانی: شب‌های مافیا/ جوکر/ خوب، بد، جلف، رادیو اکتیو/ هم‌رفیق/ قبله عالم

مافیای تکراری
برنامه‌های رئالیتی شو به دلیل ذات و ماهیت این مجموعه‌ها میزبان بیشترین چهره‌هاست. به همین دلیل هم طبیعتا سهم زیادی از این تکرار‌ها به حضور چهره‌ها در این برنامه‌ها برمی‌گردد. ۵۵ چهره پرتکرار این گزارش، در برنامه شب‌های مافیا حاضر بوده‌اند. رتبه بعدی در اختیار جوکر با ۲۷ چهره است. رده‌های بعدی هم به برنامه‌های شام ایرانی با ۲۲ چهره، شب آهنگی با ۲۱ چهره و همرفیق با ۱۳‌چهره مربوط می‌شود.

علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها